ANALYSIS OF THE INTRODUCTION OF DUAL EDUCATION IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION: BENEFITS AND RISKS

Keywords: dual education, concept, strategy, SWOT analysis, labor market, educational program

Abstract

The article is devoted to the analysis of the benefits and risks of the introduction of dual education in a higher education institution. The purpose of the articleis to develop the main components of the implementation management of dual education in universities, SWOT analysis, development of the concept and strategy of dual education. Reforming and modernizing education in Ukraine in the direction of European integration into the educational area involves the development and implementation of innovative educational systems and technologies. An urgent problem in the organization of the modern educational process is the introduction of such a form of practice-oriented vocational education as dual education. Solving the problem of modernization and reform of education is an urgent need. The introduction of a system of dual training opens new perspectives in improving the efficiency of vocational education. Theoretical and methodological principles of the formation of an innovative model of introduction of dual education in educational institutions and training of specialists in this form in a market economy, in particular, by domestic scientists, are insufficiently considered. In the process of research, there were used general scientific methods of cognition and observation, comparison, generalization, modeling, as well as SWOT analysis, the traditional method of development and implementation of innovations. Theoretical features of methodological aspects of management of innovative processes are studied. The peculiarities of dual education, the experience of Germany and Ukraine and domestic tendencies of the introduction of dual education are revealed. The features and tendencies of the introduction of dual education in Ukraine, benefits and risks are defined. SWOT analysis of dual education implementation (analysis of general characteristics of strengths and weaknesses, general external opportunities and threats) is conducted. Weaknesses and strengths of the implementation of this educational system, its threats and opportunities for the university are identified. The main stages of the concept of master's dual training in Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University are analyzed. The results of the conducted SWOT analysis can be implemented in the development of dual education strategies in universities.

References

Абашкіна Н. В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині: монографія. К. : Вища школа, 1998. 207 с.

Амеліна С. М. Особливості дуальної системи вищої професійної освіти у навчальних закладах Німеччини. Зб. наук. праць “Проблеми трудової і професійної підготовки”. 2010. Вип. 15. С. 107–112.

Мілл. У. Дуальне навчання: досвід Німеччини. Олена Давліканова, Ніна Світайло (ред. та допов.). Маркетинг в Україні. 2016. № 6. С. 53–62.

Бегма, О. На виробництво – вже підготовленим. 2018. Сільські вісті. 15. URL: http://www.silskivisti.kiev.ua/19562/index.php?n=38199 (дата звернення 20.03.2021).

Gren L., Panfilov Y., Karlyuk S. Directions in dual form of training introduction at National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute»: state-managerial aspect. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2019. № 1. С. 66–80.

Кримчак, Л. Ю. Система дуальної освіти як умова якісної підготовки конкурентоспроможних професіоналів до ринку праці в Україні. 2019. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_2/20.pdf (дата звернення 20.03.2021).

Кулалаєва Н. В. SWOT- аналіз упровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх кваліфікованих робітників. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка : зб. наук. праць. 2018. Вип. 15. С. 51–59.

Яковенко, К. В. Реалізація дуальної системи освіти в підготовці майбутніх фахівців з інформаційних технологій. 2016. URL: http:// repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI Press/25362/1/Elita_2016_45_1 (дата звернення 20.03.2021)

Батышева С. Я. Профессиональная педагогика: Учебник для студентов, обучающихся по педагогическим специальностям и направлениям. М. : Ассоциация «Профессиональное образование», 1997. 512 с.

Braun G. Das Studium muss besser auf den Beruf vorbereiten. WISU-Magazin. 2009. № 5. S. 601-602.

Левицкий Ю. В. Становление целостности образования, науки и производства в информационном обществе: автореф. дисс. д-ра филос. наук: 09.00.01. Омск, 2007. 30 с.

Амоша О. І., Землянкін А. І., Моїсєєв Г. В.. Сучасні підходи щодо здійснення взаємодії академічної науки, освіти і промислового виробництва. Економіка та держава. 2007. № 3. С. 4–7

SWOT-аналіз – основа формування маркетингових стратегій: Навчальний посібник/За ред. Л. В. Балабанової. К.: Знання, 2005.301 с.

Економічний аналіз: Підручник для студентів економічних спеціальностей ВНЗ / За ред. Ф.Ф. Бутинця. Житомир : ПП «Рута», 2007. 704 с.

Abashkina N. V. (1998) Pryncypy rozvytku profesijnoji osvity v Nimechchyni. [Principles of development of vocational education in Germany]: monoghrafija. Kiev : Vyshha shkola, 207 P.

Amelina S. M. (2010) Osoblyvosti dualjnoji systemy vyshhoji profesijnoji osvity u navchaljnykh zakladakh Nimechchyny. [Features of the dual system of higher professional education in educational institutions in Germany]. Zb. nauk. pracj “Problemy trudovoji i profesijnoji pidghotovky”, vol. 15, рp. 107–112.

Mill. U. (2016) Dualjne navchannja: dosvid Nimechchyny. [Dual learning: the experience of Germany]. Olena Davlikanova, Nina Svitajlo (red. ta dopov.). Marketyngh v Ukrajini, no. 6, рp. 53–62.

Begma, O. (2018). For production – already prepared. Village news, 15. Available at: http://www.silskivisti.kiev.ua/19562/index.php?n=38199 (accessed 21 May 2021).

Gren L., Panfilov Y., Karlyuk S. (2019) Directions in dual form of training introduction at National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute»: state-managerial aspect. Teorija i praktyka upravlinnja socialjnymy systemamy: filosofija, psykhologhija, pedaghoghika, sociologhija, no. 1, рp. 66–80.

Krymchak, L. Ju. (2019) Systema dualjnoji osvity jak umova jakisnoji pidghotovky konkurentospromozhnykh profesionaliv do rynku praci v Ukrajini. [Dual education system as a condition for qualitative preparation of competitive professionals in the labor market in Ukraine] Available at: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_2/20.pdf (accessed 25 May 2021).

Kulalajeva N. V. (2018) SWOT- analiz uprovadzhennja elementiv dualjnoji formy navchannja v profesijnu pidghotovku majbutnikh kvalifikovanykh robitnykiv. [SWOT-analysis of the introduction of elements of the dual form of education in the training of future skilled workers]. Naukovyj visnyk Instytutu profesijno-tekhnichnoji osvity NAPN Ukrajiny. Profesijna pedaghoghika : zb. nauk. prac,. vol. 15, рp. 51–59.

Yakovenko, K. V. (2016). Realizacija dualjnoji systemy osvity v pidghotovci majbutnikh fakhivciv z informacijnykh tekhnologhij [Implementation of a dual education system in the training of future IT professionals]. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua /bitstream/KhPI Press/25362/1/ Elita_2016_45_1_Yakovenko_ Realizatsiia.pdf (accessed 20 May 2021).

Batыsheva S. Ja. (1997) Professyonaljnaja pedaghoghyka [Professional pedagogy] : Uchebnyk dlja studentov, obuchajushhykhsja po pedaghoghycheskym specyaljnostjam y napravlenyjam. Moscow : Assocyacyja «Professyonaljnoe obrazovanye», 512 P.

Braun G. (2009) Das Studium muss besser auf den Beruf vorbereiten. WISU-Magazin, no. 5, рp. 601-602.

Levyckyj Ju. V. (2007) Stanovlenye celostnosty obrazovanyja, nauky y proyzvodstva v ynformacyonnom obshhestve [Formation of the integrity of education, science and production in the information society]: avtoref. dyss. d-ra fylos. nauk: 09.00.01. Omsk,. 30 p.

Amosha O. I., Zemljankin A. I., Mojisjejev Gh. V. (2007) Suchasni pidkhody shhodo zdijsnennja vzajemodiji akademichnoji nauky, osvity i promyslovogho vyrobnyctva. [Modern approaches to the interaction of academic science, education and industrial production]. Ekonomika ta derzhava, no. 3, рp. 4–7

Balabanovoji L. V. (Ed.). (2005) SWOT-analiz – osnova formuvannja marketynghovykh strateghij [SWOT-analysis - the basis for the formation of marketing strategies] : Navchaljnyj posibnyk. Kiev : Znannja, 301 P.

Butynecj F.F. (Ed.). (2007) Ekonomichnyj analiz [Economic analysis]: Pidruchnyk dlja studentiv ekonomichnykh specialjnostej VNZ. Zhytomyr : PP «Ruta», 704 p.

Article views: 489
PDF Downloads: 641
Published
2021-06-29
How to Cite
Dovhenko, Y., Yaremenko, L., & Yaremenko, Y. (2021). ANALYSIS OF THE INTRODUCTION OF DUAL EDUCATION IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION: BENEFITS AND RISKS. Economy and Society, (28). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-29
Section
MANAGEMENT