РОЛЬ МАРКЕТИНГОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ В РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА

Keywords: marketing, marketing potential, enterprise, marketing audit, marketing environment

Abstract

The article is devoted to the study of the role of marketing potential in the development of an enterprise in a dynamic market environment. The essence of the concept of marketing potential is revealed based on the analysis of approaches proposed by Ukrainian scientists, and its significance for achieving the strategic goals of the enterprise is emphasized. It is established that marketing potential is an integral characteristic that encompasses a set of resources, capabilities and competencies that determine the ability of an enterprise to adapt to changes, form effective marketing strategies and provide competitive advantages. The article emphasizes that marketing potential is becoming one of the key factors in the efficiency of an enterprise, contributing to increasing the effectiveness of resource use, strengthening market positions and ensuring long-term development. The importance of assessing marketing potential is outlined, which allows identifying the strengths and weaknesses of the enterprise, identifying hidden reserves and directing efforts to improve marketing approaches. The mechanisms by which enterprises can use their marketing potential to adapt to modern challenges, such as growing competition, changing consumer needs and the active implementation of digital technologies, are considered. It is emphasized that marketing potential is a basic element that allows enterprises not only to achieve short-term goals, but also to ensure sustainable growth and development in the long term. The importance of marketing potential in modern conditions is constantly growing, as enterprises are faced with the need to quickly respond to changes in the market environment and implement innovative solutions to maintain competitiveness. The article also emphasizes that a deep understanding of the role of marketing potential, the mechanisms of its formation and use is a necessary prerequisite for ensuring the effectiveness of the enterprise's activities in the conditions of the modern economy. The study allows us to conclude that the integration of marketing potential into the strategic management of the enterprise is one of the key factors in its successful development.

References

Андрєєва Н., Зіньковська Д. Діагностика маркетингового потенціалу підприємства як базис підвищення його конкурентоспроможності. Mechanism of an Economic Regulation. 2017. (3 (77). С. 55-64.

Балабанова Л. В. Управління маркетинговим потенціалом підприємства. Київ, 2006. 288 с.

Божко В. М. Маркетинговий потенціал: сутність, складові та взаємозв’язок з економічним потенціалом. Економічний форум. Економіка та управління персоналом. 2012. 43 с.

Дайновський Ю. А., Семак Б. Б., Вовчанська, О. М. Стратегічне значення комунікацій як складової маркетингового потенціалу підприємства. Підприємництво і торгівля. 2018. (22). С 69-74.

Олійник О. В., Іваненко В. О. Маркетинговий потенціал промислових підприємств України. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2016. № 1 (75). С. 97–103.

Поліщук І. І., Гудима Н. В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 20. С. 514–517.

Рожко Н. Формування маркетингового потенціалу підприємства в умовах сучасного ринку. Галицький економічний вісник. 2010. № 2(27). С. 60–63.

Шафалюк М. С. Розвиток маркетингового потенціалу спільнот споживачів. Маркетингова освіта в Україні : тези IV Міжнар. наук.-практ. конф., 29–30 берез. 2018 р., м. Київ, 2018. С. 110–112.

Andreeva N., Zinkovska D. (2017) Diahnostyka marketynhovoho potentsialu pidpryyemstva yak bazys pidvyshchennya yoho konkurentospromozhnosti [Diagnostics of the marketing potential of an enterprise as a basis for increasing its competitiveness]. Mechanism of an Economic Regulation. (3 (77). P. 55-64. (in Ukrainian)

Balabanova, L. V. (2006). Upravlinnia marketynhovym potentsialom pidpryiemstva [Management of company’s marketing potential]. Kyiv: Profesional. 288 p. (in Ukrainian)

Bozhko V. M. (2012) Marketyngovyj potencial: sutnist, skladovi ta vzayemozvyazok z ekonomichnym potencialom [Marketing Potential: Essence, Components and Relationship to Economic Potential]. Ekonomichnyy forum. Ekonomika ta upravlinnya personalom - Economics and personnel management, economic forum, p. 43. (in Ukrainian)

Daynovskyi Yu. A., Semak B. B., Vovchanska, O. M. (2018) Stratehichne znachennya komunikatsiy yak skladovoyi marketynhovoho potentsialu pidpryyemstva [The strategic importance of communications as a component of the marketing potential of an enterprise]. Pidpryyemnytstvo i torhivlya - Entrepreneurship and Trade. (22). P. 69-74. (in Ukrainian)

Olijnyk O. V., Ivanenko V. O. (2016) Marketynghovyj potencial promyslovykh pidpryjemstv Ukrajiny [Marketing potential of industrial enterprises of Ukraine]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriya: Ekonomichni nauky - Bulletin of Zhytomyr State Technological University. Series: Economic Sciences. No. 1 (75). P. 97–103. (in Ukrainian)

Polishhuk I. I., Ghudyma N. V. (2017) Marketynghove upravlinnja konkurentospromozhnistju pidpryjemstva [Marketing management of enterprise competitiveness]. Ekonomika ta upravlinnja pidpryjemstvamy - Economics and Business Management. No. 20. P. 514–517. (in Ukrainian)

Rozhko N. (2010) Formuvannya marketynhovoho potentsialu pidpryyemstva v umovakh suchasnoho rynku [Formation of the marketing potential of the company in today's market]. Halytsʹkyy ekonomichnyy visnyk - Galician, Economic Journal. No.2 (27), pp. 60-63. (in Ukrainian)

Shafalyuk M. S. (2018) Rozvytok marketynhovoho potentsialu spilʹnot spozhyvachiv [Development of the marketing potential of consumer communities]. Marketynhova osvita v Ukrayini - IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (March 29–30, 2018, Kyiv). Kyiv, 2018. pp. 110–112. (in Ukrainian)

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2024-10-28
How to Cite
Bespalov, V., & Fesiun, D. (2024). РОЛЬ МАРКЕТИНГОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ В РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА. Economy and Society, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-134
Section
MARKETING