ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ІТ-КОМПАНІЙ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Keywords: social responsibility, personnel, strategy, development, motivation, productivity, incentives, reputation

Abstract

The article is devoted to topical issues of the development of social responsibility of business in the conditions of social, economic and security transformations. Social responsibility is considered as a worldview direction and a leading factor in the formation of competitive advantages in the future development of entrepreneurial activity. The internal social responsibility and its components of a number of IT companies are analyzed, which indicates their high level of competitive advantages in the market. The relationship between the level of development of internal social responsibility of companies and the motivation of personnel and the strengthening of the positive image of companies in the external environment is studied. It was found that the most optimal is the improvement of personnel management at the expense of the social responsibility of the enterprise towards employees. At the same time, the social responsibility of the enterprise, expressed through social packages, is of great importance for employees, as it guarantees them safety, motivation, health and opportunities for professional growth. Companies that provide attractive social packages usually have dedicated, motivated and productive employees, which, at the same time, increases the company's efficiency and contributes to its successful functioning and competitiveness. A trend of positive growth in employee involvement was revealed, which indicates the activity of enterprises in creating a favorable environment for work. Achieving the level of employee motivation and satisfaction with the conditions provided by the employer indicates that IT sector enterprises practice human-oriented approaches to management. This is manifested in several key aspects, such as staff development, creating a favorable working environment, recognition and motivation, openness and communication, social initiatives, and staff health and well-being. It has been proven that companies that want to succeed must adhere to the policy of being a responsible employer. It was found that investments in the development of components of social responsibility have a positive effect on staff motivation and loyalty to the enterprise.

References

Грицаєнко М.І. Формування соціальної відповідальності в економічному механізмі реалізації соціального капіталу підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. Одеса, 2021. № 7-8 (284-285). С. 130–142.

Звіт щодо КСВ Infopulse за 2022 рік. URL: https://infopulsemarketing.blob.core.windows.net/csr-reports/Infopulse-CSR-Report-2022.pdf

Звіт щодо КСВ Sigma Software за 2023 рік. URL: https://sigma.software/corporate-social-responsibility-report-2023

Звіт щодо КСВ Softserve за 2022 рік. URL: https://www.softserveinc.com/files/csr/softserve-corporate-social-responsibility-report-2022.pdf

Кузьмін О.Є., Станасюк Н.С., Уголькова О.З. Соціальна відповідальність бізнесу: поняття, типологія та чинники формування. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2021. № 2 (6). С. 56–64.

Лінгур Л. Роль корпоративної соціальної відповідальності у формуванні стратегії розвитку підприємства: сучасний підхід. Економіка та суспільство. 2023. № 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-11.

Мохненко А.С., Мельникова К.В. Особливості корпоративної культури на IT-підприємствах в сучасних умовах ведення бізнесу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2021. № 42. С. 45–49.

Результати оцінювання компанії Sigma Software за допомогою анкетування співробітників у 2023 році. URL: https://jobs.dou.ua/companies/sigma-software/poll/ (дата звернення 09.11.2024).

Хілуха О.А., Надейко М.М. Теоретичні засади соціальної відповідальності менеджменту підприємства. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2020. № 1 (97). С. 32–40.

Hrytsayenko M.I. (2021) Formuvannya sotsialnoyi vidpovidalnosti v ekonomichnomu mekhanizmi realizatsiyi sotsialnoho kapitalu pidpryyemstva [Formation of social responsibility in the economic mechanism of realization of social capital of the enterprise]. Naukovyy visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. Odesa, vol. 7-8 (284-285), pp. 130–142. (in Ukrainian)

Zvit shchodo KSV Infopulse za 2022 rik [Infopulse CSR Report for 2022]. Available at: https://infopulsemarketing.blob.core.windows.net/csrreports/Infopulse-CSR- Report-2022.pdf (accessed November 07, 2024).

Zvit shchodo KSV Sigma Software za 2023 rik [Sigma Software CSR Report for 2023]. Available at: https://sigma.software/corporate-social-responsibility-report-2023 (accessed November 07, 2024).

Zvit shchodo KSV Softserve za 2022 rik [Softserve CSR Report for 2022]. Available at: https://www.softserveinc.com/files/csr/softserve-corporate-social-responsibility-report-2022.pdf (accessed November 04, 2024).

Kuzmin O.YE., Stanasyuk N.S., Uholkova O.Z. (2021). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: ponyattya, typolohiya ta chynnyky formuvannya [Social responsibility of business: concept, typology and factors of formation]. Menedzhment ta pidpryyemnytstvo v Ukrayini: etapy stanovlennya ta problemy rozvytku, vol. 2 (6), pp. 56–64. (in Ukrainian)

Linhur L. (2023). Rol korporatyvnoyi sotsialnoyi vidpovidalnosti u formuvanni stratehiyi rozvytku pidpryyemstva: suchasnyy pidkhid [The role of corporate social responsibility in the formation of the company's development strategy: a modern approach]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. (49). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-11 (accessed November 09, 2024) (in Ukrainian)

Mokhnenko A.S., Melnykova K.V. (2021). Osoblyvosti korporatyvnoyi kultury na IT-pidpryyemstvakh v suchasnykh umovakh vedennya biznesu [Peculiarities of corporate culture at IT enterprises in modern business conditions]. Naukovyy visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Kherson, vol. 42, pp. 45–49. (in Ukrainian)

Rezultaty otsinyuvannya kompaniyi Sigma Software za dopomohoyu anketuvannya spivrobitnykiv u 2023 rotsi [The results of the evaluation of the Sigma Software company using an employee survey in 2023]. Available at: https://jobs.dou.ua/companies/sigma-software/poll/ (accessed November 09, 2024).

Khilukha O.A., Nadeyko M.M. (2020). Teoretychni zasady sotsialnoyi vidpovidalnosti menedzhmentu pidpryyemstva [Theoretical principles of social responsibility of enterprise management]. Naukovyy visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, vol. 1 (97), pp. 32–40. (in Ukrainian)

Article views: 5
PDF Downloads: 2
Published
2024-10-28
How to Cite
Yur, I. (2024). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ІТ-КОМПАНІЙ В СУЧАСНИХ УМОВАХ. Economy and Society, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-132
Section
MANAGEMENT