THE IMPACT OF SOCIALLY RESPONSIBLE MARKETING ОN THE MANAGEMENT OF LOGISTICS SUPPLY CHAINS
Abstract
The article examines the theoretical foundations and evolution of the concept of social and ethical marketing and its impact on the management of logistics processes, namely supply chains, as a structure of modern logistics business. The article emphasizes the possibility of interpreting socially responsible marketing as an applied embodiment of the concept of social responsibility of business, aimed at forming long-term partnerships with its consumers by satisfying their needs and obtaining consumer values in such a way that it has a long-term positive impact on both their well-being and the environment, the well-being of society as a whole, as well as the financial and market position of logistics entities. The purpose of the study is to substantiate scientific approaches to the essence of socially responsible marketing and the concept of supply chain management, the theoretical justification of their forms and principles, the process of their interaction and the need to combine these two practices to increase the efficiency of the integrated logistics chain system in modern economic conditions, taking into account the complex of interests of all participants in the process. The implementation of the set goal requires solving the following tasks, namely, to clarify individual theoretical provisions of social responsibility of marketing within the framework of the concept of social responsibility and the concept of supply chains, to investigate and substantiate the impact of socially responsible marketing on increasing the efficiency and development of modern logistics systems. The methodological and theoretical basis of the study was the scientific works of domestic and foreign authors on problems related to ensuring the development of the logistics system and the concept of social responsibility of business. The article uses the method of analysis, comparison, data synthesis, the research is based on a systematic approach to the problems considered, the study of their interrelationships and development. The results of the research are the development of theoretical and methodological principles and relevant practical recommendations, which will allow developing effective strategies for logistics enterprises and increasing the efficiency and quality of supply chain management.
References
Mentzer, J. T, DeWitt, W., Keebler, J. S., Min, S., Nix, N. W., Smith, C. D., Zacharia, Z.G. Defining supply chain management, Journal of Business Logistics, Vol. 22, No. 2, 2001, p. 1–25.
Головінов О.М. Соціальна відповідальність бізнесу: українські реалії і проблеми. Економічний вісник Донбасу. 2014. № 2 (36). С. 187–192.
Козин Л.В. Соціально відповідальний маркетинг і корпоративна соціальна відповідальність: зв’язок концепцій. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 9. С. 316–321.
Костюк О.С., Степанишин І.І., Читайло М.Б. Соціально-етичний маркетинг як стратегія ведення бізнесу. Економіка і суспільство. 2018. № 14. С. 395–401.
Ларіна Т., Даниленко В. Концепція управління ланцюгами постачань в системі менеджменту підприємств через призму світового досвіду. Регіональна економіка та управління. 2018. № 4 (22). С. 60–-64.
Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність: навчальний посібник. Київ : Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», 2015. 180 с.
Плахотнікова Л.О., Шевченко А.О. Цифровізація логістичних процесів в умовах розвитку діджитал економіки. Формування ринкових відносин в Україні. 2024. № 5 (276). С. 5–11. URL: https://zenodo.org/records/13212994
Шталь Т.В., Тищенко О.О. Соціальний маркетинг і соціальна відповідальність бізнесу: взаємозв’язки й результати. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. С. 97–104.
Mentzer, J. T, DeWitt, W., Keebler, J. S., Min, S., Nix, N. W., Smith, C. D., Zacharia, Z.G. (2001) Defining supply chain management, Journal of Business Logistics, Vol. 22, No. 2, 2001, p. 1–25.
Holovinov O. M. (2014) Sotsialna vidpovidalnist biznesu: ukrainski realii i problemy [Social awareness of business: Ukrainian realities and problems]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu, № 2 (36). S. 187–192. (in Ukrainian)
Kozyn L.V. (2016) Sotsialno vidpovidalnyi marketynh i korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: zviazok kontseptsii [Social awareness of marketing and corporate social awareness: the relationship of concepts]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. №9. S. 316–321. (in Ukrainian)
Kostiuk O.S. Stepanyshyn I.I. Chytailo M.B. (2018) Sotsialno-etychnyi marketynh yak stratehiia vedennia biznesu [Social-ethical marketing as a business management strategy]. Ekonomika i suspilstvo. № 14. S. 395–401. (in Ukrainian)
Larina T., Danylenko V. (2018) Kontseptsiia upravlinnia lantsiuhamy postachan v systemi menedzhmentu pidpryiemstv cherez pryzmu svitovoho dosvidu [The concept of supply chain management in the system of enterprise management through the lens of world experience]. Rehionalna ekonomika ta upravlinnia. № 4 (22). S. 60–64. (in Ukrainian)
Okhrimenko O.O., Ivanova T.V. (2015) Sotsialna vidpovidalnist: navchalnyi posibnyk [Social awareness: educational opportunities]. Kyiv: Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», 180 s. (in Ukrainian)
Plakhotnikova L.O., Shevchenko A.O. (2024) Tsyfrovizatsiia lohistychnykh protsesiv v umovakh rozvytku didzhytal ekonomiky [Digitalization of logistics processes in the context of the development of the digital economy]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. № 5 (276) S. 5–11. URL: https://zenodo.org/records/13212994 (in Ukrainian)
Shtal T.V., Tyshchenko O.O. (2012) Sotsialnyi marketynh i sotsialna vidpovidalnist biznesu: vzaiemozviazky y rezultaty [Social marketing and social business compliance: relationships and results]. Marketynh i menedzhment innovatsii. № 4. S. 97–104. (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.