DEVELOPMENT OF BRAND MANAGEMENT IN ENTERPRISES OF THE AGRICULTURAL SPHERE
Abstract
The article clarifies the essence and interrelationship of the concepts of "brand", "brand management" and "branding", the role and significance of the development of brand management in enterprises of the agricultural sector to increase their competitiveness and increase profitability is clarified, it is noted that nowadays, with the intensification of the competitive struggle in the agricultural market, fluctuations in consumer preferences and the growth of requirements for the quality of agricultural products, the problems of the formation and development of brand management in agricultural enterprises are actualized, the task of brand management development is outlined, the implementation of which will help agricultural enterprises to increase the effectiveness of brand management in the formation of a strong brand , able to attract the attention of consumers and generate additional competitive advantages, the research carried out in enterprises of the agrarian sector allowed to determine the priority directions of the development strategy of their brand management, which is important for the efficiency of their business, increasing competitiveness and improving the image, however, this process is accompanied by certain threats, risks and challenges that should be carefully considered during the development of the concept of brand management development strategy. Implementation of the brand management development strategy based on justified priority directions opens up new opportunities and will help agricultural enterprises to strengthen their brands, find new consumers and improve their position on the market. It is emphasized that the development of brand management in enterprises of the agrarian sphere is critically important for ensuring their sustainable development, increasing efficiency, it is a complex and multifaceted process that requires a systematic approach. Consecutive stages of brand management development in agricultural enterprises have been developed, each of which is important for ensuring success. At the same time, it is necessary to take into account the specifics of the industry, technological trends and changes in consumer behavior.
References
Вдовічена О. В. Управління портфелем бренду в сучасних ринкових умовах. Регіональна економіка та управління. 2017. № 5. С. 23–28.
Газуда С.М. Теоретичні аспекти розвитку брендингу арарних регіонів. Науковий вісник Ужгородського Університету. Серія Економіка. 2024. Випуск 1(63). С. 87‒92. DOI: https://doi.org/10.24144/2409-6857.2024.1(63).87-92
Гнатенко А.І., Поліщук Ю.А. Актуальні питання запровадження стратегічного підходу в менеджмент підприємств України. Теорія та практика державного управління. 2017. № 2(57). С. 1–7.
Гриценюк В. В., Руснак А. В., Надточій І. І. Сутність брендингу та його роль у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 12. С. 2–5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7545
Зборовська О. М., Красовська О. Ю. Систематизація існуючих наукових підходів до розвитку бренду підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 17. С. 12–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.17.12
Ларіна Я. С., Медведкова І. А. Брендинг як метод забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2017. № 1. С. 15–20. URL: http://ird.gov.ua/sep/sep20171(123)/sep20171(123)_015_pdf
Лишенко, М. Бренд-менеджмент, як інструмент маркетингової діяльності підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-80
Мізюк Б.М. Особливості стратегічного управління підприємством. Фінанси України. 2012. № 12. С. 56−62.
Мокіна Ю.В., Кавуненко О.М. Проблеми стратегічного менеджменту великого та середнього бізнесу в Україні. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2013. № 3. С. 22−27.
Нусінова О.В. Оцінювання репутації підприємства: кількісні та якісні підходи. Держава та регіони. Сер. Економіка та підприємництво. 2011. Вип. 4. С. 125‒129.
Підгурська В. О. Бренд-менеджмент: визначення сутності і місця в системі пов’язаних категорій. Бізнес Інформ. 2021. № 7. С. 242–247. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-242-247
Соколюк І.Р. Проблеми стратегічного управління на підприємствах України та шляхи їх вирішення. URL: http://wp.viem.edu.ua/konf7/art.php?id=0313
Файвішенко Д. С. Ринок мінеральної води: потенціал, конкуренція, управління брендом: монографія. Київ, 2020. 436 с.
Ambler T., Barrow S. The Employer Brand. Journal of Brand Management . 1996. Vol. 4. No. 3. P. 185–206.
Vdovichena, O. V. (2017) Upravlinnia portfelem brendu v suchasnykh rynkovykh umovakh [Brand Portfolio Management in Modern Marketing Conditions]. Rehionalna ekonomika ta upravlinnia, no. 5. Рр. 23‒28. (in Ukrainian)
Hazuda S.M. (2024) Teoretychni aspekty rozvytku brendynhu ararnykh rehioniv [Theoretical aspects of the development of branding of arable regions]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Universytetu. Seriia Ekonomika, no. 1(63). Рр. 87‒92. DOI: https://doi.org/10.24144/2409-6857.2024.1(63).87-92 (in Ukrainian)
Ghnatenko A.I., Polishhuk Ju.A. (2017) Aktualjni pytannja zaprovadzhennja strateghichnogho pidkhodu v menedzhment pidpryjemstv Ukrajiny [Topical issues of introducing a strategic approach to the management of Ukrainian enterprises]. Theory and practice of public administration, no. 2(57), pp. 1–7. (in Ukrainian)
Hrytseniuk V. V., Rusnak A. V., Nadtochiy I. I. (2019) The Essence of Branding and Its Role in Ensuring the Competitiveness of an Enterprise. Effective Economics. No 12. Pр. 2–5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7545 (in Ukrainian)
Zborovska, O., Krasovska, O. (2019). Systematyzatsiia isnuiuchykh naukovykh pidkhodiv do rozvytku brendu pidpryiemstva [Systematization of existing scientific approaches to an enterprise brand development]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 17, pp. 12–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.17.12 (in Ukrainian)
Larina, Ya. S., Medvedkova, I. A. (2017) Brendynh yak metod zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Branding as a Factor of Ensuring the Competitiveness of Enterprises]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, no. 1. Рр. 15-20. Available at: http://ird.gov.ua/sep/sep20171(123)/ sep20171(123)_015.pdf (in Ukrainian)
Lyshenko, M. (2023). Brend-menedzhment, yak instrument marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv [Brand management as a tool for marketing activities of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-80 (in Ukrainian)
Mizjuk B.M. (2012) Osoblyvosti strateghichnogho upravlinnja pidpryjemstvom [Features of strategic enterprise management]. Finance of Ukraine, no. 12, pp. 56–62. (in Ukrainian)
Mokina Ju.V., Kavunenko O.M. (2013) Problemy strateghichnogho menedzhmentu velykogho ta serednjogho biznesu v Ukrajini [Problems of Strategic Management of Large and Medium Business in Ukraine] Bulletin of the Vinnitsa Polytechnic Institute, no. 3, pp. 22–27. (in Ukrainian)
Nusinova, O.V. (2011). Otsiniuvannia reputatsii pidpryiemstva: kilkisni ta yakisni pidkhody [Assessing the reputation of the company: quantitative and qualitative approaches]. Derzhava ta rehiony. Ser. Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, vol. 4, pp. 125‒129. (in Ukrainian)
Pidhurska, V. O. (2021). Brend-menedzhment: vyznachennia sutnosti i mistsia v systemi poviazanykh katehorii [Brand management: defining the essence and place in the system of related categories]. Biznes Inform, no. 7. Рр. 242–247. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-242-247 (in Ukrainian)
Sokoljuk I.R. (2020) Problemy strateghichnogho upravlinnja na pidpryjemstvakh Ukrajiny ta shljakhy jikh vyrishennja [Problems of strategic management at Ukrainian enterprises and ways of their solution]. Available at: http://wp.viem.edu.ua/konf7/art.php?id=0313. (in Ukrainian)
Faivishenko, D. S. (2020) Stratehichne upravlinnia brendom na rynku mineralnoi vody [Strategic Brand Management in the Mineral Water Market]: monohrafiya [a monograph]. Kyiv. 436 р. (in Ukrainian)
Ambler T., Barrow S. The Employer Brand. Journal of Brand Management. 1996. Vol. 4. No 3. Pр. 185–206.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.