APPROACHES TO THE FORMATION OF COMMUNICATION POLICY ON THE BASIS OF REPUTATION MARKETING
Abstract
Formation of a communication policy based on reputation marketing is a key task for modern companies seeking to maintain their competitive position in the context of dynamic market changes and increasing influence of digital technologies. The article explores the approaches to building a communication policy based on reputation marketing, in particular: image-based, which focuses on creating an attractive image of the company; value-based, which is focused on demonstrating ethical principles and social responsibility; crisis-based, which involves managing reputational risks in case of crisis situations; information-analytical, which uses data analysis to study consumer expectations and sentiments; personalised, which involves individualisation of communication messages; and many others. The article discusses in detail the method of expert assessments used to analyse the effectiveness of communication policy based on reputation marketing. The use of this method allows obtaining objective professional opinions on the main aspects of the reputation strategy, as well as identifying weaknesses and opportunities for improving the communication approach. Particular attention is paid to the study of ways to integrate the communication policy based on reputation marketing into the overall business strategy of a company. The article highlights the need to adapt communication strategies to the social and cultural characteristics of different regions, which is important for companies operating in international markets. The use of reputation marketing approaches allows timely detection of reputational risks, in particular in the digital environment, which is characterised by the rapid dissemination of information. This helps to build sustainable relationships with consumers and ensures that a positive image is maintained even in a crisis. The article also focuses on the need to use modern big data analysis and artificial intelligence tools that allow to quickly process information about consumer sentiment and adapt communications to meet the current needs of the audience.
References
Васильченко Л. С. Сутність та сучасні тенденції розвитку маркетингових комунікацій підприємства. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 48-2. С. 27–30.
Galchynska O., Petrova I., Martynenko A., Kvasnytsya R., Kryvoruchko M. Comparative analysis of aesthetic and functional aspects of design approaches in the context of contemporary art. Amazonia Investiga. 2023. № 12(72). P. 216–225. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.72.12.19
Гриневич Л. В., Бєлікова Н. В. Напрями відновлення маркетингової діяльності та трансформації моделей поведінки споживачів у повоєнному періоді: проблеми врахування регіонального аспекту. Бізнес Інформ. 2023. № 3. С. 205–210.
Ільченко Т., Помазан Л. Маркетингова комунікаційна політика: сутність та особливості на промисловому підприємстві. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-47
Котлер Ф. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового / Ф. Котлер, Г. Катарджая, Ї. Сетьяван / пер. з англ. К. Куницької та О. Замаєвої. Київ : Вид. група КМ-БУКС, 2018. 208 с.
Lambin J.-J. Strategic Marketing Management Paperback / J.-J. Lambin // London: McGraw-Hill, 2018. – 341 p.
Lysytsia N. M., Prytychenko T. I., Kononenko O. I., Martynenko A. O. Theory and Practice of Organization Rebranding. Business Inform. 2021. № 9. P. 250–259. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-250-259
Прогнозування соціально-економічних процесів : навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.030502 «Економічна кібернетика» денної форми навчання / Т. С. Клебанова, В. А. Курзенев, В. М. Наумов та ін. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2015. 656 с.
Ус М. І. Інтернет-маркетинг як інструмент маркетингових комунікацій та складова комерційної діяльності підприємства. Економіка і суспільство. 2018. № 15. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/74.pdf
Vasylchenko L. S. (2019). Sutnist ta suchasni tendentsii rozvytku marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstva. Prychornomorski ekonomichni studii. Vyp. 48-2. S. 27–30.
Galchynska O., Petrova I., Martynenko A., Kvasnytsya R., Kryvoruchko M. (2023). Comparative analysis of aesthetic and functional aspects of design approaches in the context of contemporary art. Amazonia Investiga. № 12(72). P. 216–225. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.72.12.19
Hrynevych L. V., Bielikova N. V. (2023). Napriamy vidnovlennia marketynhovoi diialnosti ta transformatsii modelei povedinky spozhyvachiv u povoiennomu periodi: problemy vrakhuvannia rehionalnoho aspektu. Biznes Inform. № 3. S. 205–210.
Ilchenko T., Pomazan L. (2022). Marketynhova komunikatsiina polityka: sutnist ta osoblyvosti na promyslovomu pidpryiemstvi. Ekonomika ta suspilstvo. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-47
Kotler F. Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho / F. Kotler, H. Katardzhaia, Yi. Setiavan / per. z anhl. K. Kunytskoi ta O. Zamaievoi. Kyiv : Vyd. hrupa KM-BUKS, 2018. 208 s.
Lambin J.-J. Strategic Marketing Management Paperback / J.-J. Lambin // London: McGraw-Hill, 2018. – 341 p.
Lysytsia N. M., Prytychenko T. I., Kononenko O. I., Martynenko A. O. (2021). Theory and Practice of Organization Rebranding. Business Inform. № 9. P. 250–259. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-250-259
Prohnozuvannia sotsialno-ekonomichnykh protsesiv : navchalnyi posibnyk dlia studentiv napriamu pidhotovky 6.030502 «Ekonomichna kibernetyka» dennoi formy navchannia / T. S. Klebanova, V. A. Kurzenev, V. M. Naumov ta in. Kharkiv : KhNEU im. S. Kuznetsia, 2015. 656 s.
Us M. I. (2018). Internet-marketynh yak instrument marketynhovykh komunikatsii ta skladova komertsiinoi diialnosti pidpryiemstva. Ekonomika i suspilstvo. № 15. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/74.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.