POTENTIAL OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF INTERNATIONAL TOURISM
Abstract
The tourism industry and socio-cultural services are now successfully and rapidly developing worldwide. The growth rate of the main economic indicators of the development of tourism enterprises is comparatively high despite the current objective travel barriers. These trends are also typical for Ukraine. The country has all the natural and economic prerequisitesto develop tourism, primarily its domestic and inbound types. The availability of natural, recreational, historical, cultural, social and labour resources make for powerful tourism potential. Therefore, the study of economic issues of the tourism development, directions of tourist flows, and the capability of existingtourism enterprises to meet the needs of domestic and foreign tourists is an important area of research. Meanwhile, to assess the tourist potential of Ukraine, it is crucialto determine its position on the global market. The article reviews current research in global tourism and the ways to develop the domestic tourism industry. The results of research in several aspects of the tourist sector of Ukraine are presented. The definition of a tourist destination as an object of study isgiven, the objective need to review the tourist potential of the country is identified and the main tourist resources of Ukraine such as natural and climatic, historical, cultural and socio-economicare considered. The dynamics of the main indicators of the tourist industry in the country for the last several years are characterized. The most noticeable changesinclude the number of tourism entities, the production cost of tourist products, the number and cost of tourist vouchers sold by tour operators and travel agents, the number of tourists on tourist vouchers, the number of tourists served by tour operators and travel agents, and the occupancy and capacity of tourist accommodation. The dynamics and structure of the tourist flows served by domestic tour operators and travel agents depending on the purpose of travel are analysed. The article proposes directions and specific measures for the development of the domestic tourism industry, taking into account the natural, economic, historical and cultural potential of Ukraine.
References
Бортников Є.Г. Пріоритетні напрями розвитку туристичної галузі в Україні. Вісник ДІТБ. Серія: Економіка, організація та управління підприємствами туристичної індустрії та туристичної галузі в цілому. 2009. № 13. С. 157–163.
Виноградова Т.В., Закорин Н.Д., Тубелис Р.Ю. Технология продаж услуг туристской индустрии: учебник для вузов по специальности «Туризм» / Балт. акад. туризма и предпринимательства. Москва, 2010. 238 с.
Гладка І.В. Сучасні тенденції та особливості розвитку туризму в Україні : Економіка. Проблеми економічного становлення. 2015. Вісник 1–2. С. 64–67.
Гуляев В.Г. Туризм: экономика, управление, устойчивое развитие : учебник. Москва : Советский спорт, 2008. 280 с.
Довідник КЗЕП 2012 / Класифікація зовнішньоекономічних послуг 2012. URL: https://dovidnyk.in.ua/directories/kzep-2012/04 (дата звернення: 26.02.2021).
Жукова М.А. Индустрия туризма: менеджмент организаций. Москва : Финансы и статистика, 2006. 200 с.
Ильина Е. Н. Туроперейтинг: организация деятельности: учеб. для вузов турист. профиля / Рос. междунар. акад. туризма. 2-е изд., перераб. и доп. Москва : Финансы и статистика, 2008. 241 с.
Кифяк В.Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Книги-ХХІ, 2003. 300 с.
Компліченко О.О. Фактори розвитку туристичної галузі. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Економічні науки, 2014. Випуск 8. Частина 3. С. 75–79.
Криховецький І.З. Туристична індустрія України: стан, проблеми та перспективи розвитку. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету права ім. Короля Данила Галицького. 2011. № 3. С. 158–166.
Мальська М.П., Антонюк Н.В., Ганич Н.М. Міжнародний туризм і сфера послуг : підручник. Київ : Знання, 2008. 661 с.
Мальська М.П., Бордун О.Ю. Організація та планування діяльності туристичних підприємств: теорія та практика. Навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 248 с.
Марценюк Л.В. Проблеми та перспективи розвитку туризму в Україні. Економічний вісник. Секція: Економічна теорія. 2015. № 3. С. 76–82.
Мацука В.М. Сучасні тенденції та перспективи розвитку туризму в Україні. Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Економіка. 2011. Вип. 1. С. 43–49.
Опря А.Т. Статистика: (з програмованою формою контролю знань). Київ : Урожай, 1996. 448 с.
Bortnykov Ye.H. (2009) Priorytetni napriamy rozvytku turystychnoi haluzi v Ukraini [Priority directions of tourism industry development in Ukraine]. DITB Bulletin. Series: Economics, organization and management of enterprises in the tourism industry and the tourism sector in general, no 13, pp. 157–163.
Vinogradova T.V. (2010) Tekhnologiya prodazh uslug turistskoy industrii: uchebnik dlya vuzov po spetsial'nosti «Turizm» [Technology of sales of services in the tourist industry: a textbook for high schools on a specialty "Tourism"]. M.: Baltic Academy of Tourism and Entrepreneurship. (in Russian)
Hladka I.V. (2015) Suchasni tendentsii ta osoblyvosti rozvytku turyzmu v Ukraini [Current trends and features of tourism development in Ukraine]. Economics. Problems of Economic Formation, no 1–2, pp. 64–67.
Gulyayev V.G. (2008) Turizm: ekonomika, upravleniye, ustoychivoye razvitiye: uchebnik [Tourism: economics, management, sustainable development: a textbook]. Moscow: Soviet Sport. (in Russian)
Dovidnyk KZEP (2012) Klasyfikatsiia zovnishnoekonomichnykh posluh 2012 [Classification of Goods of Foreign Economic Activity 2012]. Available at: https://dovidnyk.in.ua/directories/kzep-2012/04
Zhukova M.A. (2006) Industriya turizma: menedzhment organizatsiy [Tourism industry: management of organizations]. Moscow: Finance and Statistics. (in Russian)
Il'ina YE.N. (2008) Turopereyting: organizatsiya deyatel'nosti: ucheb. dlya vuzov turist. profilya[Touring: organization of activity: a textbook for universities of a tourist profile]. Moscow: Finance and Statistics. (in Russian)
Kifyak V.F. (2003) Organіzatsіyaturistichnoї dіyal'nostі vUkraїnі [Organization of tourist activity in Ukraine]. Chernivtsi: Books-XXI. (in Russian)
Komplichenko O.O. (2014) Faktory rozvytku turystychnoi haluzi [Factors of the tourism industry development]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Economic Sciences, vol. 8, no. 3, pp. 75–79.
Krykhovetskyi I.Z. (2011) Turystychna industriia Ukrainy: stan, problemy ta perspektyvy rozvytku [Tourism industry of Ukraine: state, problems and prospects of development]. Scientific and information Bulletin of DanyloHalytskyiIvano-Frankivsk University of Law, no 3, pp. 158–166.
Malska M.P. (2008) Mizhnarodnyi turyzm i sfera posluh: pidruchnyk [International tourism and services: a textbook]. Kyiv: Znannia. (in Ukrainian)
Malska M.P., Bordun O.Yu. (2012) Orhanizatsiia ta planuvannia diialnosti turystychnykh pidpryiemstv: teoriia ta praktyka. Navch. posib.[Organization and planning of tourist enterprises: theory and practice. Textbook]. Kyiv: Center for Educational Literature. (in Ukrainian)
Martseniuk L.V. (2015) Problemy ta perspektyvy rozvytku turyzmu v Ukraini [Problems and prospects of tourism development in Ukraine]. Economic Bulletin. Section: Economic Theory, no. 3, pp. 76–82.
Matsuka V.M. (2011) Suchasni tendentsii ta perspektyvy rozvytku turyzmu v Ukraini [Modern trends and prospects of tourism development in Ukraine]. Bulletin of Mariupol State University. Series: Economics, vol. 1, pp. 43–49.
Opria A.T. (1996) Statystyka: (z prohramovanoiu formoiu kontroliu znan) [Statistics: (with a programmed form of knowledge control)]. Kyiv: Urozhai. (in Ukrainian)