EVALUATION OF THE MARKETING ACTIVITIES OF UKRAINIAN BANKS IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION

Keywords: marketing activity, bank, advertising and marketing expenses, profit after tax, customer funds, correlation-regression analysis, digitalization

Abstract

In the conditions of digitization, marketing in the banking sector of Ukraine acquires special significance as a means of achieving competitive advantages and building customer trust. The article examines the assessment of the marketing activities of Ukrainian banks in the context of digitalization, which significantly transforms traditional business models and methods of interaction with clients. The growing role of digital technologies, in particular social networks, mobile applications and online services, makes it necessary to adapt banking strategies in the field of marketing. The author analyses the correlation between advertising and marketing expenses and key financial indicators of banks, such as profit after tax, customer funds and total revenues. Regression analysis was used to determine the impact of marketing investments on the performance of banks. Advertising and marketing expenditures were found to have a significant and positive impact on all banking indicators studied, including profit after tax, customer funds, and total revenues. High values of correlation and determination coefficients for customer funds and bank income indicate a greater influence of marketing expenses on these indicators compared to profit. However, the elasticity is less than 1 in all cases, which indicates that advertising and marketing expenditures have a limited return for each of the indicators, although they provide a positive effect. The high significance of the regression models, confirmed by the Fisher test, indicates the reliability of the obtained results. The coefficients of determination also demonstrate that the share of variation in the dependent indicators explained by marketing costs is significant, especially for customer funds and bank revenues. The results of the study confirmed the importance of effective management of marketing budgets of banks. The results of the study confirm that the adaptation of marketing strategies to the new realities of digitalization is critically important for ensuring the competitiveness of banks in Ukraine, which emphasizes the relevance of the topic for further study.

References

Сергєєва О.С. Сучасні діджитал інструменти як маркетингова стратегія банків. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. Вип. 8. URL: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-8-08-01.

Сохецька А.В. Цифрові маркетингові інструменти для розвитку бізнесу: ретроспективний аналіз, сучасні тенденції, напрями розвитку. Причорноморські економічні студії. 2020. № 50(1). С. 7–12.

Уголькова О.З. Цифровий маркетинг та соціальні мережі. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. № 3(1). С. 146–152.

Робул Ю.В. Ефективність маркетингової політики у контексті маркетингу відносин і логіки мережевої взаємодії. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 48-1. С. 166–171.

Кулиняк І.Я., Головецький Д.І. Цифрові інструменти маркетингового менеджменту підприємств: роль, переваги та виклики використання. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2023. № 7(2). С. 114–125.

Луців Б. Банківський маркетинг в умовах цифрової глобалізації. Світ фінансів. 2020. Вип. 1. С. 20–32.

Пась Я.І. Цифровий маркетинг як основний інструмент забезпечення розвитку банківського бізнесу України. Modern economics. 2023. № 42. С. 91–97.

Полях С.С. Сутність, інструменти та методи digital-маркетингу у сучасному бізнесі. Стратегія економічного розвитку України: зб. наук. пр. 2020. № 46. С. 55–65.

Гермасимяк Н., Ковальчук О., Даценко В. Методичний підхід до оцінювання ефективності маркетингового забезпечення діяльності підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. С. 331–336.

Кулиняк І.Я., Іваницький Н.Б. Тенденції розвитку маркетингових комунікацій туристичних підприємств в умовах цифровізації. Механiзм регулювання економiки. 2023. Вип. 4(102). С. 29–34.

Фролова Л.В., Носова Т.І. Система ключових індикаторів оцінки ефективності маркетингових заходів в електронній комерції. Маркетинг і цифрові технології. 2019. Вип. 3(2). С. 84–96.

Шпак Н.О., Грабович І.В. Тенденції розвитку інструментарію маркетингу підприємств в умовах диджиталізації. Бізнес Інформ. 2021. Вип. 9. С. 259–265.

Наглядова статистика (2024) / Національний банк України. URL: https://bank.gov.ua/ua/statistic/supervision-statist

Serhieieva O.S. (2023). Suchasni didzhytal instrumenty yak marketynhova stratehiia bankiv [Modern digital tools as a marketing strategy of banks]. Problems of modern transformations. Series: Economics and Management, 8. Available at https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-8-08-01

Sokhetska A.V. (2020). Tsyfrovi marketynhovi instrumenty dlia rozvytku biznesu: retrospektyvnyi analiz, suchasni tendentsii, napriamy rozvytku [Digital marketing tools for business development: retrospective analysis, current trends, development directions]. Black Sea Economic Studies, 50(1), 7–12.

Uholkova O.Z. (2021). Tsyfrovyi marketynh ta sotsialni merezhi [Digital marketing and social networks]. Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, 3(1), 146–152.

Robul Yu.V. (2019). Efektyvnist marketynhovoi polityky u konteksti marketynhu vidnosyn i lohiky merezhevoi vzaiemodii [The effectiveness of marketing policy in the context of relationship marketing and the logic of network interaction]. Black Sea Economic Studies, 48-1, 166–171.

Kulyniak I.Ya., Holovetskyi D.I. (2023). Tsyfrovi instrumenty marketynhovoho menedzhmentu pidpryiemstv: rol, perevahy ta vyklyky vykorystannia [Digital tools of marketing management of enterprises: role, advantages and challenges of use]. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues, 7(2), 114–125.

Lutsiv B. (2020). Bankivskyi marketynh v umovakh tsyfrovoi hlobalizatsii [Bank marketing in conditions of digital globalization]. The world of finance, 1, 20–32.

Pas Ya.I. (2023). Tsyfrovyi marketynh yak osnovnyi instrument zabezpechennia rozvytku bankivskoho biznesu Ukrainy [Digital marketing as the main tool for ensuring the development of the banking business of Ukraine]. Modern economics, 42, 91–97.

Poliakh S.S. (2020). Sutnist, instrumenty ta metody digital-marketynhu u suchasnomu biznesi [The essence, tools and methods of digital marketing in modern business]. Strategy of the economic development of Ukraine, 46, 55–65.

Hermasymiak N., Kovalchuk O., Datsenko V. (2018). Metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia efektyvnosti marketynhovoho zabezpechennia diialnosti pidpryiemstva [A methodical approach to evaluating the effectiveness of marketing support for enterprise activity]. Economy and Society, 19, 331–336.

Kulyniak I.Ya., Ivanytskyi N.B. (2023). Tendentsii rozvytku marketynhovykh komunikatsii turystychnykh pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii [Trends in the marketing communications development of tourist enterprises in the conditions of digitalization]. Mechanism of economic regulation, 4(102), 29–34.

Frolova L.V., Nosova T.I. (2019). Systema kliuchovykh indykatoriv otsinky efektyvnosti marketynhovykh zakhodiv v elektronnii komertsii [A system of key indicators for evaluating the effectiveness of marketing activities in e-commerce]. Marketing and Digital Technologies, 3(2), 84–96.

Shpak N.O., Hrabovych I.V. (2021). Tendentsii rozvytku instrumentariiu marketynhu pidpryiemstv v umovakh dydzhytalizatsii [Trends in the development of enterprise marketing tools in conditions of digitalization]. Business Inform, 9, 259–265.

Supervisory statistics (2024). National Bank of Ukraine. Available at: https://bank.gov.ua/ua/statistic/supervision-statist

Article views: 1
PDF Downloads: 1
Published
2024-09-30
How to Cite
Hrabovych, I. (2024). EVALUATION OF THE MARKETING ACTIVITIES OF UKRAINIAN BANKS IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION. Economy and Society, (67). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-116
Section
FINANCE, BANKING AND INSURANCE