FEATURES OF MARKETING PRODUCT POLICY OF PUBLISHING ENTERPRISES DURING WAR: SURVIVAL AND DEVELOPMENT STRATEGIES
Abstract
Marketing product policy plays a key role in the activities of publishing enterprises, enabling them to effectively position their products in the market. In conditions of high competition and rapid changes in consumer preferences, a clearly defined product policy allows publications to create unique offerings that differentiate them from competitors. This contributes to attracting the target audience and strengthening the brand, which is an important aspect for successful functioning in the market. The aim of the study is to characterize the features of the marketing product policy of publishing enterprises during war. The main task set within this article concerns characterizing the key principles of the influence of the marketing product policy of publishing enterprises on the formation of their survival and security development strategies. It has been proven that the marketing product policy of a publishing enterprise is the foundation of its development strategy, aimed at satisfying the needs of readers and achieving competitive advantages in the publishing services market. Key changes in the marketing product policy of publishing enterprises as a result of the implementation of martial law have been characterized. It has been established that war has prompted the active use of digital platforms to ensure product accessibility, as traditional distribution channels could be disrupted. The full-scale war has significantly affected publishing enterprises, creating numerous challenges and forcing them to adapt to new conditions. On the one hand, military actions led to disruptions in the supply of printing materials and logistical services, complicating production processes and increasing costs. On the other hand, changes in the socio-political situation led to the reorientation of content towards patriotic themes, historical events, and the informational needs of society. The marketing product policy of a publishing enterprise is crucial because it directly influences the success and sustainability of the business. This policy encompasses the selection, development, and management of products (such as books, journals, magazines, or digital content) that the enterprise offers.
References
Пустовойт О. Ефективність моделі розвитку внутрішнього ринку України. Економіка України. 2008. № 5. С. 24–36.
Примак Т. Стратегії позиціонування у теорії маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 1. С. 13–20.
Садовська Ю.О. Порівняльний аналіз матричних методів формування маркетингових стратегій. Економічні проблеми сталого розвитку: тези доповідей, 21-25 квітня 2008 р. Суми : СумДУ, 2008. Т.3. С. 41–42.
Точилін В., Венгер В. Економічна безпека і ринкова влада. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2008. № 3. С. 60–68.
Труніна І. М. Дослідження конкурентних переваг суб’єктів підприємницької діяльності в умовах глобалізації. Часопис економічних реформ. 2015. № 3. (19) С. 43–49.
Перваков О.С. Аналіз можливостей застосування показників ринкового домінування для оцінки загрози економічній системі. Наука й економіка. 2009. № 4(16). Т. 2. С. 178–181.
Кузьменко Г. Стратегії управління асортиментом продукції на внутрішньому ринку. Маркетинговий Огляд. 2023. № 2. С. 112–130.
Тарасенко О. Аналіз актуальності стратегії позиціонування. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2016. № 13. С. 409–417.
Семенюк С. Стратегічне планування маркетингу: теоретикоконцептуальні засади. Галицький економічний вісник. 2010. №2(27). С. 64–72.
Попова Н.В., Бєлєвцова Н.М. Розробка стратегії розвитку підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. No 29. С. 359–363.
Pustovoyt, O. (2008). Efektyvnist modeli rozvytku vnutrishnʹoho rynku Ukrayiny [Effectiveness of the development model of the domestic market of Ukraine]. Ekonomika Ukrayiny, (5), pp. 24-36. [in Ukrainian].
Prymak, T. (2012). Stratehiyi pozycionuvannya u teoriyi marketynhu [Positioning strategies in marketing theory]. Marketynh i menedzhment innovatsiy, (1), pp. 13–20. [in Ukrainian].
Sadovsʹka, Yu.O. (2008). Poriyvnyy analiz matrychnykh metodiv formuvannya marketynhovykh stratehiy [Comparative analysis of matrix methods in marketing strategy formation]. Ekonomichni problemy staloho rozvytku: tezy dopovidey, 21-25 kvitnya. Sumy: SumDU, Vol. 3, pp. 41-42. [in Ukrainian].
Tochilin, V., Venger, V. (2008). Ekonomichna bezpeka i rynkova vlada [Economic security and market power]. Visnyk Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho ekonomichnoho universytetu, (3), pp. 60-68. [in Ukrainian].
Trunina, I.M. (2015). Doslidzhennya konkurentnykh perevah subʺyektiv pidpryyemnytsʹkoyi diyalʹnosti v umovakh hlobalizatsiyi [Research on the competitive advantages of business entities in the context of globalization]. Chasopys ekonomichnykh reform, (3), (19), pp. 43-49. [in Ukrainian].
Pervakov, O.S. (2009). Analiz mozhlyvostey zastosuvannya pokaznykiv rynkovoho dominuvannya dlya otsinky zahrozy ekonomichniy systemi [Analysis of the possibilities of applying market dominance indicators to assess threats to the economic system]. Nauka y ekonomika, (4), (16), Vol. 2, pp. 178-181. [in Ukrainian].
Kuzmenko, H. (2023). Stratehiyi upravlinnya asortymentom produktsiyi na vnutrishnʹomu rynku [Strategies for managing product assortment on the domestic market]. Marketynhovyy Ohlyad, (2), pp. 112-130. [in Ukrainian].
Tarasenko, O. (2016). Analiz aktualʹnosti stratehiyi pozycionuvannya [Analysis of the relevance of positioning strategies]. Ekonomichnyy visnyk Natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu Ukrayiny "Kyivsʹkyy politekhnichnyy instytut", (13), pp. 409-417. [in Ukrainian].
Semenyuk, S. (2010). Stratehichne planuvannya marketynhu: teoretykokontseptualʹni zasady [Strategic marketing planning: Theoretical and conceptual foundations]. Halytsʹkyy ekonomichnyy visnyk, (2), (27), pp. 64–72. [in Ukrainian].
Popova, N.V., Bielyevtsova, N.M. (2010). Rozrobka stratehiyi rozvytku pidpryyemstva [Development of enterprise development strategy]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, No. 29, pp. 359-363. [in Ukrainian].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.