PECULIARITIES OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE CONSUMER (B2C) AND INDUSTRIAL (B2B) MARKETS

Keywords: corporate social responsibility, business, factors, consumer market, industrial market, national model

Abstract

The processes of globalization and integration of the economic environment actualize the issues of the phenomenon of corporate social responsibility. Corporate social responsibility (CSR) is positioned as a management approach that promotes corporate sustainability and serves as a determinant of a company's influence on the effectiveness of implementation of the principles of sustainable social development. The development of the concept of social responsibility is related to the need to maximize the company's positive impact on society through the implementation of the organization's strategy of interaction with stakeholders. The purpose of the article is to analyze the features of corporate social responsibility in the consumer (B2C) and industrial (B2B) markets. The author examines approaches to defining the definition of “corporate social responsibility”, the limits of its impact on aspects of corporate sustainability, and the categorization of initiatives within CSR. The most common modern approaches to the development of the phenomenon of corporate social responsibility are allocated. A comparative analysis of national models of corporate social responsibility by the level of participation of state formations in the processes of socialization of entrepreneurial activity is carried out. The main types of social responsibility and aspects of their practical manifestation are studied. It is substantiated that corporate social responsibility initiatives are differentiated in a four-vector categorization. Among all the factors that influence the formation and development of corporate social responsibility, the factors of action and factors of provision are allocated. The study proves that corporate social responsibility can significantly contribute to the competitiveness of an enterprise. It is substantiated that social responsibility of enterprises is becoming mandatory for business, since modern trends in the development of public consciousness require appropriate changes in the strategy of companies.

References

Мних О., Довгунь О. Спеціалізація маркетингових досліджень в інноваційному розвитку глобальних компаній. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Економіка. 2023. №17(34). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-17(34)-02

Скриль В.В., Бура Я.А. Розвиток фінансової сфери України в умовах євроінтеграції. Розвиток фінансового ринку в Україні: загрози, проблеми та перспективи : матеріали ІV Міжна.р. наук.-практ. конф., 25 листоп. 2022, Полтава : Національний університет імені Юрія Кондратюка, 12–14. URL: http://reposit.nupp.edu.ua/handle/PoltNTU/12056

Линник О. Стан та перспективи розвитку інноваційної моделі підприємництва в Україні. Актуальні проблеми сучасного бізнесу: обліково-фінансовий та управлінський аспекти. 2023. С. 360–361.

Томах В.В., Сігаєва Т.Є., Мартиненко М.В. Цифрова трансформація управління підприємствами України у контексті сталого розвитку: інноваційні рішення, креативні технології. Академічні візії. 2023. №18. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/29339

Xun Z., Guanghua W., Jiajia Z., Zongyue H. Digital economy, financial inclusion and inclusive growth. China Economist. 2020. №15(3). Р. 92–105. DOI: https://doi.org/10.19602/j.chinaeconomist.2020.05.07

Бобко Л.О., Мазяр А.В. Проблеми корпоративної соціальної відповідальності в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7043

Бондарук Т.Г., Бондарук І.С. Економічна природа організаційно-економічного механізму соціальної відповідальності бізнесу. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. 2020. № 1–2. С. 57–64. DOI: https://doi.org/10.31767/nasoa.1-2.2020.06

Євтушенко В.А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. Вісник НТУ “ХПІ”. 2013. № 46(1019). С. 53–63.

Кусик Н.Л., Ковалевська А.В. Методичний підхід до проведення оцінки ефективності соціально відповідальної діяльності підприємства. Проблеми економіки. 2012. № 3. С. 137–141.

Селіверстова Л.С., Лосовська Н.В. Підходи до формування організаційно-економічного механізму управління соціальною відповідальністю бізнесу. Економіка та держава. 2019. № 7. С. 13–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.7.13

Станасюк Н.С., Пасінович І.І., Мурза В.М. Тенденції розвитку корпоративної соціальної відповідальності та методологічні аспекти її оцінювання. Сучасні питання економіки і права. 2020. Вип. 2 (12). С. 31–43.

Mnykh, O., & Dovhun, O. (2023). Spetsializatsiia marketynhovykh doslidzhen v innovatsiinomu rozvytku hlobalnykh kompanii [Specializing in marketing research in the innovative development of global companies]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia Ekonomika – Adaptive management: theory and practice. Economy series, 17(34). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-17(34)-02.

Skryl, V.V., & Bura, Ya.A. (2022). Rozvytok finansovoi sfery Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Development of the financial sector of Ukraine in the context of European integration]. Rozvytok finansovoho rynku v Ukraini: zahrozy, problemy ta perspektyvy: materialy IV Mizhna.r. nauk.-prakt. konf., 25 lystop. 2022, Poltava: Natsionalnyi universytet imeni Yuriia Kondratiuka, pp. 12–14. Available at: http://reposit.nupp.edu.ua/handle/PoltNTU/12056

Lynnyk, O. (2023). Stan ta perspektyvy rozvytku innovatsiinoi modeli pidpryiemnytstva v Ukraini [The state and prospects of development of the innovative model of entrepreneurship in Ukraine]. Aktualni problemy suchasnoho biznesu: oblikovo-finansovyi ta upravlinskyi aspekty – Actual problems of modern business: accounting, financial and management aspects, pp. 360–361.

Tomakh, V.V., Sihaieva, T.Ye., & Martynenko, M.V. (2023). Tsyfrova transformatsiia upravlinnia pidpryiemstvamy Ukrainy u konteksti staloho rozvytku: innovatsiini rishennia, kreatyvni tekhnolohii [Digital transformation of enterprise management in Ukraine in the context of sustainable development]. Akademichni vizii – Academic visions, vol. 18. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/29339

Xun, Z., Guanghua, W., Jiajia, Z., & Zongyue, H. (2020). Digital economy, financial inclusion and inclusive growth. China Economist, vol. 15(3), pp. 92–105. DOI: https://doi.org/10.19602/j.chinaeconomist.2020.05.07

Bobko, L.O., & Maziar, A.V. (2019). Problemy korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini [Problems of corporate social responsibility in Ukraine]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7043

Bondaruk, T.H., & Bondaruk, I.S. (2020). Ekonomichna pryroda orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu [The economic nature of the organizational and economic mechanism of social responsibility of business]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii statystyky, obliku ta audytu – Scientific Bulletin of the National Academy of Statistics, Accounting and Auditing, vol. 1–2, pp. 57–64. DOI: https://doi.org/10.31767/nasoa.1-2.2020.06

Ievtushenko, V.A. (2013). Otsinka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: metody, obiekty, pokaznyky [Evaluation of corporate social responsibility: methods, objects, indicators]. Visnyk NTU “KhPI” – Bulletin of NTU "KhPI", vol. 46(1019), pp. 53–63.

Kusyk, N.L., & Kovalevska, A.V. (2012). Metodychnyi pidkhid do provedennia otsinky efektyvnosti sotsialno vidpovidalnoi diialnosti pidpryiemstva [Methodical approach to evaluating the effectiveness of socially responsible activity of the enterprise]. Problemy ekonomiky – Problems of the economy, vol. 3, pp. 137–141.

Seliverstova, L.S., & Losovska, N.V. (2019). Pidkhody do formuvannia orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu upravlinnia sotsialnoiu vidpovidalnistiu biznesu [Approaches to the formation of organizational and economic mechanism for managing social responsibility of business]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, vol. 7, pp. 13–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.7.13

Stanasiuk, N.S., Pasinovych, I.I., & Murza, V.M. (2020). Tendentsii rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti ta metodolohichni aspekty yii otsiniuvannia [Trends in the development of corporate social responsibility and methodological aspects of its assessment]. Suchasni pytannia ekonomiky i prava – Modern issues of economics and law, vol. 2(12), pp. 31–43.

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2024-09-30
How to Cite
Yurchenko, O., & Namarchuk, V. (2024). PECULIARITIES OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE CONSUMER (B2C) AND INDUSTRIAL (B2B) MARKETS. Economy and Society, (67). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-57
Section
ECONOMICS