PROBLEMS AND PRIORITY AREAS OF DEVELOPMENT OF THE STRATEGIES OF A LOGISTICS OPERATORS IN THE CONTEXT OF EUROPEAN INTEGRATION
Abstract
The article analyzes and researches theoretical and applied problems and priority directions of development of the strategy of logistics operators in the context of European integration. The purpose of the article is to study the problems of development of the strategy of a logistics operator in the context of European integration. The research methods are as follows: morphological, synthesis and analysis. The paper determines that the logistics strategy of domestic enterprises should be aimed at optimizing resources in the management of financial, material, information, communication, energy, personnel and other flows. It is noted that in order to ensure a high level of efficiency from participating in the global market of logistics services, it is important to use high-quality international marketing tools. The article presents a scheme of comparability of the logistics system parameters characterizing the level of quality of cargo delivery services. Potential opportunities for applying the most common types of logistics strategies in Ukraine are analyzed. The European integration vector of the development of domestic logistics implies the success of European integration, qualitative recovery of the economy, society, the level of efficiency, and competitiveness of Ukrainian enterprises. The proposed strategy of forming logistics strategic alliances is promising for use by the domestic logistics business. However, the level of risk due to the war is holding back foreign companies from entering our market and entering into these alliances. The active use of this strategic direction will take place (given the existing logistics potential of Ukraine) immediately after Ukraine's victory. The practical value of the article lies in the fact that domestic logistics enterprises, by providing their services (organizing, managing transportation, planning transport routes, packing, storing, choosing modes and types of transport, systematically planning and organizing logistics and transportation processes, etc.) will ensure the comparability of all parameters of the logistics system, which will ultimately characterize the level of quality of their cargo delivery services.
References
Войтович Н.В. Особливості маркетингової стратегії в умовах цифрової трансформації. Соціальна економіка. 2021. № 62. С. 122–129.
Галат Л.М. Вплив логістичного управління на економічну діяльність у сфері державного управління. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування. 2023. № 3. C. 16–23.
Завербний А.С. Збутова діяльність як складова частина комунікаційної політики промислового підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 4. С. 314–317.
Завербний А., Ломага Ю. Проблеми та перспективи формування логістичних ланцюгів постачання у воєнний період за умов активізування євроінтеграції. Економіка та суспільство. 2022. № 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-23
Завербний А., Рак В. Особливості управління ризиками постачальницької діяльності за умов війни та у пост-воєнний період. Інфраструктура ринку. 2023. Випуск 74. С. 35–40.
Косарева Т.В. Логістичні стратегії підприємств агропродовольчого комплексу. Вісник Приазовського державного університету. 2014. № 28. С. 234–241.
Крикавський Є.В. Маркетинг і логістика в тренді. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. 15 c.
Кузяк В.В. Управління логістичними процесами в Україні: проблеми та шляхи розв’язання в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-13
Панченко С., Каграманян А. Вантажні перевезення. Управління вантажною і комерційною роботою. Підручник. Харків : УкрДУЗТ. 2016. 476 с.
Пешко М., Завербний А. Проблеми та перспективи зміни ланцюгів поставок з метою мінімізування втрат під час війни. Економіка та суспільство. 2022. № 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-5
Полянська А.С., Мартинець В.Б., Кабан О.В. Оптимізація ланцюга постачання на підприємстві в умовах кризових явищ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2022. Вип. 18(2). С. 112–127.
Тяжкун Є.В. Інтеграційна взаємодія маркетингу та логістики: сучасні тенденції. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-72
Цимбалістова О.A., Харченко М.В., Черніхова О.C. Удосконалення функціонування логістичних підприємств з урахуванням дії військового стану в Україні. Академічні візії. 2022. Випуск 14. URL: https://dspace.univd.edu.ua/server/api/core/bitstreams/78e4cd96-b14a-4952-9c64-bd05463b8151/content
Шкорина І.І. Маркетингова стратегія розвитку логістичних послуг в глобальному економічному просторі. Актуальні проблеми економіки. 2023. № 11 (269). С. 60–73.
Voitovych, N.V. (2021). Osoblyvosti marketynhovoi stratehii v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Features of marketing strategy in the context of digital transformation]. Sotsialna ekonomika, no. 62, pp. 122–129. (in Ukrainian)
Halat, L.M. (2023). Vplyv lohistychnoho upravlinnia na ekonomichnu diialnist u sferi derzhavnoho upravlinnia [The influence of logistics management on economic activity in the field of public administration]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Publichne upravlinnia ta administruvannia, no. 3, pp. 16–23. (in Ukrainian)
Zaverbnyj, A.S. (2018). Zbutova diialnist yak skladova chastyna komunikatsiinoi polityky promyslovoho pidpryiemstva. [Sales activities as an integral part of the communication policy of an industrial enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 4, pp. 314–317. (in Ukrainian)
Zaverbnyj, A., Lomaha, Yu. (2022). Problemy ta perspektyvy formuvannia lohistychnykh lantsiuhiv postachannia u voiennyi period za umov aktyvizuvannia yevrointehratsii [Problems and prospects for the formation of logistics supply chains in wartime in the context of intensified European integration]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 45. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-23
Zaverbnyj, A., Rak, V. (2023). Osoblyvosti upravlinnia ryzykamy postachalnytskoi diialnosti za umov viiny ta u post-voiennyi period [Peculiarities of supply chain risk management in wartime and post-war period]. Infrastruktura rynku, no. 4, pp. 35–40. (in Ukrainian)
Kosareva, T.V. (2014). Lohistychni stratehii pidpryiemstv ahroprodovolchoho kompleksu [Logistics strategies of agri-food enterprises]. Visnyk Pryazovskoho derzhavnoho universytetu, no. 28, pp. 234–241. (in Ukrainian)
Krykavskyi, Ye.V. (2020). Marketynh i lohistyka v trendi [Marketing and logistics in trend]. Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 15 p. (in Ukrainian)
Kuziak, V.V. (2023). Upravlinnia lohistychnymy protsesamy v Ukraini: problemy ta shliakhy rozviazannia v umovakh voiennoho stanu [Management of logistics processes in Ukraine: problems and solutions under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-13
Panchenko, S., Kahramanian, A. (2016). Vantazhni perevezennia. Upravlinnia vantazhnoiu i komertsiinoiu robotoiu [Freight transportation. Management of cargo and commercial work]. Pidruchnyk. Kharkiv: UkrDUZT. 476 p. (in Ukrainian)
Pеshkо, М., Zаvеrbnyj, А.S. (2022). Prоblemy tа pеrspektyvy zmіny lаncyugiv pоstаvоk z mеtоju mіnіmіzu¬vanya vtrat pіd chаs vіjny [Challenges and prospects for changing supply chains to minimize wartime losses]. Еkоnоmіkа tа suspilstvо, no. 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-5
Polyanska, A.S., Martynets, V.B., Kaban, O.V. (2022). Оptymizacija lаnciuga pоstаchаnia nа pіdрryjemstvі v umоvаkh kryzоvykh javyshch. [Optimization of the supply chain at the enterprise in the conditions of crisis]. Аktualnі рrоblemy rоzvytku еkоnоmіky rеgіоnu no. 18(2), рр. 112–127. (in Ukrainian)
Tiazhkun, Ye.V. (2024). Intehratsiina vzaiemodiia marketynhu ta lohistyky: suchasni tendentsii [Integration of marketing and logistics: current trends]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-72
Cymbаlіstоvа, О.A., Khаrchеnkо, М.V., Chеrnіkhоvа, О.S. (2022). Udоskоnаlеnia funkcіоnuvania lоgіstycnykh pіdpryjemstv z urakhuvaniam dіji vіjskovogо stаnu v Ukrajinі [Improving the functioning of logistics enterprises in view of the martial law in Ukraine]. Аkаdеmіchnі vіsіji, no. 14. Available at: https://dspace.univd.edu.ua/ server/api/core/bitstreams/78e4cd96-b14a-4952-9c64-bd05463b8151/content
Shkoryna, I.I. (2023). Marketynhova stratehiia rozvytku lohistychnykh posluh v hlobalnomu ekonomichnomu prostori [Marketing strategy for the development of logistics services in the global economic space]. Aktualni problemy ekonomiky, no 11 (269), pp. 60–73. (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.