INDEPENDENT GOVERNMENT FINANCIAL CONTROL IN UKRAINE ON THE WAY TO EUROPEAN INTEGRATION
Abstract
Independent government financial control is an obvious need, as it is one of the key mechanisms for implementing the principles of openness of the government financial activities, its transparency, and the government accountability to the public. This article is devoted to substantiating the ways of developing independent government financial control in Ukraine aimed at solving two key tasks – increasing the efficiency of state finances and transforming them into public finances in accordance with the principles of democracy and good governance. Among these principles, special attention should be paid to ensuring the independence of the supreme audit institution. In addition, the problem of harmonizing internal and external governmental financial control bodies is relevant for Ukraine. To address the objectives of the study, the paper analyzes the legal framework for the organization of government financial controlс and the application of the principle of independence in this area, identifies international approaches to independent financial control and Ukraine's obligations in this area, and substantiates the conceptual basis for distinguishing in the system of government financial control between entities that meet the needs of public financial management, on the one hand, and the entity responsible for ensuring the government's accountability to taxpayers, on the other. At present, the Ukrainian system of governmental financial control is primarily subordinated to the needs of public financial management. The legislation establishes the principle of independence in control activities, but it is focused on ensuring the efficiency of the governmental financial control bodies, the objectivity, reliability and independence of their conclusions. At the same time, an important aspect of democratic state development, which provides for the accountability of the authorities to citizens as taxpayers, is currently underdeveloped in Ukraine. It is implemented, in particular, through a public professional and independent assessment of the activities of the authorities by the supreme audit institution. This direction should receive the most attention in order to obtain a new quality of financial relations between the national and regional authorities and citizens.
References
Борисенко Л.М. Суть та значення державного фінансового контролю в Україні. Стратегія економічного розвитку України. 2020. № 46. С. 116–126. DOI: https://doi.org/10.33111/sedu.2020.46.116.126
Борисенко Л.М. Зарубіжна практика державного фінансового контролю та можливості її імплементації в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 13-14. С. 50–54. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2020.13-14.50
Бардаш С. Модернізація підходів щодо визначення ефективності державного фінансового контролю: філософський дискурс. Proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Conference «Scientific Progressive Methods and Tools» (March 6-8, 2024). Riga, Latvia. Scientific Collection «InterConf». 2024. № 191. С. 48–54. URL: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/5561
Жидовська Н., Петришин Л. Сучасні підходи до державного фінансового контролю як інструменту забезпечення ефективного використання бюджетних ресурсів. Економіка та суспільство. 2024. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-13
Ключка О.В., Ключка С.С. Світова практика організації державного фінансового контролю та можливість її адаптації в Україні. Актуальні проблеми економіки. 2021. № 6 (240). С. 93–104. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2021-1-240-93-104
Невідомий В.І. Розвиток інституційної спроможності Рахункової палати України як незалежної державної аудиторської установи. Фінанси України. 2016. № 1. С. 116–125. URL: https://finukr.org.ua/docs/FU_16_01_116_uk.pdf
Невідомий В., Канонішена-Коваленко К. Нова якість Рахункової палати України: стратегія розвитку. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2019. № 3 (204). С. 40–50. URL: http://bulletin-econom.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2019/10/204.pdf#page=40
Тюбенська Ю.В. Рахункова палата України як вищий орган незалежного зовнішнього контролю. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Випуск 19. Частина 3. С. 88–91. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/19_3_2018ua/20.pdf
Піхоцька О.М., Піхоцька М. Досвід країн ОЕСР у організації державного фінансового контролю. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2022. № 34. С. 194–201. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/627
Швець А.К. Вищі органи фінансового контролю в ЄС. Публічна політика і державне управління в умовах війни: матер. міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 12 квітня 2024 р.) [Електронне видання]. Донецький національний університет імені Василя Стуса. URL: https://jppasa.donnu.edu.ua/article/view/15750
Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» №2939-ХІІ від 26.01.1993 р. (редакція від 30.06.2024 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-12#Text
Постанова КМУ «Деякі питання здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту» №1001 від 28.09.2011 р. (редакція 18.06.2024 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1001-2011-%D0%BF#Text
Закон України «Про Рахункову палату» №576-VIII від 02.07.2015р. (редакція 04.05.2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#Text
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text
Стратегія розвитку Рахункової палати на 2019-2024 роки. Рішення Рахункової палати від 29 липня 2019 року №18-1 (зі змінами, внесеними Рішенням Рахункової палати від 26 березня 2024 року №14-1). URL: https://rp.gov.ua/upload-files/About/Strategy/Strat2019-2024.pdf
The Lima Declaration of Guidelines on Auditing Precepts. URL: https://www.issai.org/pronouncements/intosai-p-1-the-lima-declaration/
Borysenko L.M. (2020) Sut ta znachennia derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini [The essence and significance of public financial control in Ukraine]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy. № 46. S. 116–126. DOI: https://doi.org/10.33111/sedu.2020.46.116.126
Borysenko L.M. (2020) Zarubizhna praktyka derzhavnoho finansovoho kontroliu ta mozhlyvosti yii implementatsii v Ukraini [Foreign practice of state financial control and possibilities of its implementation in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 13-14. S. 50–54. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2020.13-14.50
Bardash S. (2024) Modernizatsiia pidkhodiv shchodo vyznachennia efektyvnosti derzhavnoho finansovoho kontroliu: filosofskyi dyskurs [Modernization of approaches to determining the effectiveness of state financial control: philosophical discourse]. Proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Conference «Scientific Progressive Methods and Tools» (March 6-8, 2024). Riga, Latvia. Scientific Collection «InterConf». № 191. S. 48–54. Available at: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/5561 (in Ukrainian)
Zhydovska N., Petryshyn L. (2024). Suchasni pidkhody do derzhavnoho finansovoho kontroliu yak instrumentu zabezpechennia efektyvnoho vykorystannia biudzhetnykh resursiv [Modern approaches to state financial control as a tool for ensuring efficient use of budget resources]. Ekonomika ta suspilstvo. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-13
Kliuchka O.V., Kliuchka S.S. (2021) Svitova praktyka orhanizatsii derzhavnoho finansovoho kontroliu ta mozhlyvist yii adaptatsii v Ukraini [World practice of the organization of public financial control and the possibility of its adaptation in Ukraine]. Aktualni problemy ekonomiky. № 6 (240). S. 93–104. DOI: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2021-1-240-93-104
Nevidomyi V.I. (2016) Rozvytok instytutsiinoi spromozhnosti Rakhunkovoi palaty Ukrainy yak nezalezhnoi derzhavnoi audytorskoi ustanovy [Strengthening the institutional capacity of the Accounting chamber of Ukraine as an independent state audit institution]. Finansy Ukrainy. № 1. S. 116–125. Available at: https://finukr.org.ua/docs/FU_16_01_116_uk.pdf
Nevidomyi V., Kanonishena-Kovalenko K. (2019) Nova yakist Rakhunkovoi palaty Ukrainy: stratehiia rozvytku [New quality of the Accounting chamber of Ukraine: development strategy]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. № 3 (204). S. 40–50. Available at: http://bulletin-econom.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2019/10/204.pdf#page=40
Tiubenska Yu.V. (2018) Rakhunkova palata Ukrainy yak vyshchyi orhan nezalezhnoho zovnishnoho kontroliu [The Accounting chamber of Ukraine as the higher authority of independent external control]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Vypusk 19. Chastyna 3. S. 88–91. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/19_3_2018ua/20.pdf
Pikhotska, O.M., Pikhotska, M. (2022). Dosvid krain OESR u orhanizatsii derzhavnoho finansovoho kontroliu [Experience of the OECD countries in organization of state financial control]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. № 34. S. 194–201. Available at: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/627
Shvets A.K. (2024) Vyshchi orhany finansovoho kontroliu v YeS [Supreme audit institutions in the EU]. Publichna polityka i derzhavne upravlinnia v umovakh viiny: mater. mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Vinnytsia, 12 kvitnia 2024 r.) [Elektronne vydannia]. Donetskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stusa. Available at: https://jppasa.donnu.edu.ua/article/view/15750 (in Ukrainian)
Zakon Ukrainy «Pro osnovni zasady zdiisnennia derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini» [On the basic principles of state financial control in Ukraine] №2939-KhII vid 26.01.1993 r. (redaktsiia vid 30.06.2024 r.). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-12#Text
Postanova KMU «Deiaki pytannia zdiisnennia vnutrishnoho audytu ta utvorennia pidrozdiliv vnutrishnoho audytu» [Some issues of internal audit and establishment of internal audit units] №1001 vid 28.09.2011 r. (redaktsiia 18.06.2024 r.). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1001-2011-%D0%BF#Text
Zakon Ukrainy «Pro Rakhunkovu palatu» [On the Accounting Chamber] №576-VIII vid 02.07.2015r. (redaktsiia 04.05.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/576-19#Text
Uhoda pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony. [Association Agreement between Ukraine, on the one hand, and the European Union, the European Atomic Energy Community and their Member States, on the other hand]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text
Stratehiia rozvytku Rakhunkovoi palaty na 2019-2024 roky [Development strategy of the Accounting Chamber for 2019-2024]. Rishennia Rakhunkovoi palaty vid 29 lypnia 2019 roku №18-1 (zi zminamy, vnesenymy Rishenniam Rakhunkovoi palaty vid 26 bereznia 2024 roku №14-1. Available at: https://rp.gov.ua/upload-files/About/Strategy/Strat2019-2024.pdf
The Lima Declaration of Guidelines on Auditing Precepts. Available at: https://www.issai.org/pronouncements/intosai-p-1-the-lima-declaration/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.