MODERN MARKETING STRATEGIES IN THE HOTEL BUSINESS: TOOLS FOR ATTRACTING AND RETAINING CUSTOMERS
Abstract
The article focuses on finding ways to improve the efficiency of business management in the hotel industry. Hotel being part of the social sector, play an important role in increasing the productivity of social production and contribute to improving the standard of living for the population. The key task is to implement modern management models that meet international standards and market demands. This includes the quality of services provided, cost optimization, personnel adaptation, and conducting marketing research. The purpose of this article is to analyze the interaction between marketing strategies and customer service in the context of the Ukrainian hotel and restaurant business. Modern marketing strategies can significantly enhance the efficiency, transparency, flexibility, and value of any marketing operation. Nowadays, companies are actively integrating new digital solutions, which have become essential tools for successful management and marketing, transforming the approaches to customer interaction at all stages: from the first contact to post-sale service. A unique website, a strong presence on online booking platforms, and active engagement in social media are important components for attracting and retaining customers. Contemporary management methods in the hotel and catering industry are aimed at improving service quality and operational efficiency. The implementation of innovative approaches and advanced technologies helps attract new clients, increase their satisfaction, and create competitive advantages in the market. An innovative solutions system allows for the reduction of costs and risks while increasing the overall efficiency of hotel and restaurant businesses. Cutting-edge hotel technologies, including software and marketing tools, offer numerous opportunities for cost optimization and profit growth, allowing hotel owners to reach new levels of profitability. Further research in this field should focus on the development and implementation of innovative strategies for the advancement of the hotel and restaurant industry.
References
Anaba O. Testing the Relationships between Marketing Strategies and Customer Retention: The Growth of Hotels and Guesthouses in Upper East Region, Ghana. European Journal of Business and Management. 2015. № 7. Р. 69–76.
Бондарчук К.П., Кифяк О.В., Горішевський П.А. Аналіз взаємодії маркетингу й обслуговування клієнтів у готельно-ресторанному бізнесі України. Академічні візії. 2024. № 30.
Буднікевич І.М., Благун І.І., Крупенна І.А., Бокучава В.Б. Напрямки застосування маркетингових інновацій у комунікаційній політиці готельних закладів. Бізнес Інформ. 2020. № 8. C. 266–277. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-8-266-277
Воляник Г., Колінько Н., Шутка С. Інноваційні цифрові технології електронної комерції у готельній індустрії. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 2 (12). С. 28–33. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(12).2024.4
Гетманцева К., Банєва І. Використання сучасних інструментів маркетингу в туристичному та готельно-ресторанному бізнесі. Всеукраїнська науково-практична Інтернет–конференція Готельно-ресторанний та туристичний бізнес в Україні: проблеми та перспективи розвитку. 2024. № 59.
Ho J., Chen K., Wang L., Yeh S., Huan T. Exploring the impact of social media platform image on hotel customers’ visit intention. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2022. DOI: https://doi.org/10.1108/ijchm-12-2021-1469
Польова Л., Гуменюк Г. Інтернет-маркетинг в готельній сфері. Наука і техніка сьогодні. 2024. № 2 (30).
Фостолович В.А., Боцян Т.В. Сучасні інструменти маркетингу в діяльності підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 5. С. 11–17.
Шутка С.Є., Воляник Г.М., Колінько Н.І. Франчайзинг в готельно-туристичній індустрії: інноваційні стратегії для зростання та конкурентної переваги. Інфраструктура ринку. 2024. Випуск 78. С. 176–183. URL: http://repository.vsau.org/getfile.php/36775.pdf
Anaba, O. (2015). Testing the Relationships between Marketing Strategies and Customer Retention: The Growth of Hotels and Guesthouses in Upper East Region, Ghana. European Journal of Business and Management. № 7. P. 69–76.
Bondarchuk, K.P., Kyfiak, O.V., & Horishevskyi, P.A. (2024) Analiz vzaiemodii marketynhu y obsluhovuvannia kliientiv u hotelno-restorannomu biznesi Ukrainy [Analysis of the interaction of marketing and customer service in the hotel and restaurant business of Ukraine]. Akademichni vizii. № 30.
Budnikevych, I.M., Blahun, I.I., Krupenna, I.A., & Bokuchava, V.B. (2020). Napriamky zastosuvannia marketynhovykh innovatsii u komunikatsiinii politytsi hotelnykh zakladiv [Directions of application of marketing innovations in the communication policy of hotel establishments]. Biznes Inform. № 8. S. 266–277.
Volianyk, H., Kolinko, N., & Shutka S. (2024). Innovatsiini tsyfrovi tekhnolohii elektronnoi komertsii u hotelnii industrii [Innovative digital technologies of electronic commerce in the hotel industry]. Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia № 2 (12). S. 28–33. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(12).2024.4
Hetmantseva, K., Banieva, I. (2024). Vykorystannia suchasnykh instrumentiv marketynhu v turystychnomu ta hotelno-restorannomu biznesi [The use of modern marketing tools in the tourist and hotel-restaurant business]. Vseukrainska naukovo-praktychna Internet–konferentsiia Hotelno-restorannyi ta turystychnyi biznes v Ukraini: problemy ta perspektyvy rozvytku. № 59.
Ho, J., Chen K., Wang, L., Yeh, S., & Huan, T. (2022). Exploring the impact of social media platform image on hotel customers visit intention. International Journal of Contemporary Hospitality Management. DOI: https://doi.org/10.1108/ijchm-12-2021-1469
Polova, L., Humeniuk, H. (2024). Internet-marketynh v hotelnii sferi [Internet marketing in the hotel industry]. Nauka i tekhnika sohodni. № 2 (30).
Fostolovych, V.A., Botsian, T.V. (2023). Suchasni instrumenty marketynhu v diialnosti pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu [Modern tools of marketing in the activities of enterprises of the hotel and restaurant business]. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 5. S. 11–17.
Shutka, S.Ie., Volianyk, & H.M., Kolinko, N.I. (2024). Franchaizynh v hotelno-turystychnii industrii: innovatsiini stratehii dlia zrostannia ta konkurentnoi perevahy [Franchising in the hospitality industry: innovative strategies for growth and competitive advantage]. Infrastruktura rynku. № 78. S. 176–183. Available at: http://repository.vsau.org/getfile.php/36775.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.