FACTORS AND MECHANISM OF FORMATION OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY OF ENTERPRISES CONDUCTING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY

Keywords: enterprise, corporate social responsibility, foreign economic activity, economic efficiency, competence of employees

Abstract

The purpose of this study is to identify the main factors that influence the formation of corporate social responsibility of enterprises - subjects of foreign economic activity, and to clarify the mechanism of such formation. The relevance of the study is determined by the need to improve the management of the formation of corporate social responsibility. This, in turn, requires the selection of factors and the study of the mechanism of such formation. To achieve the goal and solve the research tasks, the following general scientific and special methods are used in the work: theoretical generalization - when determining the features of the formation of corporate social responsibility; grouping – when distinguishing separate groups of factors that influence the process of such formation; modeling - when building a mechanism for the formation of corporate social responsibility of enterprises that conduct foreign economic activity; economic analysis - when assessing the level of factors that influence the formation of corporate social responsibility, etc. Factors influencing the formation of corporate social responsibility have been grouped. A model describing the mechanism of such formation is presented. The influence of foreign economic activities of enterprises on corporate social responsibility has been established. It is shown that for most groups of factors of the formation of corporate social responsibility, their average level for those enterprises that carry out foreign economic activity is insignificantly higher than the average level of the corresponding factors for those companies that do not carry out this activity. At the same time, the level of competence of owners and managers in enterprises of the first group significantly exceeds this level in enterprises of the second group. The same applies to the economic efficiency factor of corporate social responsibility measures. The theoretical and methodological provisions developed in the course of the research can be implemented in the practice of enterprises when drawing up strategies and plans for the implementation of measures regarding corporate social responsibility. This will provide an opportunity to improve the validity of these strategies and plans.

References

Hussain J., Khan A., Zhou K. The impact of natural resource depletion on energy use and CO2 emission in Belt & Road Initiative countries: A cross-country analysis. Energy. 2020. Vol. 199. P. 117409. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.117409

Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Symak A., Petrushka T. Devising a Toolset for Assessing the Potential of Loan Financing of Projects Aimed at Implementing Energy-Saving Technologies. East. Eur. J. Enterp. Technol. 2021. Vol. 4. Р. 15–33.

Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Petrushka T., Myroshchenko N. Designing a Tool-Set for Assessing the Organizational and Technological Inertia of Energy Consumption Processes at Enterprises. East. Eur. J. Enterp. Technol. 2022. Vol. 6. С. 29–40.

Schulten T., Müller T. A paradigm shift towards Social Europe? The proposed Directive on adequate minimum wages in the European Union. Italian Labour Law E-Journal. 2021. Vol. 14(1). P. 1–19.

Баюра Д. Розвиток соціально відповідального корпоративного управління в контексті інтересів стейкхолдерів. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2017. № 4. С. 39–44.

Білан О. С. Дослідження особливостей формування програми корпоративної соціальної відповідальності. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 1(22). С. 49–52.

Дєліні М. М. Індексний метод в оцінці соціально-економічної відповідальності підприємництва: міжнародний та український досвід. Проблеми системного підходу в економіці. 2017. Вип. 6 (62). С. 63–69.

Зінченко О. І., Хімченко А. М. Корпоративна соціальна відповідальність в Україні: сучасні реалії та перспективи розвитку. Бізнес-інформ. 2013. № 4. С. 281–286.

Ігнатенко М. М. Планування і прогнозування соціальної відповідальності суб’єктів господарювання аграрної сфери економіки. Агросвіт. 2015. № 17. С. 31–37.

Кужель В. В. Регулятивні інструменти посилення соціальної відповідальності бізнесу на підприємствах агропродовольчої сфери. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2014. № 3. С. 98–105.

Марчук Л. П. Соціальна відповідальність як визначальна стратегія розвитку сучасного бізнесу. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 5(2). С. 51–56.

Резнік Н. П. Соціальна відповідальність бізнесу у контексті стратегічного розвитку економіки агропродовольчої сфери. Економічний форум. 2014. № 3. С. 31–37.

Селіверстова Л. С., Лосовська Н. В. Підходи до формування організаційно-економічного механізму управління соціальною відповідальністю бізнесу. Економіка та держава. 2019. № 7. С. 13–16.

Тарасюк Г. М., Лагута Я. М. Організаційні аспекти планування корпоративної соціальної відповідальності підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2017. № 4. С. 35–38.

Hussain J., Khan A., Zhou K. (2020). The impact of natural resource depletion on energy use and CO2 emission in Belt & Road Initiative countries: A cross-country analysis. Energy, vol. 199, p. 117409. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2020.117409

Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Symak A., Petrushka T. (2021). Devising a Toolset for Assessing the Potential of Loan Financing of Projects Aimed at Implementing Energy-Saving Technologies. East. Eur. J. Enterp. Technol., vol. 4, pp. 15–33.

Lesinskyi V., Yemelyanov O., Zarytska O., Petrushka T., Myroshchenko N. (2022). Designing a Tool-Set for Assessing the Organizational and Technological Inertia of Energy Consumption Processes at Enterprises. East. Eur. J. Enterp. Technol., vol. 6, pp. 29–40.

Schulten T., Müller T. (2021). A paradigm shift towards Social Europe? The proposed Directive on adequate minimum wages in the European Union. Italian Labour Law E-Journal, vol. 14(1), pp. 1–19.

Baiura D. (2017). Rozvytok sotsialno vidpovidalnoho korporatyvnoho upravlinnia v konteksti interesiv steikkholderiv [Development of socially responsible corporate governance in the context of stakeholders' interests]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, vol. 4, pp. 39–44.

Bilan O. S. (2017). Doslidzhennia osoblyvostei formuvannia prohramy korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Study of the peculiarities of the formation of the program of corporate social responsibility]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vol. 1(22), pp. 49–52.

Dielini M. M. (2017). Indeksnyi metod v otsintsi sotsialno-ekonomichnoi vidpovidalnosti pidpryiemnytstva: mizhnarodnyi ta ukrainskyi dosvid [The index method in assessing social and economic responsibility of entrepreneurship: international and Ukrainian experience]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 6 (62), pp. 63–69.

Zinchenko O. I., Khimchenko A. M. (2013). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist v Ukraini: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku [Corporate social responsibility in Ukraine: modern realities and development prospects]. Biznes-inform, vol. 4, pp. 281–286.

Ihnatenko M. M. (2015). Planuvannia i prohnozuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti subiektiv hospodariuvannia ahrarnoi sfery ekonomiky [Planning and forecasting of social responsibility of economic entities in the agrarian sphere of economy]. Ahrosvit, vol. 17, pp. 31–37.

Kuzhel V. V. (2014). Rehuliatyvni instrumenty posylennia sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu na pidpryiemstvakh ahroprodovolchoi sfery [Regulatory tools for strengthening social responsibility of business at agro-food enterprises]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 3, pp. 98–105.

Marchuk L. P. (2014). Sotsialna vidpovidalnist yak vyznachalna stratehiia rozvytku suchasnoho biznesu [Social responsibility as a defining strategy of modern business development]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 5(2), pp. 51–56.

Reznik N. P. (2014). Sotsialna vidpovidalnist biznesu u konteksti stratehichnoho rozvytku ekonomiky ahroprodovolchoi sfery [Social responsibility of business in the context of strategic development of the agro-food economy]. Ekonomichnyi forum, vol. 3, pp. 31–37.

Seliverstova L. S., Losovska N. V. (2019). Pidkhody do formuvannia orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu upravlinnia sotsialnoiu vidpovidalnistiu biznesu [Approaches to the formation of an organizational and economic mechanism for managing the social responsibility of business]. Ekonomika ta derzhava, vol. 7, pp. 13–16.

Tarasiuk H. M., Lahuta Ya. M. (2017). Orhanizatsiini aspekty planuvannia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstva [Organizational aspects of corporate social responsibility planning]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 4, pp. 35-38.

Article views: 10
PDF Downloads: 3
Published
2024-08-26
How to Cite
Mei, F. (2024). FACTORS AND MECHANISM OF FORMATION OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY OF ENTERPRISES CONDUCTING FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY. Economy and Society, (66). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-75
Section
INTERNATIONAL ECONOMIC RELATIONS