MARKETING PRICING POLICY OF A RETAIL BUSINESS ENTERPRISES
Abstract
Pricing policy is a core element of marketing strategy for any business, especially in the retail sector. In the context of high competition and changing consumer preferences, iterative price adjustments for goods and services become a critical factor for the success of a retail business. Therefore, the article aims to define the basic principles of forming the marketing pricing policy for a retail business. The authors highlight the fact that the marketing pricing policy of a retail business uses price as a tool to achieve specific marketing objectives. It has been proven that such a policy is based on processes and actions involving the continuous analysis and adjustment of prices for goods to balance several core marketing indicators. Future research prospects may focus on analyzing the effectiveness of specific pricing tools and methods of their implementation in the rapidly changing retail market, as well as on developing new approaches for integrating these tools into comprehensive pricing management strategies.
References
Hoblyk V. (2024) Tiahunova N., Maslihan O.
Network retail operational models with flexibility functions: analysis of contemporary cases. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 2.
pp. 69-74.
Kochevoy M., Kolesnyk O., Vlasova, H. (2024). Tsinoutvorennya yak instrument marketynhovoho planuvannya [Pricing as a marketing planning tool]. Ekonomichnyy prostir, no. 190, pp. 275-279.
Larka L.S., Pavlenko V.V. (2021) Tsinoutvorennya v systemi ekonomichnoho upravlinnya rozvytkom biznesu [Pricing in the system of economic management of business development]. Pryazovsʹkyy ekonomichnyy visnyk, no. 2, pp. 105–107.
Lintur M.V., Reha M.H. (2016) Sutnistʹ ta rolʹ marketynhovoyi tsinovoyi polityky na pidpryyemstvakh v umovakh kryzy [The essence and role of marketing price policy at enterprises in crisis conditions]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnya, no 3(03), pp. 118-122.
Makarenko N.O., Lyshenko M.O. (2020) Marketynhove tsinoutvorennya. Teoretychni osnovy [Marketing pricing. Theoretical foundations]. navch. Posib [an education. manual]. Burynʹ: PP «Burynsʹka rayonna drukarnya», 129 p. (in Ukrainian)
Shafranova K.V., Tyagunova N.M., Nagorna O.V. (2023) B2B marketing strategies: value creation, attraction of key customers and retention. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no. 15.
pp. 43-48.
Hoblyk V. Tiahunova N., Maslihan O.
Network retail operational models with flexibility functions: analysis of contemporary cases. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 2.
С. 69-74.
Кочевой, М., Колесник, О., Власова, Г. (2024). Ціноутворення як інструмент маркетингового планування. Економічний простір. 2024. № 190. С. 275-279.
Ларка Л.С., Павленко В.В. Ціноутворення в системі економічного управління розвитком бізнесу. Приазовський економічний вісник. 2021. №. 2. C. 105–107.
Лінтур М.В., Рега М.Г. Сутність та роль маркетингової цінової політики на підприємствах в умовах кризи. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2016. № 3(03). С. 118-122.
Макаренко Н.О., Лишенко М.О. Маркетингове ціноутворення. Теоретичні основи: навч. посіб. Буринь: ПП «Буринська районна друкарня», 2020. 129 с.
Шафранова К. В., Тягунова Н. М., Нагорна О. В. Маркетингові стратегії В2В: створення цінності, залучення ключових клієнтів та ретенція. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 15.
С. 43-48.