KPI SYSTEM AS A MODERN TOOL FOR MANAGING BUSINESS PROCESSES OF HOTEL ENTERPRISES

Keywords: hotel enterprises, efficiency, key performance indicators, KPIs, business process, development strategy, CRM

Abstract

The proposed article substantiates the importance of regular analysis of the efficiency of the domestic hotel business in the current difficult economic conditions. One of the progressive methods of such an assessment is the use of a system of key performance indicators (KPIs). The essence of the concept of KPIs and the advantages of their use in the activities of economic entities in an unstable market are defined. The relevance of the systematic application of KPIs for managing business processes of enterprises in various spheres, including the hotel industry, is substantiated. The structure of the complex of business processes of hotel enterprises is analysed, which covers business processes of the main (operational), auxiliary, managerial, innovation and analytical, and the actual tasks performed by the KPI system in this complex are outlined. The difference between KPI and BSC systems is clarified. The main principles that should be followed in the development and practical implementation of the KPI system are formulated, as well as the requirements that its key indicators should meet according to the SMART approach are defined. A seven-stage algorithm for the formation and implementation of the KPI system by a hotel enterprise is proposed, an analysis of the processes and tools used at each of these stages is carried out. Particular attention is paid to characterizing the set of KPIs that are most often used by domestic and foreign hotel enterprises, covering groups of indicators of general, managerial, cleaning and room service, marketing, human resources and digital technologies. In addition, the author emphasizes the need to introduce the concept of “internal customer - internal supplier” at hotel enterprises, which allows to establish the highest quality interaction between their individual structural units and individual employees. The author provides relevant examples of CRM, which help domestic hospitality enterprises to quickly and objectively calculate and analyze the main KPIs (including taking into account competitive positions in the hotel market), and, based on the information obtained, make informed decisions regarding optimization of their business strategy.

References

Аналіз ринку HoReCa в Україні. URL: http://surl.li/oykzzu.

У 2023 році туристичний бізнес сплатив на 32% більше податків. URL: http://surl.li/hbhkvl.

Лаврененко В. В. Концепція ключових показників ефективності (КПЕ) в управлінні підприємствами. Стратегія економічного розвитку України. 2010. Вип. 26–27. С. 151–156.

Семененко Ю. Роль КРІ та OKR в ефективності діяльності компанії. Вісник Хмельницького національного універсистету. 2023. № 6. С. 227-235.

Цалко Т. В., Невмержицька С. М. Система ключових показників ефективності як запорука ефективного управління бізнес-процесами в компанії. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 6 (74). С. 160-167.

Wannes A., Ghannouchi S. KPI-Based Approach for Business Process Improvement. Procedia Computer Science. 2019. Vol. 164. Pp. 265-270.

Del Rıo-Ortega A., Resinas M., Ruiz-Cortes A. Towards modelling and tracing key performance indicators in business processes. Actas de los Talleres de las Jornadas de Ingeniería del Software y Bases de Datos. 2009. № 3 (3). Pp. 57-67.

Purwoko H., Rubadi K., Saksana J., Soehaditama J. Key Perfomance Indicator: Concept, Implementation to Perfomance Management. East Asian Journal of Multidisciplinary Research. 2023. Vol. 2. No. 8. Pp. 3261-3268.

Даниленко О. А. Використання ключових показників діяльності (КРІ) в оцінці процесу управління персоналом організації. Соціально-трудові відносини: теорія і практика. 2017. № 2. С. 207–214.

Dvulit Z. P., Zarebnyy A. S., Tylipska R. B. Human Resources Management Based on Key Perfomence Indicators (KPI). Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. 2019. Вип. 3. С. 90-98.

Самойленко А. А., Особливості застосування КРІ в системі мотивації персоналу на підприємстві. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3030.

Кукліна Т. С. Розробка системи комплексної оцінки персоналу готельного підприємства. Ефективна економіка. 2015. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4292.

Погуда Н. В. Методи оцінки персоналу на підприємствах туристичного та готельного бізнесу. Інфраструктура ринку. 2021. № 58. С. 77-82.

Черняєв О. С., Ігнатенко Н. В., Бурдонос Л. І. Формування і застосування системи ключових показників ефективності діяльності на підприємствах готельного бізнесу. Наукові перспективи. 2023. № 1 (31). С. 394-404.

Попова С. Ю., Слащева А. В., Сімакова О. О., Пусікова О. А., Пшиннік В. О. Інноваційні підходи до моделювання бізнес-процесів підприємств готельно-ресторанного господарства. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2020. № 5. С. 151-155.

Луцяк В. В., Польова О. Л., Ставська Ю. В., Мостенська Т. Г. Управління бізнес-процесами в ГРС: навч. посібник. Вінниця: ВНАУ, 2019. 331 с.

Телець Ю. Система КРІ: розробка та застосування показників бізнес-процесу. URL: http://surl.li/deyowl.

Зіміна Г. Що таке КРІ та як впровадити КРІ на підприємстві. Частина 2. URL: https://www.education.ua/blog/47907/.

Optimize hotel management with relevant objectives and active KPI monitoring. URL: http://surl.li/imlyad.

The Importance of KPIs in the Hospitality Industry. URL: http://surl.li/xxdoai.

Elphick D. Hotel metrics: How to measure performance in the hotel industry. URL: https://www.siteminder.com/r/hotel-metrics/.

Савицька Н. Л., Чміль Г. Л., Джгуташвілі Н. М. Клієнт-орієнтоване управління в готельно-ресторанному бізнесі: монографія. Харків: Видавець Іванченко І. С. 2021. 209 с.

EasyMS – Хмарна система управління готелем та хостелом. URL: https://easyms.ua/ua.

Hotel Matrix. Аналітика готельного ринку. URL: https://www.hotelmatrix.report/.

Analiz rynku HoReCa v Ukraini [Analysis of the HoReCa market in Ukraine]. URL: http://surl.li/oykzzu. (in Ukrainian).

U 2023 rotsi turystychnyi biznes splatyv na 32% bilshe podatkiv [In 2023, the tourism business paid 32% more taxes]. URL: http://surl.li/hbhkvl. (in Ukrainian).

Lavrenenko, V. V. (2010). Kontseptsiia kliuchovykh pokaznykiv efektyvnosti (KPE) v upravlinni pidpryiemstvamy [[The concept of key performance indicators (KPIs) in enterprise management]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy. 26–27. 151–156. (in Ukrainian).

Semenenko, Yu. (2023). Rol KRI ta OKR v efektyvnosti diialnosti kompanii [The role of KPIs and OKRs in the company's performance]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universystetu. 6. 227-235. (in Ukrainian).

Tsalko, T. V. & Nevmerzhytska, S. M. (2019). Systema kliuchovykh pokaznykiv efektyvnosti yak zaporuka efektyvnoho upravlinnia biznes-protsesamy v kompanii. [A system of key performance indicators as a guarantee of effective management of business processes in the company]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. 6 (74). 160-167. (in Ukrainian).

Wannes, A. & Ghannouchi, S. (2019). KPI-Based Approach for Business Process Improvement. Procedia Computer Science. 164. 265-270.

Del Rıo-Ortega, A., Resinas, M. & Ruiz-Cortes, A. (2009). Towards modelling and tracing key performance indicators in business processes. Actas de los Talleres de las Jornadas de Ingeniería del Software y Bases de Datos. 3 (3). 57-67.

Purwoko, H., Rubadi, K., Saksana, J. & Soehaditama, J. (2023). Key Perfomance Indicator: Concept, Implementation to Perfomance Management. East Asian Journal of Multidisciplinary Research. 2. 8. 3261-3268.

Danylenko, O. A. (2017). Vykorystannia kliuchovykh pokaznykiv diialnosti (KRI) v otsintsi protsesu upravlinnia personalom orhanizatsii [The usege of key performance indicators (KPIs) in the evaluation of the organization's personnel management process]. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia i praktyka. 2. 207–214. (in Ukrainian).

Dvulit, Z. P., Zarebnyy, A. S. & Tylipska, R. B. (2019). Human Resources Management Based on Key Perfomence Indicators (KPI). Visnyk NU «Lvivska politekhnika». Seriia: Problemy ekonomiky ta upravlinnia. 3. 90-98.

Samoilenko, A. A. (2014). Osoblyvosti zastosuvannia KRI v systemi motyvatsii personalu na pidpryiemstvi [Peculiarities of applying KPIs in the personnel motivation system at the enterprise]. Efektyvna ekonomika. 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3030. (in Ukrainian).

Kuklina, T. S. (2015). Rozrobka systemy kompleksnoi otsinky personalu hotelnoho pidpryiemstva [Development of a system for comprehensive assessment of hotel staff]. Efektyvna ekonomika. 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4292. (in Ukrainian).

Pohuda, N. V. (2021). Metody otsinky personalu na pidpryiemstvakh turystychnoho ta hotelnoho biznesu [Methods of personnel evaluation in the tourism and hotel business]. Infrastruktura rynku. 58. 77-82. (in Ukrainian).

Cherniaiev, O. S., Ihnatenko, N. V. & Burdonos, L. I. (2023). Formuvannia i zastosuvannia systemy kliuchovykh pokaznykiv efektyvnosti diialnosti na pidpryiemstvakh hotelnoho biznesu [Formation and application of a system of key performance indicators in the hotel business]. Naukovi perspektyvy. 2023. 1 (31). 394-404. (in Ukrainian).

Popova, S. Yu., Slashcheva, A. V., Simakova, O. O., Pusikova O. A. & Pshynnik, V. O. Innovatsiini pidkhody do modeliuvannia biznes-protsesiv pidpryiemstv hotelno-restorannoho hospodarstva [Innovative approaches to modeling business processes of hotel and restaurant enterprises]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky». 5. С. 151-155. (in Ukrainian).

Lutsiak, V. V., Polova, O. L., Stavska, Yu. V. & Mostenska T. H. (2019). Upravlinnia biznes-protsesamy v HRS [Business process management in HRB. Vinnytsia: VNAU. (in Ukrainian).

Telets, Yu. Systema KRI: rozrobka ta zastosuvannia pokaznykiv biznes-protsesu [KPI system: development and application of business process indicators]. URL: http://surl.li/deyowl. (in Ukrainian).

Zimina, H. Shcho take KRI ta yak vprovadyty KRI na pidpryiemstvi. Chastyna 2 [What is KPI and how to implement KPI at the enterprise. Part 2]. URL: https://www.education.ua/blog/47907/. (in Ukrainian).

Optimize hotel management with relevant objectives and active KPI monitoring. URL: http://surl.li/imlyad.

The Importance of KPIs in the Hospitality Industry. URL: http://surl.li/xxdoai.

Elphick, D. Hotel metrics: How to measure performance in the hotel industry. URL: https://www.siteminder.com/r/hotel-metrics/.

EasyMS – Khmarna systema upravlinnia hotelem ta khostelom [EasyMS – Cloud-based hotel and hostel management system]. URL: https://easyms.ua/ua. (in Ukrainian).

Hotel Matrix. Analityka hotelnoho rynku [Analytics of the hotel market]. URL: https://www.hotelmatrix.report/. (in Ukrainian).

Article views: 3
PDF Downloads: 2
Published
2024-07-29
How to Cite
Shaleva, O. (2024). KPI SYSTEM AS A MODERN TOOL FOR MANAGING BUSINESS PROCESSES OF HOTEL ENTERPRISES. Economy and Society, (65). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-147
Section
ENTREPRENEURSHIP, TRADE AND STOCK EXCHANGE ACTIVITY