PECULIARITIES OF USING INNOVATIVE TOOLS ATTRACTING INVESTMENTS IN THE ENTERPRISE OF THE TOURISM INDUSTRY: COWD FUNDING

Keywords: tourism enterprises, tourist infrastructure, investments, crowdfunding, crowdfunding platform

Abstract

The article is devoted to the consideration of the possibility of using modern tools (crowdfunding) to attract investment in order to accelerate the development of tourism in Ukraine and get from it a sufficient return for the economy and society as a whole. Theoretical and practical aspects of the newest tool of project financing – crowdfunding are considered. The essence of crowdfunding, its technical and technological features are described, as well as the poles and disadvantages of crowdfunding as a tool for attracting investment, its main participants interacting within the process of this investment attraction tool: crowdfunding platform, recipient and donors. The main terminological categories of crowdfunding are defined: crowdfunding platform, recipient and donor. The author has developed a visual technological scheme of interaction of participants in the crowdfunding system. Crowdfunding models are also described, as well as three main types of crowdfunding in Ukraine: charitable crowdfunding, community development crowdfunding, and non-financial reward crowdfunding platforms, as well as possible donor benefits and fundraising conditions. Peculiarities and possibilities of using crowdfunding tools to attract investments in the development of enterprises in the tourism industry of Ukraine are analyzed. The most popular crowdfunding platforms in Ukraine and the world are described, and their key features are given. Existing examples of the use of crowdfunding to invest in the development of tourism enterprises, including to finance the development of tourism facilities and enterprises in the field of tourism, tourism infrastructure. It is concluded that the use of crowdfunding techniques in tourism should be carried out in the following areas: improving the tourist destination, creating a tourist product, financing the development of tourism enterprises, development of infrastructure facilities in the field of tourism, and implementation of projects for restoration and repair of national tourist facilities. It is established that the areas of use of crowdfunding techniques in tourism should be carried out in the following areas: improvement of the tourist destination; creation of a tourist product; financing the development of tourism enterprises; development of infrastructure facilities in the field of tourism; implementation of projects for restoration and repair of national tourist facilities.

References

Частка туризму у ВВП України в 10 разів нижче середньої по світу. URL: https://ua.news/ru/chastka-turyzmu-u-vvp-ukrayiny-u-10-raziv-nyzhche-serednoyi-po-svitu/

Юрченко Ю.Ю. Концептуальні напрямки розвитку внутрішнього туризму в України. Науковий журнал «Економіка України». 2016. № 6 (647. С. 29–39.

Пурська І.С., Білоус С. Джерела фінансування інвестиційних проектів суб'єктами туристичної діяльності України. Економіка. Управління. Інновації. Серія : Економічні науки. 2018. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_18.

Шевченко О.М., Казак О.О. Розвиток краудфандингу в умовах цифрової трансформації економіки України. Ефективна економіка. 2019. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6957 https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.3.43

Оксенюк К. І. Краудфандинг – сучасний інструмент фінансування. Економічні науки: збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія «Регіональна економіка». 2017. Випуск 14 (55). С. 232–238.

Тягунова З.О. Краудфандинг: світовий досвід та практика. Інноваційна економіка. 2015. № 3 (58). С. 25–32.

Тульчинська С.О., Солосіч О.С., Голуб М.О. Особливості краудфандинг як різновиду інвестування. Сучасні проблеми економіки і підприємництво. 2017. №19. С. 132–140.

Отліванська Г.А. Перспективи і можливості застосування краудфандінга в інвестиційній діяльності підприємств України. Проблеми економіки. 2017. № 2. С. 276–281.

Джусов О.А., Апальков С.С. Цифрова економіка: структурні зрушення на міжнародному ринку капіталу. Міжнародні відносини. Серія «Економічні науки». URL: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3058

Апальков С.С., Джусов О.А. Вплив цифрових технологій на світовий ринок послуг з управління інвестиціями і приватним капіталом. European Journal of Management Issues. Vol 25(2). Dnipro, 2017. С. 72–79.

Крутіков В.К., Дорожкіна Т.В., Петрушина О.М., Федорова О.В., Якуніна М.В. Розвиток бізнесу в умовах цифрової трансформації: технології краудфандінга. Навчально-методичний посібник. Калуга : ІП Стрільців І.А. (Вид-во «Ейдос»), 2017. 108 с.

Hemer J. A snapshot on crowdfunding. Working papers firms and region. 2011. № R2/2011. URL: http://www.isi.fraunhofer.de/isiwAssets/docs/p/de/arbpap_unternehmen_region/ap_r2_2011.pdf?WSESSIONID=hreuynqf.

Belleamme P. Crowdfunding: Tapping the Right Crowd / P. Belleamme, T. Lambert, A. Schwienbacher // Journal of Business Venturing. 2014. Volume 29, Issue 5. P. 585–609.

Ibrahim N. The Model of Crowdfunding to Support Small and Micro Businesses in Indonesia Through a Web-based platform / N. Ibrahim, Verliyantina // Procedia Economics and Finance. 2012. № 4. P. 390–397.

Mollick E. The dynamics of crowdfunding: An exploratory study / E. Mollick // Journal of Business Venturing. 2014. № 29. (2014). P. 1–16.

Колодяжна І.В., Борблік К.Е. Джерела фінансування інноваційної діяльності підприємств України. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 448–453.

Краудфандінг і краудінвестінг – інноваційні, молоді бізнес-явища. URL: https://appomart.com/articles/33-croudfunding

Паргачевская В.М. Краудфандінг: сутність та переваги. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції 26-27 жовтня 2017 р Під загальною редакцією професора Д.М. Хлопцова. Видавничий Дім Томського державного університету. Томськ, 2018. С. 123–128.

З миру по нитці: Показники і тенденції українського краудфандінга. URL: https://voxukraine.org/ru/s-miru-po-nitke-ru/ (дата звернення: 28.02.2021).

Тренди світового ринку краудфандінга. URL: http://xn--80aplem.xn--p1ai/analytics/Trendy-mirovogo-rynka-kraudfandinga/

Краудсорсінг в туризмі. URL: https://witology.com/blog/elena_popkova/kraudsorsing-v-turizme/ (дата звернення: 01.03.2021).

Бурілічев А. Краудфандінг допоможе профінансувати проект і заощадити кошти бюджету. URL: http://cmokhv.ru/materials/mat20191204/ (дата звернення: 03.03.2021).

Морарь М. П'ять кращих краудфандінгових проектів січня. URL: https://strelkamag.com/ru/article/5crowdfunding (дата звернення: 16.03.2021).

Карпенко О. «ПриватБанк» запустив «майже Kickstarter»: користувачі на вибір можуть кредитувати українські компанії. URL: https://ain.ua/2016/04/04/privatbank-zapustil-pochti-kickstarter-polzovateli-na-vybor-mogut-kreditovat-ukrainskie-kompanii/ (дата звернення: 12.03.2021).

Chastka turyzmu u VVP Ukrainy v 10 raziv nyzhche serednoi po svitu [The share of tourism in Ukraine's GDP is 10 times lower than the world average]. Available at: https://ua.news/ru/chastka-turyzmu-u-vvp-ukrayiny-u-10-raziv-nyzhche-serednoyi-po-svitu/ (accessed 14 March 2021).

Yurchenko Yu.Yu. (2016) Kontseptualni napriamky rozvytku vnutrishnoho turyzmu v Ukrainy [Conceptual directions of domestic tourism development in Ukraine]. Naukovyi zhurnal «Ekonomika Ukrainy», no 6 (647), pp. 29–39.

Purska I.S., Bilous S. (2018) Finansuvannia investytsiinykh proektiv subiektamy turystychnoi diialnosti Ukrainy [Sources of financing of investment projects by subjects of tourist activity of Ukraine]. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia : Ekonomichni nauky, no 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_18 (accessed 15 March 2021)

Shevchenko O.M., Kazak O.O. (2019) Rozvytok kraudfandynhu v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky Ukrainy [Crowdfunding development in the conditions of digital transformation of Ukraine's economy]. Efektyvna ekonomika, no 3. Available at: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.3.43 (accessed 17 March 2021)

Okseniuk K.I. (2017) Kraudfandynh – suchasnyi instrument finansuvannia [Crowdfunding is a modern financing tool]. Ekonomichni nauky: zbirnyk naukovykh prats Lutskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia «Rehionalna ekonomika», no 14 (55), pp. 232–238.

Tiahunova Z.O., Bondarenko V.M. (2015) Kraudfandynh: svitovyi dosvid ta praktyka [Crowdfunding: world experience and practice]. Innovatsiina ekonomika, no 3 (58), pp. 25–32.

Tulchynska S.O., Solosich O.S., Holub M.O. (2017) Osoblyvosti kraudfandynh yak riznovydu investuvannia [Features of crowdfunding as a type of investment]. Suchasni problemy ekonomiky i pidpryiemnytstvo, no 19, pp. 132–140.

Otlivanska H.A. (2017) Perspektyvy i mozhlyvosti zastosuvannia kraudfandinha v investytsiinii diialnosti pidpryiemstv Ukrainy [Prospects and opportunities for the use of crowdfunding in the investment activities of Ukrainian enterprises]. Problemy ekonomiky, no. 2, pp. 276–281.

Dzhusov O.A., Apalkov S.S. (2017) Tsyfrova ekonomika: strukturni zrushennia na mizhnarodnomu rynku kapitalu [Digital economy: structural changes in the international capital market]. Available at: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3058 (accessed 20 March 2021)

Apalkov S.S., Dzhusov O.A. (2017) Vplyv tsyfrovykh tekhnolohii na svitovyi rynok posluh z upravlinnia investytsiiamy i pryvatnym kapitalom [The impact of digital technologies on the global market for investment management services and private capital]. Yevropeiskyi zhurnal z pytan upravlinnia, no 25(2), pp. 72–79.

Krutikov V.K., Dorozhkina T.V., Petrushyna O.M., Fedorova O.V., Yakunina M.V. (2017) Rozvytok biznesu v umovakh tsyfrovoi transformatsii: tekhnolohii kraudfandinha [Business development in the conditions of digital transformation: crowdfunding technologies]. Navchalno-metodychnyi posibnyk [Training manual]. Kaluha: Vyd-vo «Eidos», 108 р. (in Ukrainian)

Hemer Dzh. (2011) Znimok kraudfandynhu [A snapshot on crowdfunding]. Available at http://www.isi.fraunhofer.de/isiwAssets/docs/p/de/arbpap_unternehmen_region/ap_r2_2011.pdf?WSESSIONID=hreuynqf. (accessed 22 March 2021)

Bellem P., Lambert T., Shvienbakher A. (2014) Kraudfandynh: natyskannia na pravylnyi natovp [Crowdfunding: Tapping the Right Crowd]. Zhurnal dilovoho pidpryiemnytstva, no 5, pp. 585–609.

Ibrahim N. (2012) Model kraudfandynhu dlia pidtrymky maloho ta mikrobiznesu v Indonezii cherez veb-platformu [The Model of Crowdfunding to Support Small and Micro Businesses in Indonesia Through a Web-based platform]. Ekonomika ta finansy, no 4, pp. 390–397.

Mollik E. (2014) Dynamika kraudfandynhu: doslidnytske doslidzhennia [The dynamics of crowdfunding: An exploratory study]. Zhurnal dilovoho pidpryiemnytstva, no 29, pp. 1–16.

Kolodiazhna I.V., Borblik K.E. Dzherela finansuvannia innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv Ukrainy [Sources of financing of innovative activity of the enterprises of Ukraine]. Ekonomika i suspilstvo, no 9, pp. 448–453.

Bloh kompanyy Appomart (2017) Kraudfandinh i kraudinvestinh – innovatsiini, molodi biznes-iavyshcha [Crowdfunding and crowdfunding are innovative, young business phenomena]. Available at: https://appomart.com/articles/33-croudfunding (accessed 18 March 2021)

Parhachevskaia V.M. (2018) Kraudfandinh: sutnist ta perevahy [Crowdfunding: essence and advantages]. Zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii 26-27 zhovtnia 2017 r. Vydavnychyi Dim Tomskoho derzhavnoho universytetu. Tomsk, pp. 123–128. (in Russian)

Rybachok K. (2017) Z myru po nyttsi: Pokaznyky i tendentsii ukrainskoho kraudfandinha [From the world on a thread: Indicators and trends of Ukrainian crowdfunding]. Available at: https://voxukraine.org/ru/s-miru-po-nitke-ru/ (accessed 28 February 2021)

Sait MNIAP (2020) Trendy svitovoho rynku kraudfandinha [Trends of the world crowdfunding market]. Available at: http://xn--80aplem.xn--p1ai/analytics/Trendy-mirovogo-rynka-kraudfandinga/ (accessed 27 February 2021)

Kraudsorsinh v turyzmi (2019) [Crowdsourcing in tourism]. Available at: https://witology.com/blog/elena_popkova/kraudsorsing-v-turizme/ (accessed 1 March 2021)

Burilichev A. (2019) Kraudfandinh dopomozhe profinansuvaty proekt i zaoshchadyty koshty biudzhetu [Crowdfunding will help fund the project and save budget money]. Available at: http://cmokhv.ru/materials/mat20191204/ (accessed 3 March 2021)

Morar M. (2018) Piat krashchykh kraudfandinhovykh proektiv sichnia [Five best crowdfunding projects in January]. Available at: https://strelkamag.com/ru/article/5crowdfunding (accessed 16 March 2021)

Karpenko O. (2016) «PryvatBank» zapustyv «maizhe Kickstarter»: korystuvachi na vybir mozhut kredytuvaty ukrainski kompanii [PrivatBank launches «almost Kickstarter»: users can choose to lend to Ukrainian companies]. Available at: https://ain.ua/2016/04/04/privatbank-zapustil-pochti-kickstarter-polzovateli-na-vybor-mogut-kreditovat-ukrainskie-kompanii/ (accessed 16 March 2021)

Article views: 285
PDF Downloads: 313
Published
2021-05-25
How to Cite
Pilyak, A., & Dzhusov, O. (2021). PECULIARITIES OF USING INNOVATIVE TOOLS ATTRACTING INVESTMENTS IN THE ENTERPRISE OF THE TOURISM INDUSTRY: COWD FUNDING. Economy and Society, (27). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-27-28
Section
FINANCE, BANKING AND INSURANCE