THE ROLE OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL MANAGEMENT METHODS IN SHAPING THE CORPORATE CULTURE OF A TOURISM ENTERPRISE

Keywords: socio-psychological methods, management, corporate culture, tourism business, motivation

Abstract

This article is dedicated to the study of the role of socio-psychological management methods in shaping the corporate culture of a tourism enterprise. It is determined that these methods help create a favorable atmosphere, increase employee motivation, improve interpersonal relationships within the team, and as a result, improve the quality of services and customer satisfaction. The importance of implementing socio-psychological management methods in tourism enterprises is highlighted, which is explained by the individuality of each employee, interaction within the team, and the creation of a positive company image. The article characterizes the socio-psychological management methods most commonly used in the tourism business, namely: communication, motivation, leadership, corporate culture formation, coaching and mentoring, and psychological support. The main forms of implementing these methods in the activities of tourism enterprises are investigated, which consist of organizing team trainings, conducting corporate events, forming a mentoring system, and introducing a motivation program for tourism employees. The article also analyzes the implementation of the role (significance) of socio-psychological management methods in shaping the corporate culture of a tourism enterprise, namely through which processes and actions each method is implemented. The goals of the mentioned methods and ways to achieve them are analyzed, and the main aspects of effective business communication in tourism are characterized. It is proved that the application of socio-psychological management methods in the tourism business contributes to the creation of a positive company image and, accordingly, is reflected in the formation of stable positions in the tourism market. Thanks to the implementation of these measures and the application of socio-psychological management methods, the corporate culture of tourism enterprises is formed much more efficiently, creates stable well-established communication processes and a favorable psychological climate in the team, increases motivation, and unites employees.

References

Алексєєнко-Лемовська Л. Психологічні аспекти управління в галузі туризму: роль ефективного ділового спілкування. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. vol. 3, no. 1. рр. 26–34.

Антонюк К.Г. Особливості формування антикризового менеджменту туристичних підприємств України. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2024. Випуск 1 (42). С. 54–60.

Бановська К.О. Роль командоутворення в туристичній діяльності. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України: матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса: ОНЕУ, 2019. С. 605–607.

Данько Н. І., Хмельова О. А. Застосування моделей корпоративних культур на туристичних підприємствах. Економіка та управління підприємствами. Проблеми економіки. 2017. № 1. С. 189–194.

Зеркаль А. В. Корпоративна культура та комерційна свідомість персоналу – інноваційні напрями розвитку підприємств: монографія. Tallinn: Teadmus OÜ, 2022. 346 с.

Калініченко С. М., Грібіник А. В., Аврята А. В. Формування корпоративної культури як фактора підвищення конкурентоспроможності туристичного підприємства. Innovation and Sustainability. 2023. № 1. С.158–163

Нездоймінов С.Г., Гонцова В.В. Формування корпоративної культури туристичного підприємства. Інфраструктура ринку. 2018. Випуск 24. С. 216–221.

Писаревський І.М., Соловйов В.А. Сутність соціально-психологічних методів управління та їхня роль у туристичній індустрії. Світові досягнення і сучасні тенденції розвитку туризму та готельно-ресторанного господарства: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Запоріжжя, 25 листопада 2022 р.). Запоріжжя: НУ «Запорізька політехніка», 2022. С. 315–317.

Плецан Х. В. Корпоративна культура фахівців сфери туризму: стан, проблеми та перспективи розвитку. Ефективна економіка. 2018. №5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2018/76.pdf (дата звернення: 12.08.2024)

Сазонова Т.О., Федірець О.В., Пучка О.Ю. Соціально-психологічні методи управління персоналом у системі менеджменту сучасної організації. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 5(22). С. 113–117.

Aleksieienko-Lemovska L. (2024). Psykholohichni aspekty upravlinnia v haluzi turyzmu: rol efektyvnoho dilovoho spilkuvannia [Psychological aspects of management in the industry of tourism: the role of effective businesscommunication]. International Science Journal of Education & Linguistics. vol. 3, no. 1. рр. 26–34.

Antoniuk K.H. (2024). Osoblyvosti formuvannia antykryzovoho menedzhmentu turystychnykh pidpryiemstv Ukrainy [Features of the formation of anti-crisis management of tourist enterprises of Ukraine]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol. 1 (42). Pp. 54–60.

Banovska K.O. (April 10, 2019). Rol komandoutvorennia v turystychnii diialnosti [The role of team building in tourism]. Turystychnyi ta hotelno-restorannyi biznes: svitovyi dosvid ta perspektyvy rozvytku dlia Ukrainy: materialy Vseukrainskoi nauk.-prakt. konf. Odesa: ONEU. pp. 605–607.

Danko N. I., Khmelova O. A. (2017). Zastosuvannia modelei korporatyvnykh kultur na turystychnykh pidpryiemstvakh [Application of Models of Corporate Cultures at Tourism Enterprises]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Problemy ekonomiky. № 1. pp. 189–194.

Zerkal A. V. (2022). Korporatyvna kultura ta komertsiina svidomist personalu – innovatsiini napriamy rozvytku pidpryiemstv [Corporate culture and commercial consciousness of personnel – innovative directions of enterprise development]. monohrafiya [a monograph]. Tallinn: Teadmus OÜ. 346 p.

Kalinichenko S. M., Hribinyk A. V., Avriata A. V. (2023). Formuvannia korporatyvnoi kultury yak faktora pidvyshchennia konkurentospromozhnosti turystychnoho pidpryiemstva [Formation of corporate culture as a factor increasing the competitiveness of a tourist enterprise]. Innovation and Sustainability. № 1. pp.158–163.

Nezdoiminov S.H., Hontsova V.V. (2018). Formuvannia korporatyvnoi kultury turystychnoho pidpryiemstva [Formation of the corporate culture of tourist enterprise]. Infrastruktura rynku, vol. 24. pp. 216–221.

Pysarevskyi I.M., Soloviov V.A. (November 25, 2022). Sutnist sotsialno-psykholohichnykh metodiv upravlinnia ta yikhnia rol u turystychnii industrii [The essence of socio-psychological management methods and their role in the tourism industry]. Svitovi dosiahnennia i suchasni tendentsii rozvytku turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Zaporizhzhia: NU «Zaporizka politekhnika». pp. 315–317.

Pletsan Kh. V. (2018). Korporatyvna kultura fakhivtsiv sfery turyzmu: stan, problemy ta perspektyvy rozvytku [Corporate culture of the efficiency of the industry of accommodation: state, problems and prospects of development]. Efektyvna ekonomika, vol.5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2018/76.pdf (accessed August 12, 2024).

Sazonova T.O., Fedirets O.V., Puchka O.Iu. (2020). Sotsialno-psykholohichni metody upravlinnia personalom u systemi menedzhmentu suchasnoi orhanizatsii [Socio-psychological methods of personnel management in the management system of the modern organization]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 5(22). pp. 113–117.

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2024-07-29
How to Cite
Antoniuk , K. (2024). THE ROLE OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL MANAGEMENT METHODS IN SHAPING THE CORPORATE CULTURE OF A TOURISM ENTERPRISE. Economy and Society, (65). Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4425