METHODOLOGICAL PROVISIONS FOR BUILDING STRATEGIC PARTNERSHIPS IN TOURISM

Keywords: Strategic partnership, tourism industry, process of formation and implementation of strategic partnership, post-war recovery

Abstract

It is determined that the Ukrainian tourism industry, which is of great social and economic importance, has suffered losses after the annexation of Crimea, the occupation of part of the territories, the consequences of the COVID-19 pandemic, and has suffered the most among other sectors of the economy due to the outbreak of Russia's full-scale war against Ukraine and needs to find new methods and ways to recover. It has been established that the development of strategic partnership relations will contribute to achieving economic benefits for strategic partners by optimizing resources, enhancing business reputation, reducing risks, introducing innovations and other factors, which indicates the feasibility of such interaction. The purpose of the article is to study the essence, define the prerequisites, state priorities, goals and objectives of Ukraine's strategic partnership in the field of tourism, to substantiate the methods, principles and mechanisms, and to determine the benefits and expected results of the strategic partnership between the countries. The article analyzes and summarizes the approaches of scientists who have studied the features of strategic partnership relations and contributed to the development of its methodological and organizational support, including in tourism. This made it possible to: present the process of formation and implementation of strategic partnership by stages; formulate the principles, the observance of which in the formation of relations of interaction between strategic partners can become the basis for mutually beneficial and long-term cooperation; determine the state priorities and goals of strategic partnership in tourism; summarize the prerequisites that should be taken into account when building relations between strategic partners; substantiate strategic objectives in the field of tourism, expected results and benefits of interaction. It is concluded that strategic partnership in tourism should be considered as an effective form of interaction that will contribute to achieving synergies and sustainable positions of strategic partners in the market due to competitive advantages from mutually beneficial cooperation between countries.

References

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки. Потстанова КМУ від 05.08.2020 № 695. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text (дата звернення 22.07.2024).

Партнерство без правил: як Україна визначила своїх головних союзників у світі. Європейська правда. URL: https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/11/4/7129846/ (дата звернення 25.07.2024).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня «Про Стратегію зовнішньополітичної діяльності України». Указ Президента України №448/2021. URL: https://www.president.gov.ua/documents/4482021-40017 (дата звернення 30.07.2024).

Стратегічне партнерство України. Аналітична записка. Національний інститут стратегічних досліджень. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/mizhnarodni-vidnosini/strategichne-partnerstvo-ukraini-analitichna-zapiska (дата звернення 25.07.2024).

Герасимчук В.Г. Стратегічне партнерство: принципи, інструментарій, ефективність. Економічний вісник НТУ «КПІ». 2014. № 10. URL: https://economy.kpi.ua/uk/node/616 (дата звернення 15.07.2024).

Гандзюра А. Стратегічне партнерство як інструмент реалізації міжнародних двосторонніх відносин. Юридичний вісник. 2020. № 1. С. 376–383. URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c28a2c2e-5537-4e71-98a2-4e23ff06f432/contentс (дата звернення 05.07.2024).

Голобородько А.Ю. Підходи до визначення сутності цифрового стратегічного партнерства. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2021. Випуск 44. С. 36–42.

Шелест Г. Партнерство без правил: як Україна визначила своїх головних союзників у світі. Європейська правда. 2021. URL: https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/11/4/7129846/ (дата звернення 10.07.2024).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію національної безпеки України». Указ Президента України №392/2020. URL: https://www.president.gov.ua/documents/3922020-35037 (дата звернення 15.07.2024).

Лупацій В. Україна та країни Північно-Балтійського регіону – як будувати стосунки з тими, кому також загрожує РФ. Дзеркало тижня. 2024. URL: https://zn.ua/ukr/WORLD/dlja-nikh-rosija-tezh-zahroza-vazhlivi-sojuzniki-dlja-ukrajini.html (дата звернення 12.07.2024).

Eileen Kelly Rinaudo. Improving the management of complex business partnerships. McKinsey&Company. Strategy&Corporate Finance. 2019. March. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/strategy-and-corporate-finance/our-insights/improving-the-management-of-complex-business-partnerships (дата звернення 22.07.2024).

Henderson J., Dhanaraj C., Avagyan K., Perrinjaquet M. Strategic Partnerships. IMD. 2014. № 36. August. URL: https://imd.widen.net/view/pdf/whvjoqh7sl/36---strategic-partnerships-final-20.05.14.pdf (дата звернення 12.07.2024).

Босовська М.В. Методологія формування та розвитку стратегічного партнерства в туризмі. Науковий вісник Чернігівського державного інституту економіки і управління. 2014. № 4 (24). URL: https://journal.sops.gov.ua/index.php/2218-2934/article/view/42344 (дата звернення 21.07.2024).

Пузирьова П.В. Розвиток стратегічного партнерства на основі створення інноваційної бізнес-моделі повоєнного розвитку туризму в Україні. Актуальні проблеми економіки. 2022. № 8 (254). С. 39–48. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/23944/1/%d0%90%d0%9f%d0%95_08_2022_Puzyrova.pdf (дата звернення 05.08.2024).

Список стратегічних партнерів України: для чого вони потрібні. URL: https://24tv.ua/spisok-strategichnih-partneriv-ukrayini-dlya-chogo-gruziya-novini_n1448345 (дата звернення 12.07.2024).

Гребешкова О.М., Махова Г.В. Проєктний підхід до формування стратегічних партнерств підприємств. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія «Економічні науки». 2009. Вип. 22. Ч. 1. С. 23–27.

Селезньова Г.О. Особливості стратегічних партнерств у сучасних умовах господарювання. Економіка і суспільство. 2019. Вип. 20. С. 372–376.

Жовква І.І. Моделі стратегічного партнерства. Актуальні проблеми міжнародних відносин. № 41, част. ІІ. К.: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут міжнародних відносин, 2003. С. 32–38.

Чекаленко Л.Д. Стратегічне партнерство: плюси і мінуси. URL: http:// elibrary.ivinas.gov.ua/3811/1/Zbirnyk032015.pdf (дата звернення 22.07.2024).

Панкова М. О. Перспективи розвитку транзитного туризму в Україні. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2022. № 1. С. 145–153.

Помаза-Пономаренко А. Л. Розвиток туризму в Україні у воєнний і післявоєнний періоди. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2022. 33(72), № 5. С. 6–11.

Pro zatverdzhennia Derzhavnoi stratehii rehionalnoho rozvytku na 2021-2027 roky [On the establishment of the State Strategy of Regional Development for 2021-2027]. Potstanova KMU vid 05.08.2020 № 695. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Partnerstvo bez pravyl: yak Ukraina vyznachyla svoikh holovnykh soiuznykiv u sviti [Partnership without rules: how Ukraine has identified its main allies in the world]. Yevropeiska pravda. Available at: https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/11/4/7129846/ (in Ukrainian).

Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 30 lypnia «Pro Stratehiiu zovnishnopolitychnoi diialnosti Ukrainy» [On the Decision of the National Security and Defense Council of Ukraine of July 30 "On the Strategy of Foreign Policy of Ukraine"]. Ukaz Prezydenta Ukrainy №448/2021. Available at: https://www.president.gov.ua/documents/4482021-40017 (in Ukrainian).

Stratehichne partnerstvo Ukrainy [Strategic partnership of Ukraine]. Analitychna zapyska. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Available at: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/mizhnarodni-vidnosini/strategichne-partnerstvo-ukraini-analitichna-zapiska (in Ukrainian).

Herasymchuk V.H. Stratehichne partnerstvo: pryntsypy, instrumentarii, efektyvnist [Strategic partnership: principles, tools, effectiveness]. Ekonomichnyi visnyk NTU «KPI». 2014. № 10. Available at: https://economy.kpi.ua/uk/node/616 (in Ukrainian).

Handziura A. (2020) Stratehichne partnerstvo yak instrument realizatsii mizhnarodnykh dvostoronnikh vidnosyn [Strategic partnership as a tool for implementing international bilateral relations]. Yurydychnyi visnyk,. no, 1. pp. 376–383. Available at: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c28a2c2e-5537-4e71-98a2-4e23ff06f432/contents (in Ukrainian).

Holoborodko A.Iu. (2021) Pidkhody do vyznachennia sutnosti tsyfrovoho stratehichnoho partnerstva [Approaches to defining the essence of a digital strategic partnership]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu,. vol. 44, pp. 36–42. (in Ukrainian).

Shelest H. Partnerstvo bez pravyl: yak Ukraina vyznachyla svoikh holovnykh soiuznykiv u sviti [Partnership without rules: how Ukraine has identified its main allies in the world]. Yevropeiska pravda. 2021. Available at: https://www.eurointegration.com.ua/articles/2021/11/4/7129846/ (in Ukrainian).

Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 14 veresnia 2020 roku «Pro Stratehiiu natsionalnoi bezpeky Ukrainy» [On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine of September 14, 2020 "On the National Security Strategy of Ukraine"]. Ukaz Prezydenta Ukrainy №392/2020. Available at: https://www.president.gov.ua/documents/3922020-35037 (in Ukrainian).

Lupatsii V. Ukraina ta krainy Pivnichno-Baltiiskoho rehionu - yak buduvaty stosunky z tymy, komu takozh zahrozhuie RF [Ukraine and the North Baltic States - How to Build Relations with Those Who Are Also Threatened by Russia]. Dzerkalo tyzhnia. 2024. Available at: https://zn.ua/ukr/WORLD/dlja-nikh-rosija-tezh-zahroza-vazhlivi-sojuzniki-dlja-ukrajini.html (in Ukrainian).

Eileen Kelly Rinaudo. Improving the management of complex business partnerships. McKinsey&Company. Strategy&Corporate Finance. 2019. March. Available at: https://www.mckinsey.com/capabilities/strategy-and-corporate-finance/our-insights/improving-the-management-of-complex-business-partnerships

Henderson J., Dhanaraj C., Avagyan K., Perrinjaquet M. Strategic Partnerships. IMD. 2014. № 36. August. Available at: https://imd.widen.net/view/pdf/whvjoqh7sl/36---strategic-partnerships-final-20.05.14.pdf

Bosovska M.V. (2014) Metodolohiia formuvannia ta rozvytku stratehichnoho partnerstva v turyzmi [Methodology for the formation and development of strategic partnerships in tourism]. Naukovyi visnyk Chernihivskoho derzhavnoho instytutu ekonomiky i upravlinnia, no. 4(24). Available at: https://journal.sops.gov.ua/index.php/2218-2934/article/view/42344 (in Ukrainian).

Puzyrova P.V. (2022) Rozvytok stratehichnoho partnerstva na osnovi stvorennia innovatsiinoi biznes-modeli povoiennoho rozvytku turyzmu v Ukraini [Development of strategic partnership based on the creation of an innovative business model for post-war tourism development in Ukraine]. Aktualni problemy ekonomiky, no 8(254). pp. 39–48. Available at: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/23944/1/%d0%90%d0%9f%d0%95_08_2022_Puzyrova.pdf (in Ukrainian).

Spysok stratehichnykh partneriv Ukrainy: dlia choho vony potribni [List of Ukraine's strategic partners: why they are needed]. Available at: https://24tv.ua/spisok-strategichnih-partneriv-ukrayini-dlya-chogo-gruziya-novini_n1448345 (in Ukrainian).

Hrebeshkova O.M., Makhova H.V. (2009) Proiektnyi pidkhid do formuvannia stratehichnykh partnerstv pidpryiemstv [Project approach to the formation of strategic partnerships of enterprises]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky», vol. 22. Ch. 1. pp. 23–27. (in Ukrainian).

Seleznova H.O. Osoblyvosti stratehichnykh partnerstv u suchasnykh umovakh hospodariuvannia [Peculiarities of strategic partnerships in modern business environment]. Ekonomika i suspilstvo. 2019. Vyp. 20. S. 372–376. (in Ukrainian).

Zhovkva I.I. Modeli stratehichnoho partnerstva [Strategic partnership models]. Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn. № 41, chast. II. K.: Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Instytut mizhnarodnykh vidnosyn, 2003. S. 32–38. (in Ukrainian).

Chekalenko L.D. Stratehichne partnerstvo: pliusy i minusy [Strategic partnership: pros and cons]. Available at: http:// elibrary.ivinas.gov.ua/3811/1/Zbirnyk032015.pdf (in Ukrainian).

Pankova M. O. Perspektyvy rozvytku tranzytnoho turyzmu v Ukraini [Prospects for the development of transit tourism in Ukraine]. Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti. 2022. № 1. S. 145-153. (in Ukrainian).

Pomaza-Ponomarenko A. L. Rozvytok turyzmu v Ukraini u voiennyi i pisliavoiennyi periody [Development of tourism in Ukraine during the war and postwar periods]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. 2022. 33(72), № 5. S. 6-11. (in Ukrainian).

Article views: 6
PDF Downloads: 3
Published
2024-07-29
How to Cite
Gryshchenko, S. (2024). METHODOLOGICAL PROVISIONS FOR BUILDING STRATEGIC PARTNERSHIPS IN TOURISM. Economy and Society, (65). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-30