APPLICATION OF NEUROMARKETING TOOLS IN COMMUNICATIONS WITH CLIENTS IN THE TOURISM BUSINESS

Keywords: neuromarketing, tourism business, customer communications, consumer behavior, neurophysiology, psychology, tourism industry, socio-psychological tools, communication, consumer behavior marketing

Abstract

This study is aimed at analyzing the effectiveness of using neuromarketing tools in communications between travel companies and customers. In particular, the study intends to identify how psychological and neurophysiological factors influence consumer travel decisions, as well as to determine the most effective strategies for attracting customers using neuromarketing. The relevance of the study is due to the high competition in the tourism market and the need to find innovative approaches to attract and retain customers. Neuromarketing offers new opportunities for understanding consumer behavior and developing effective marketing strategies. To achieve the goal of the study, methods such as literature analysis (a systematic review of scientific publications on neuromarketing and the tourism business), as well as analysis, synthesis and preparation of recommendations based on the research results were used. The results of the study showed that the use of neuromarketing tools in the tourism business significantly increases the effectiveness of communications with clients. In particular, it was found that the use of emotional stimuli and personalized approaches contributes to an increase in client engagement and brand loyalty. Consumer behavior analysis has found that neurophysiological factors play a key role in travel purchasing decisions, and integrating neuromarketing strategies with traditional marketing methods can significantly improve customer satisfaction. The practical value of the article lies in the development of specific recommendations for travel companies on the implementation of neuromarketing approaches that contribute to increasing customer satisfaction and increasing sales of travel services. In particular, it is proposed to implement individualized marketing campaigns based on the analysis of psychological and neurophysiological reactions of customers, as well as the use of the latest technologies, such as virtual and augmented reality to create unique experiences for customers. These recommendations can be useful not only for travel companies, but also for other industries seeking to improve their marketing strategies and increase competitiveness in the market in the context of modern challenges, in particular, in the context of martial law in Ukraine.

References

Паньків М., Липовий Д. Нейромаркетинг як засіб стимулювання попиту в готельному бізнесі. Grail of Science. 2024. № 37. С. 36–42. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.15.03.2024.003 (дата звернення: 26.07.2024).

Данько Н.І., Курінна С.С. Сучасні тенденції маркетингу на туристичних підприємствах. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. Харків, 2018. № 7. С. 102–108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhMv_2018_7_17 (дата звернення: 26.07.2024).

Кулиняк І., Іваницький Н. Тенденції розвитку маркетингових комунікацій туристичних підприємств в умовах цифровізації. Mechanism of an economic regulation. 2023. № 4(102). С. 29–34. URL: https://doi.org/10.32782/mer.2023.102.05 (дата звернення: 26.07.2024).

Муштай В.А., Лишенко М.О., Макаренко Н.О., Макарова В.В. Маркетинг відносин в межах концепції сталого розвитку та глобальної діджиталізації туристичної галузі. Modern Economics. 2023. № 38. С. 99–105. URL: https://doi.org/10.31521/modecon.V38(2023)-15 (дата звернення: 26.07.2024).

De-Frutos-Arranz S., López M.F.B. The state of the art of emotional advertising in tourism: A neuromarketing perspective. Tourism Review International. 2022. № 26(2). P. 139–162. URL: https://doi.org/10.3727/154427221X16317419620246 (дата звернення: 28.07.2024).

Navickienė R., Meištė R. Application of the neuromarketing concept in agro tourism educational activities. Taikomieji tyrimai studijose ir praktikoje-Applied research in studies and practice. 2021. № 17(1). P. 58–65. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1007701 (дата звернення: 28.07.2024).

Casado‐Aranda L.A., Sánchez‐Fernández J., Bigne E., Smidts A. The application of neuromarketing tools in communication research: A comprehensive review of trends. Psychology & Marketing. 2023. № 40(9). P. 1737–1756. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mar.21832 (дата звернення: 28.07.2024).

Giraldi L., Sestino A., Cedrola E. Emotional analysis in designing tourism experiences through neuromarketing methods: the role of uncontrollable variables and atmosphere: a preliminarily study. International Journal of Marketing Studies. 2022. № 14. P. 114–125. URL: https://u-pad.unimc.it/handle/11393/295685 (дата звернення: 28.07.2024).

Козловський Є.В., Кузьмич О.Ю., Шковира А.О., Фещук Д.С. Тенденції розвитку індустрії туризму в умовах цифрової економіки. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 22. С. 68–72. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/22_2021/13.pdf (дата звернення: 27.07.2024).

Murakami K.H., Yamazaki A.K., Takahashi R., Kowata K., Ding J., Anuardi M.N., Waki K. Preliminary examination of scenery images for tourism promotion using a neuromarketing approach. Journal of Global Tourism Research. 2021. № 6(1). P. 45–54. URL: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jgtr/6/1/6_45/_article/-char/ja/ (дата звернення: 28.07.2024).

Окландер Т.О., Осетян О.М., Хидиров С. Комунікативні стратегії підприємств готельно-ресторанної сфери. Причорноморські економічні студії. 2019. № 37. С. 112–117. URL: http://bses.in.ua/journals/2019/37_2019/23.pdf (дата звернення: 27.07.2024).

Мазаракі А., П’ятницька Г., Григоренко О. Ідентифікація контенту національного брендингу. Scientia fructuosa. 2019. № 124(2). С. 5–33. URL: https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(124)01 (дата звернення: 28.07.2024).

Данько Н.І., Довгаль Г.В. Брендинг міста Харкова як туристичної дестинації. Проблеми економіки. 2016. № 2. С. 74–79. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2016-2_0-pages-74_79.pdf (дата звернення: 29.07.2024).

Сколовська О.О., Данько Н.І., Михальчук А.С. Аналіз готельно-ресторанного підприємства для розробки маркетингової стратегії, на прикладі ресторану «Мілена». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. Харків, 2021. № 14. С. 161–168. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2021-14-16 (дата звернення: 26.07.2024).

Данько Н.І., Риндич А.С. Розробка туристичного бренду міста Харкова. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. Харків, 2019. № 9. С. 179–189. DOI: 10.26565/2310B9513B2019B9B22 (дата звернення: 26.07.2024).

Вдовічена О.Г. Потенціал виставково-ярмаркової діяльності у подоланні регіональних диспропорцій: монографія. Чернівці: Чернів. торг.-ек. ін-т КНТЕУ. 2014. 288 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/331787343_Potencial_vistavkovo-armarkovoi_dialnosti_u_podolanni_regionalnih_disproporcij (дата звернення: 26.07.2024).

Pankiv, M., Lypovyy, D. (2024). Neyromarketynh yak zasib stymulyuvannya popytu v hotelnomu biznesi [Neuromarketing as a means of stimulating demand in the hotel business.]. Grail of Science, no 37, pp. 36–42. Available at: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.15.03.2024.003 (accessed July 26, 2024).

Danko N.I., Kurinna S.S. (2018). Suchasni tendentsiyi marketynhu na turystychnykh pidpryyemstvakh [Modern marketing trends in tourist enterprises]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krayinoznavstvo. Turyzm, no 7, pp. 102–108. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhMv_2018_7_17 (accessed July 26, 2024).

Kulynyak I., Ivanytskyy N. (2023). Tendentsiyi rozvytku marketynhovykh komunikatsiy turystychnykh pidpryyemstv v umovakh tsyfrovizatsiyi [Trends in the development of marketing communications of tourist enterprises in the conditions of digitalization]. Mechanism of an economic regulation, no 4(102), pp. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.102.05 (accessed July 26, 2024).

Mushtay, V.A., Lyshenko, M.O., Makarenko, N.O., Makarova, V.V. (2023). Marketynh vidnosyn v mezhakh kontseptsiyi staloho rozvytku ta hlobalnoyi didzhytalizatsiyi turystychnoyi haluzi [Relationship marketing within the concept of sustainable development and global digitalization of the tourism industry]. Elektronne naukove fakhove vydannya z ekonomichnykh nauk «Modern Economics», no 38, pp. 99–105. Available at: https://doi.org/10.31521/modecon.V38(2023)-15 (accessed July 26, 2024).

De-Frutos-Arranz, S., López, M.F.B. (2022). The state of the art of emotional advertising in tourism: A neuromarketing perspective. Tourism Review International, no 26(2), pp. 139–162. Available at: https://doi.org/10.3727/154427221X16317419620246 (accessed July 28, 2024).

Navickienė, R., Meištė, R. (2021). Application of the neuromarketing concept in agro tourism educational activities. Taikomieji tyrimai studijose ir praktikoje-Applied research in studies and practice, no 17(1), pp. 58–65. Available at: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1007701 (accessed July 28, 2024).

Casado‐Aranda, L.A., Sánchez‐Fernández, J., Bigne, E., Smidts, A. (2023) The application of neuromarketing tools in communication research: A comprehensive review of trends. Psychology & Marketing, no 40(9), pp. 1737–1756. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mar.21832 (accessed July 28, 2024).

Giraldi, L., Sestino, A., Cedrola, E. (2022) Emotional analysis in designing tourism experiences through neuromarketing methods: the role of uncontrollable variables and atmosphere: a preliminarily study. International Journal of Marketing Studies, no 14, pp. 114–125. Available at: https://u-pad.unimc.it/handle/11393/295685 (accessed July 28, 2024).

Kozlovskyy, Ye.V., Kuzmych, O.Yu., Shkovyra, A.O., Feshchuk, D.S. (2021) Tendentsiyi rozvytku industriyi turyzmu v umovakh tsyfrovoyi ekonomiky [Trends in the development of the tourism industry in the conditions of the digital economy]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, no 22, pp. 68–72. Available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/22_2021/13.pdf (accessed July 27, 2024).

Murakami, K.H., Yamazaki, A.K., Takahashi, R., Kowata, K., Ding, J., Anuardi, M.N., Waki, K. (2021) Preliminary examination of scenery images for tourism promotion using a neuromarketing approach. Journal of Global Tourism Research, no 6(1), pp. 45–54. Available at: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jgtr/6/1/6_45/_article/-char/ja/ (accessed July 28, 2024).

Oklander, T.O., Osetyan, O.M., Khydyrov, S. (2019) Komunikatyvni stratehiyi pidpryyemstv hotelno-restorannoyi sfery [Communicative strategies of hotel and restaurant enterprises]. Prychornomorski ekonomichni studiyi, no 37, pp. 112–117. Available at: http://bses.in.ua/journals/2019/37_2019/23.pdf (accessed July 27, 2024).

Mazaraki, A., Pyatnytska, H., Hryhorenko, O. (2019) Identyfikatsiya kontentu natsionalnoho brendynhu [Identification of national branding content]. Scientia fructuosa, no 124(2), pp. 5–33. Available at: https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(124)01 (accessed July 28, 2024).

Danko, N.I., Dovhal, H.V. (2016) Brendynh mista Kharkova yak turystychnoyi destynatsiyi [Branding of the city of Kharkiv as a tourist destination]. Problemy ekonomiky, no 2, pp. 74–79. Available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2016-2_0-pages-74_79.pdf (accessed July 29, 2024).

Skolovska, O.O., Danko, N.I., Mykhalchuk, A.S. (2021) Analiz hotelno-restorannoho pidpryyemstva dlya rozrobky marketynhovoyi stratehiyi, na prykladi restoranu «Milena» [Analysis of a hotel and restaurant enterprise for the development of a marketing strategy, using the example of the restaurant “Milena”]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krayinoznavstvo. Turyzm, no 14, pp. 161–168. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2021-14-16 (accessed July 26, 2024).

Danko, N.I., Ryndych, A.S. (2019) Rozrobka turystychnoho brendu mista Kharkova [Development of the tourism brand of the city of Kharkiv]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriya: Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krayinoznavstvo. Turyzm, no 9, pp. 179–189. DOI: https://doi.org/10.26565/2310B9513B2019B9B22 (accessed July 26, 2024).

Vdovichena, O.H. (2014) Potentsial vystavkovo-yarmarkovoyi diyalnosti u podolanni rehionalnykh dysproportsiy [The potential of exhibition and fair activity in overcoming regional disparities] Chernivtsi: Cherniv. torh.-ek. in-t KNTEU, 288 p. Available at: https://www.researchgate.net/publication/331787343_Potencial_vistavkovo-armarkovoi_dialnosti_u_podolanni_regionalnih_disproporcij (accessed July 26, 2024).

Article views: 3
PDF Downloads: 0
Published
2024-07-29
How to Cite
Danko, N. (2024). APPLICATION OF NEUROMARKETING TOOLS IN COMMUNICATIONS WITH CLIENTS IN THE TOURISM BUSINESS. Economy and Society, (65). Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4397