CONTENT ANALYSIS OF THE DEFINITION “ENTERPRISE COMPETITIVENESS”
Abstract
Nowadays, competition is an integral part of the economic activity of any enterprise. It ensures continuous improvement of products and services, increases the efficiency of using existing resources, stimulates the creation of new enterprises and the scaling of existing ones, promotes the expansion of consumer choice and the development of new technologies. In addition, it allows for determining whether a business entity is able to compete with other players in a particular market. Due to its strengthening, as well as the growth of consumer needs, certain changes are occurring in the requirements for conducting business activities. New technologies, strategies, business models, and customer interaction tools are emerging, forcing companies to reconsider their current business practices and implement new ones in order to remain competitive in the market. With the emergence of new requirements for conducting business activities, there was a need to revise scientific definitions of the concept of “enterprise competitiveness” and identify new approaches to its interpretation. The purpose of writing this article is to conduct a content analysis of definitions of enterprise competitiveness and their systematization based on the identified approaches. In the process of carrying out this research, a list of methods was used, including deduction, content analysis, comparison, systematization and generalization. The obtained results showed that there are at least eight scientific approaches to interpreting the concept of “enterprise competitiveness”, which include: strategic, comparative, systemic, holistic-complex, complex-systemic, integrated, economical and product. Each of them reflects certain aspects of the enterprise’s competitiveness, some of which are the following: the use of a competitive strategy, the ability to perform work better than competitors, a set of interrelated elements, an inseparable ability, a complex-systemic and integrated characteristic of an enterprise, the ability to successfully compete and obtain economic benefits, the ability to produce and sell competitive products.
References
Бочко О, Кожушко П. Теоретичні підходи до дефініції «конкурентоспроможність підприємства». Економіка та суспільство. 2024. № 61. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-82
Бурачек І. В, Біленчук О. О. Конкурентоспроможність продукції підприємств: сутність, методи оцінки та зарубіжний досвід управління. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 14. С. 288–293.
Войтецький В. В. Визначення поняття «конкурентоспроможность підприємства». Вісник Черкаського університету. Серія : Економічні науки. Черкаси, 2015. № 33 (366). С. 12–19. URL: https://econom-ejournal.cdu.edu.ua/issue/view/35/92
Діденко Є. О., Жураківський П. І. Модель управління конкурентоспроможністю підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590 (дата звернення: 20.05.2024).
Котельникова Ю. М. Підвищення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифровізації. Innovation аnd Sustainability. 2022. № 4. С. 101–108. URL: https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/104/114
Панасенко Д. А. Конкурентоспроможність підприємства: сутнісна та функціональна характеристики. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 727. С. 270–275.
Пічугіна Т. С. Науково-теоретичні підходи до визначення поняття «конкурентоспроможність підприємства». Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2017. Вип. 1. С. 132–148. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/esprstp_2017_1_15
Пуцентейло П. Р. Конкурентоспроможність підприємства: методологія аналізу дефініції. Інноваційна економіка. 2015. № 4. С. 80–86.
Савенко В. І., Нестеренко І. С. Клюєва В. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в сучасних умовах господарювання. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2019. Вип. 42. С. 66–76. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/shpebfrv_2019_42_9
Страшинський В. І. Теоретико-методологічні підходи до визначення понять конкуренція та конкурентоспроможність підприємства. Стратегія розвитку України. 2015. № 2. С. 172–176. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sru_2015_2_32 (дата звернення: 25.05.2024).
Altenburg T., Hillebrand, W. and Meyer-Stamer, J. Building Systemic Competitiveness: Concept and Case Studies from Mexico, Brazil, Paraguay, Korea and Thailand. Berlin : German Development Institute, 1998. 61 р. URL: https://studylib.es/doc/4749744/systemic-competitiveness---j%C3%B6rg-meyer (accessed: 23.05.2024).
Influence Mechanism of organizational flexibility on enterprise competitiveness: The mediating role of organizational innovation / G. Ni etc. Sustainability. 2020. № 13(1). P. 1–23. DOI: https://doi.org/10.3390/su13010176
Porter M. E. The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York : Free Press, 1985. (Republished with a new introduction, 1998). URL: https://resource.1st.ir/PortalImageDb/ScientificContent/182225f9-188a-4f24-ad2a-05b1d8944668/Competitive%20Advantage.pdf (accessed: 24.05.2024).
Role of MSMEs in enterprise competitiveness | UNESCAP. Online Resource Centre for Asia-Pacific MSME Policy | UNESCAP. URL: https://msmepolicy.unescap.org/role-msmes-enterprise-competitiveness (accessed: 20.05.2024).
Bochko O, Kozhushko P. (2024) Teoretychni pidkhody do definitsii «konkurentospromozhnist pidpryiemstva» [Theoretical approaches to defining “enterprise competitiveness”]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 61, Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-82 (in Ukrainian)
Burachek I. V, Bilenchuk O. O. (2016) Konkurentospromozhnist produktsii pidpryiemstv: sutnist, metody otsinky ta zarubizhnyi dosvid upravlinnia [Competitiveness of enterprise products: essence, assessment methods and foreign management experience]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and national economic problems, vol. 14, pp. 288–293.
Voitetskyi V. V. (2015) Vyznachennia poniattia «konkurentospromozhnost pidpryiemstva» [Definition of the concept of “enterprise competitiveness”]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia : Ekonomichni nauky – Herald of Cherkasy University. Series: Economic sciences, vol. 5 (33), pp. 12–19. Available at: https://econom-ejournal.cdu.edu.ua/issue/view/35/92 (accessed May 23, 2024).
Didenko O. Ye., Zhurakivskyi P. I. (2017) Model upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Model of enterprise competitiveness management]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590 (accessed May 20, 2024).
Kotelnikova I. (2022) Pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii [Increasing the competitiveness of enterprises under the conditions of digitalization]. Innovation and Sustainability, vol. 4, pp. 101–108. Available at: https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/104/114 (accessed May 25, 2024).
Panasenko D. A. (2012) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: sutnisna ta funktsionalna kharakterystyky [Enterprise competitiveness: essential and functional characteristics]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» – Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, vol. 727, pp. 270–275.
Pichuhina T. S. (2017) Naukovoteoretychni pidkhody do vyznachennia poniattia «konkurentospromozhnist pidpryiemstva» [Scientific and theoretical approaches to the definition of “enterprise competitiveness”]. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh – Economic Strategy and Prospects for Trade and Services Development, vol. 1, pp. 132–148. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/esprstp_2017_1_15
Putsenteilo P. R. (2015) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: metodolohiia analizu definitsii [Enterprise competitiveness: definition analysis methodology]. Innovatsiina ekonomika – Innovative economy, vol. 4, pp. 80–86.
Savenko V. I, Nesterenko I. S, Kliuieva V. V. (2019) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva v suchasnykh umovakh hospodariuvannia [Management of enterprise competitiveness in modern economic conditions]. Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti budivnytstva v umovakh formuvannia rynkovykh vidnosyn – Ways to increase the efficiency of construction in the conditions of the formation of market relations, vol. 42, pp. 66–76. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/shpebfrv_2019_42_9
Strashynskyi V. I. (2015). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do vyznachennia poniat konkurentsiia ta konkurentospromozhnist pidpryiemstva [Theoretical and methodological approaches to the definition of competition and enterprise competitiveness]. Stratehiia rozvytku Ukrainy – Strategy of Development of Ukraine, vol. 2, pp. 172–176. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sru_2015_2_32
Altenburg, T, Hillebrand,W, & Meyer-Stamer J. (1998) Building systemic competitiveness: Concept and Case Studies from Mexico, Brazil, Paraguay, Korea and Thailand. Berlin: German Development Institute. Available at: https://studylib.es/doc/4749744/systemic-competitiveness---j%C3%B6rg-meyer (accessed May 23, 2024).
Ni, G., Xu, H., Cui, Q., Qiao, Y., Zhang, Z., Li, H., & Hickey, P. J. (2020) Influence Mechanism of organizational flexibility on enterprise competitiveness: The mediating role of organizational innovation. Sustainability, vol. 13(1), pp. 1–23. DOI: https://doi.org/10.3390/su13010176
Porter M. E. (1998) Competitive advantage : creating and sustaining superior performance : with a new introduction. New York: Free Press. Available at: https://resource.1st.ir/PortalImageDb/ScientificContent/182225f9-188a-4f24-ad2a-05b1d8944668/Competitive%20Advantage.pdf
Economic and Social Commission for Asia and the Pacific. (n.d.). Role of MSMEs in enterprise competitiveness. Available at: https://msmepolicy.unescap.org/role-msmes-enterprise-competitiveness
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.