DIAGNOSTIC STUDY OF THE FORMATION AND IMPLEMENTATION OF THE MARKETING POLICY AT THE ENTERPRISE
Abstract
The article examines a number of issues related to the formation of the company's marketing policy as a basis for improving the sales system. It is indicated that today the market economy is differentiated by the constant increase of business entities, the growth of competition and the expansion of the range of products. It was found that businesses of all forms of ownership need to make the most of all available opportunities, resources and tools to encourage and retain consumers. It has been proven that the product or service provided or produced by the enterprise should be implemented as quickly and profitably as possible, taking into account all the advantages and wishes of the client in order to obtain the greatest benefit. Based on this, we can say that the priority task of any entrepreneur is to determine his condition, identify unused reserves and develop strategies for effective development and improvement of the sales system. It is important to develop the strategic development of the enterprise, while taking into account all possible factors of influence on it. Agricultural enterprises in the conditions of a changing market environment are in a difficult economic situation. This is influenced by a number of factors: low material and technical security of agriculture; unsatisfactory legislative framework; insufficient level of financial support for agricultural production; the influence of natural factors on the level of crop yield and productivity of livestock and poultry. Thus, managers of agricultural enterprises must try to minimize the impact of negative phenomena existing in the agricultural sector on the overall efficiency of the activities of these enterprises and use all the opportunities for development provided by the external environment. The urgency of forming an effective marketing policy for agricultural enterprises consists in optimizing the product range in accordance with market requirements, developing new or improving existing products, improving the quality of products and services, and establishing a service system. An effective marketing product policy of agricultural enterprises must meet the requirements and needs of consumers, as well as take into account the influence of the factors of the marketing environment, especially under the conditions of its dynamic changes.
References
Бондаренко В. М, Рябчик А. В. Формування стратегії digital-маркетингу на підприємствах України: теоретично-практичний аспект. Ефективна економіка. 2023. No 12. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.12.7
Бондаренко В, Медведєва Н. Стратегії розвитку туризму для україни в умоваx військовиx дій та повоєнний період. Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит. № 11(189). 2023. DOI: https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.11.03
Бондаренко В, Омельяненко В. Тенденції розвитку аграрного сектору економіки україни в контексті розвитку цифрової маркетингової діяльності. Економіка та суспільство. Випуск № 59. 2024. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-163.
Бондаренко В, Лі Цзехао. Маркетинг партнерських відносин як основа ведення сучасного бізнесу. Економіка та суспільство. Вип. №59. 2024. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3767/3688
Виноградська А. М. Комерційне підприємництво: сучасний стан, стратегії розвитку. Монографія. Київ: Цент навчальної літератури, 2010. 807 с.
Краус К. М. Українська практика управління маркетингом малих торговельних підприємств. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Сер.: Економіка і менеджмент. 2014. № 1. С. 87–96.
Ломовських Л. О, Фатуллаєва Я. О. Маркетинг та економічна ефективність виробництва продукції. Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва. Сер.: Економічні науки. 2014. № 5. С. 214–219.
Павліщук О. П. Цілі маркетингової політики на підприємствах лісового господарства та передумови їх ефективної реалізації у сучасній системі господарювання. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 4. С. 304–313.
Пацалюк К. О. Маркетингова політика комунікації в сучасному менеджменті. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Сер. : Економічні науки. 2013. № 1. С. 294–295.
Романова Л. В, Красовська А. Ф, Кондратенко О. С. Маркетингове планування як складова управління розвитком підприємства. Наукові праці МАУП. 2013. Вип. 1. С. 112–120.
Руделіус В, Азарян та ін. Маркетинг. підручник.; ред.-упор. О.І. Сидоренко. 4-те вид. К.: НМЦ “Консорціум із удосконалення менеджмент освіти в Україні”, 2009. 648 с.
Сарай Н. І. Сучасні маркетингові стратегії в антикризовому управлінні підприємством. Інноваційна економіка. 2014. № 1. С. 124–127.
Сигида Л. О. Теоретичні та методичні засади управління маркетинговою політикою розподілу на промислових підприємствах. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2013. Вип. 43. С. 209–213.
Яшинська В. В. Маркетингова політика підприємства в сучасному управлінні. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Сер. : Економічні науки. 2015. № 1. С. 294–295.
Яшинська В. В. Особливості маркетингової політики малих підприємства. Економіка АПК. 2015. № 1. С. 10–16.
Bondarenko V. M, Riabchyk V. M. (2023) Formuvannia stratehii digital-marketynhu na pidpryiemstvakh Ukrainy: teoretychno-praktychnyi aspekt [Formation of Digital Marketing Strategy at Ukrainian Enterprises: Theoretical and Practical Aspect]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol, 12, DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.12.7
Bondarenko Valerii, Medvedieva Nadiia. (2023) Stratehii rozvytku turyzmu dlia ukrainy v umovax viiskovyx dii ta povoiennyi period [Strategies of tourism development for Ukraine in the conditions of military operations and the postwar period]. Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt – Energy saving. Energy. Energy audit, vol 11(189), DOI: https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.11.03
Bondarenko V; Omelianenko O. (2024) Tendentsii rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky ukrainy v konteksti rozvytku tsyfrovoi marketynhovoi diialnosti [Trends in the development of the agrarian sector of the Ukrainian economy in the context of digital marketing activities] Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol, 59, DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-163.
Bondarenko V, Li Tszekhao (2024) Marketynh partnerskykh vidnosyn yak osnova vedennia suchasnoho biznesu [Partnership marketing as a basis for modern business], Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol 59, Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3767/3688
Vynohradska A.M. (2010) Komertsiine pidpryiemnytstvo: suchasnyi stan, stratehii rozvytku [Commercial entrepreneurship: current state, development strategies] Monohrafiia, Kyiv, Tsent navchalnoi literatury, 807 p.
Kraus K. M. (2014) Ukrainska praktyka upravlinnia marketynhom malykh torhovelnykh pidpryiemstv [Ukrainian practice of marketing management of small trade enterprises]. Visnyk Skhidnoievropeiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu. Ser.: Ekonomika i menedzhment – Bulletin of the Eastern European University of Economics and Management. Ser.: Economics and management, vol. 1, pp. 87–96.
Lomovskykh L.O, Fatullaieva Y.O. (2014) Marketynh ta ekonomichna efektyvnist vyrobnytstva produktsii [Marketing and economic efficiency of production]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu im. V. V. Dokuchaieva, Ser.: Ekonomichni nauk – Bulletin of the Kharkiv National Agrarian University named after VV Dokuchaeva, Ser.: Economic Sciences,. vol. 5, pp. 214–219.
Pavlishchuk O. P. (2013) Tsili marketynhovoi polityky na pidpryiemstvakh lisovoho hospodarstva ta peredumovy yikh efektyvnoi realizatsii u suchasnii systemi hospodariuvannia [Objectives of marketing policy at forestry enterprises and prerequisites for their effective implementation in the modern management system]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management, vol. 4, pp. 304–313.
Patsaliuk K. O. (2013) Marketynhova polityka komunikatsii v suchasnomu menedzhmenti [Marketing communication policy in modern management]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytet,. Ser. : Ekonomichni nauky – Bulletin of the Zhytomyr State Technological University. Ser. : Economic sciences, vol. 1, pp. 294–295.
Romanova L. V, Krasovska A. F, Kondratenko O. S. (2013) Marketynhove planuvannia yak skladova upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva [Marketing planning as a component of enterprise development management]. Naukovi pratsi MAUP – Scientific works of MAUP, vol. 1, pp. 112–120.
Rudelius V, Azarian ta in. (2009) Marketynh [Marketing], pidruchnyk.; red.-upor. O.I. Sydorenko, 4-te vyd. K.: NMTs “Konsortsium iz udoskonalennia menedzhment osvity v Ukraini”, 648 p.
Sarai N. I. (2014) Suchasni marketynhovi stratehii v antykryzovomu upravlinni pidpryiemstvom [Modern marketing strategies in enterprise crisis management]. Innovatsiina ekonomika – Innovative economy, vol. 1, pp. 124–127.
Syhyda L. O. (2013) Teoretychni ta metodychni zasady upravlinnia marketynhovoiu politykoiu rozpodilu na promyslovykh pidpryiemstvakh [Theoretical and methodological bases of managing the marketing policy of distribution at industrial enterprises]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Herald of the economy of transport and industry, vol. 43, pp. 209–213.
Iashynska V. V. (2015) Marketynhova polityka pidpryiemstva v suchasnomu upravlinni [Marketing policy of the enterprise in modern management]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, Ser. : Ekonomichni nauky – Bulletin of the Zhytomyr State Technological University, Ser. : Economic sciences, vol. 1, pp. 294–295.
Iashynska V. V. (2015) Osoblyvosti marketynhovoi polityky malykh pidpryiemstva [Features of the marketing policy of small enterprises]. Ekonomika APK – Economy APK , vol. 1, pp. 10–16.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.