THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS OF THE RESEARCH OF EDUCATIONAL INEQUALITY, ITS PLACE IN THE SYSTEM OF GLOBAL PROBLEMS OF THE WORLD ECONOMY
Abstract
The article is devoted to actual theoretical and applied aspects of the study of educational inequality, its place in the system of global problems of the world economy. It is a well-known fact that for a long time education is one of the most important institutions of modern society, the sphere of formation, transfer, assimilation of knowledge, skills, abilities, social experience and life values, has a significant impact on the future of young people and determines the prospects and opportunities for their professional employment , the level of competitiveness in the labor market. The work draws attention to the determining importance of education in socio-economic development and reproduction of social order in society. Today, the legitimacy of educational inequality is generally recognized and takes place in every society, and the inequality in the distribution of key social resources (opportunities, means and reserves that are in use by society and which it can demand to ensure its own social life and livelihood) is one of its main consequences . The authors' approaches to the interpretation of the category "inequality" were studied, its types (economic, social, political and ethno-cultural) were distinguished; properties of socio-economic inequality are considered. It is noted that educational inequality is one of the reasons for social stratification - the differentiation/stratification of society into social classes and strata of the population; their arrangement from top to bottom in strata (horizontal layers) based on inequality in the level of education, income, property, professional prestige, lifestyle, etc. Attention is drawn to the difficulty of confirming and physically measuring all manifestations of inequality, and the fact that among all types of inequality, the most measurable is economic inequality, which is determined mostly by the level of income. The socio-economic components of the problem of educational inequality are considered; the factors contributing to the reproduction of educational inequality (individual and structural or "ascription" characteristics) are singled out; socio-economic and cultural factors that are the causes of educational expansion are organized.
References
Оксамитна С. М., Хоменко Л. В. Освітня нерівність в українському суспільстві: соціальні детермінанти освітніх переходів. Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. 2017. № 196. с. 13–18 URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8815ec10-1816-4f87-939f-6faf06a17f18/content (дата звернення 14.05.2024 р.)
Коваліско Н.В. Основи соціальної стратифікації: навчальний посібник. Львів: «Магнолія 2006», 2009. 328 с
Кльов М.В. Освітня нерівність в умовах сучасного глобалізованого суспільства: соціологічний аналіз. Методологія науки сьогодення: тези міжнародної конференції. м. Київ. 29 червня 2013 р. C. 113–117.
Кривошеєва О.О. Система освіти як середовище відтворення соціальної нерівності (за П. Бурдьє та Ж.-К. Пассроном) . Науково-теоретичний альманах «Грані». 2016. № 7 (135). с.81–89.
Оксамитна С. М. Експансія вищої освіти та нерівність освітніх можливостей. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2014. №4 (25). с.6–13
Дарендорф Р. Громадянська відповідальність інтелектуалів: проти нового страху перед освітою // Поліс (Політичні дослідження). 1997. № 6. С. 141–164.
Coleman, James S. Equality of educational opportunity. Integrated education, 1968, 6.5: pp.19–28.
Нерівність в Україні: масштаби та можливості впливу / за ред. Е.М. Лібанової. Київ: Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України, 2012. 404 с.
Адамик В. Соціально-економічна нерівність у національному та глобальному вимірі: сучасний погляд на проблему. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2019. № 1. С. 102–116.
Бригадир В.О. Освітня політика країн європейського союзу як фактор подолання соціально-економічної нерівності. Інтелект ХХІ. «Світова економіка та міжнародні відносини». 2017. № 4. С. 21–26
Закон України «Про освіту» URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 (дата звернення 22.05.2024 р.)
Маркова Н. В. Сучасні тенденції розвитку гендерної освіти в Україні. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2019. № 1(1). С. 204–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_1(1)__24 (дата звернення 24.05.2024 р.)
Оксамитна С., Стукало С. .Масовість вищої освіти та освітня нерівність в Україні. Соціальні виміри суспільства. 2014. № 6. C. 206–220. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svs_2014_6_18(дата звернення 26.05.2024 р.)
Совсун І. Про катастрофічні масштаби освітньої нерівності. URL: https://osvita.ua/blogs/75142/ (дата звернення 26.05.2024 р.)
Oksamytna S. M., Khomenko L. V. (2017) Osvitnia nerivnist v ukrainskomu suspilstvi: sotsialni determinanty osvitnikh perekhodiv [Educational inequality in Ukrainian society: social determinants of educational transitions] Naukovi zapysky NaUKMA. Sotsiolohichni nauky. vol. 196. pp. 13–18 Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8815ec10-1816-4f87-939f-6faf06a17f18/content (accessed May 14, 2024)
Kovalisko N.V. (2009) Osnovy sotsialnoi stratyfikatsii: navchalnyi posibnyk [Basics of social stratification] Lviv: «Mahnoliia 2006», 328 p (in Ukrainian)
Klov M.V. (2013) Osvitnia nerivnist v umovakh suchasnoho hlobalizovanoho suspilstva: sotsiolohichnyi analiz [Educational inequality in the conditions of modern globalized society: a sociological analysis.] Metodolohiia nauky sohodennia: tezy mizhnarodnoi konferentsii. m. Kyiv. 29 chervnia 2013 r. pp. 113–117. (in Ukrainian)
Kryvosheieva O.O. (2016) Systema osvity yak seredovyshche vidtvorennia sotsialnoi nerivnosti (za P. Burdie ta Zh.-K. Passronom) [The education system as an environment for reproduction of social inequality (according to P. Bourdieu and J.-K. Passron)] . Naukovo-teoretychnyi almanakh «Hrani». vol 7 (135). pp.81–89.
Oksamytna S. M. (2014) Ekspansiia vyshchoi osvity ta nerivnist osvitnikh mozhlyvostei [Expansion of higher education and inequality of educational opportunities] Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. vol 4 (25). pp.6–13
Darendorf R. (1997) Hromadianska vidpovidalnist intelektualiv: proty novoho strakhu pered osvitoiu [Civic responsibility of intellectuals: against the new fear of education] Polis (Politychni doslidzhennia). vol 6. pp. 141–164.
Coleman, James S. (1968) Equality of educational opportunity [Equality of educational opportunity] Integrated education, vol 6.5: pp.19–28.
Nerivnist v Ukraini: masshtaby ta mozhlyvosti vplyvu / za red. E.M. Libanovoi (2012) [Inequality in Ukraine: scope and possibilities of influence ] Kyiv: Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen imeni M.V. Ptukhy NAN Ukrainy, 404 p. (in Ukrainian)
Adamyk V. (2019) Sotsialno-ekonomichna nerivnist u natsionalnomu ta hlobalnomu vymiri: suchasnyi pohliad na problemu [Socio-economic inequality in the national and global dimensions: a modern view of the problem] Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. vol 1. pp. 102–116.
Bryhadyr V.O. (2017) Osvitnia polityka krain yevropeiskoho soiuzu yak faktor podolannia sotsialno-ekonomichnoi nerivnosti [Educational policy of the countries of the European Union as a factor in overcoming socio-economic inequality] Intelekt KhKhI. «Svitova ekonomika ta mizhnarodni vidnosyny». vol 4. pp. 21–26
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 (accessed May 22, 2024)
Markova N. V. (2019) Suchasni tendentsii rozvytku hendernoi osvity v Ukraini [Modern trends in the development of gender education in Ukraine] Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. vol 1(1). pp. 204–214. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_1(1)__24 (accessed May 22, 2024)
Sovsun I. Pro katastrofichni masshtaby osvitnoi nerivnosti [About the catastrophic scale of educational inequality] Available at: https://osvita.ua/blogs/75142/ (accessed May 24, 2024)
Oksamytna S., Stukalo S. (2014) Masovist vyshchoi osvity ta osvitnia nerivnist v Ukraini [The mass of higher education and educational inequality in Ukraine] Sotsialni vymiry suspilstva. vol 6. pp.206–220. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svs_2014_6_18(accessed May 16, 2024)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.