«AGRANA FRUIT»: INNOVATIVE EXPERIENCE OF DEVELOPING AN AGRICULTURAL COMPLEX IN UKRAINE
Abstract
The impact of innovations on the efficiency and competitiveness of «AGRANA Fruit Ukraine» LLC and its products on the European market and beyond was analyzed. The theoretical foundations of the company's commercial success are revealed, the principles of organization and management of its development are analyzed. The conclusion is substantiated that the change in the sectoral structure of the national economy is possible due to the increase in the value-added chains of individual agricultural productions, as well as due to the introduction of a system of innovations in agricultural production, which will ensure an increase in labor productivity, production efficiency, support of high product quality, and as a result - product competitiveness and domestic enterprises in the world market of goods and services. The directions of product diversification of the company were analyzed. The evolution of its modernization, technical and technological development is highlighted. It is emphasized that the overall development of the company is subordinated to the corporate strategy, which consists in growth, efficiency and stable business practices of constantly increasing the added value of the company, combining sustainable business practices with commercial, environmental and social responsibility in the entire chain. It was concluded that «AGRANA Fruit Ukraine» LLC is an example of effective development through modernization of production, product certification, branding of a wide range of products of own production, as well as development and promotion of the corporate brand. It is emphasized that the agrarian sphere of Ukraine needs transformational changes in terms of increasing the efficiency and competitiveness of agricultural production and socio-economic development of rural areas, and the AGRANA company is an example of the implementation of these changes in practice.
References
Porter M.E. Competitive advantage: creating and sustaining superior performance / M.E. Porter. – New York : Freepress, 1985. – 658 p.
Студінська Г.Я. Вплив інновацій аграрної сфери на зміну секторальної структури національної економіки / Г.Я. Студінська // Формування ринкових відносин в Україні. Вип. 10 (269) – К. : ДНДІІМЕ, 2023. – 91-98
Грабек Я.А. Ланцюг вартості: суть категорії та методичне значення / Я.А. Грабек // Економіка, 2023. - Випуск 102. - Частина 2. – DOI: 10.32782/2415-8240-2023-102-2-26-35
Рижакова Г. Агропродовольчі ланцюги доданої вартості: методологія, техніка та архітектура / Г. Рижакова, С. Петруха, Н. Петруха, О. Крупельницька, О. Гуденко // Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2022. -4(45), 385–395. https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.45.2022.3809
Россоха В. В. Формування вартості та доданої вартості в агропродовольчій сфері / В. В. Россоха, О. М. Нечипоренко // Агросвіт. - 2024. - № 1. - C. 3-10. - https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.1.3
Мамчур В.А. Інноваційний розвиток аграрної сфери в умовах реалізації національної системи стійкості / Мамчур В.А., Студінська Г.Я. // Економікa та суспільство, 2023. - № 56. URL: http://surl.li/nywwb
Будзяк В. М., Будзяк О. С. Додана вартість у сільськогосподарському землекористуванні. Агросвіт. 2021. № 9-10. С. 3–10. DOI: 10.32702/2306-6792.2021.9-10.3
Паска І.М. Детермінанти формування агропродовольчих ланцюгів в середовищі домогосподарств України / І.М. Паска, Ю.С. Гринчук, І.В. Артімонова // Економіка та управління АПК. 2021. № 1. С. 28–40.
Крикавський Є.В. Ланцюг вартості Портера (конструкція, деконструкція, реконструкція) та управління за цінностями / Є.В. Крикавський, З. Патора-Висоцька // Маркетинг і менеджмент інновацій, 2015, № 2. – С. 121-135. URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/
Громенкова С. А. Глобальні виробничо-збутові ланцюги у агропродовольчій сфері: сучасна політика та практика / С.А. Громенкова // Вісник Хмельницького національного університету 2022, № 4. – С. 140-149
Офіційний сайт компанії ТОВ «АГРАНА Фрут Україна». URL: https://ua.agrana.com
Студінська Г.Я. Автентичність як фактор розвитку аграрної сфери України // Формування ринкових відносин в Україні : Збірник наукових праць Вип. 2(273). – К. : ДНДІІМЕ, 2024. – С.26-34
Студінський В.А. Інноваційні підходи Нідерландів до розвитку аграрного виробництва / В.А. Студінський, Г.Я. Студінська // Формування ринкових відносин в Україні. Вип. 12 (271) – К. : ДНДІІМЕ, 2023. – 48-57
Porter, M. (1985). Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. – New York : Freepress. – 658 p.
Studinska, H. (2023). Vplyv innovatsiy ahrarnoyi sfery na zminu sektoralnoyi struktury natsionalnoyi ekonomiky [The impact of innovations in the agrarian sphere on changes in the sectoral structure of the national economy]. Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini - Formation of market relations in Ukraine : Zbirnyk naukovykh prats. Vol. 10 (269) – K. : DNDIIME – рр. 91-98
Hrabek, YA.A. (2023). Lantsyuh vartosti: sut` katehoriyi ta metodychne znachennya [The value chain: the essence of the category and methodological significance]. Ekonomika. - Vol. 102. - Chastyna 2. – DOI: 10.32782/2415-8240-2023-102-2-26-35
Ryzhakova, H., Petrukha, S., Petrukha, N., Krupel`nyts`ka O. (2022). Ahroprodovol`chi lantsyuhy dodanoyi vartosti: metodolohiya, tekhnika ta arkhitektura [Agri-Food Value Added Chains: Methodology, Techniques and Architecture]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. - Vol. 4(45), рр. 385–395. https://doi.org/10.55643/fcaptp. 4.45.2022.3809
Rossokha, V., Nechyporenko, O. (2024). Formuvannya vartosti ta dodanoyi vartosti v ahroprodovol`chiy sferi [Formation of value and added value in the agro-food sector]. Ahrosvit. - Vol. 1. - рр. 3-10. - https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.1.3
Mamchur, V., Studinska, H. (2023). Innovatsiynyy rozvytok ahrarnoyi sfery v umovakh staloyi ekonomiky [Innovative development of the agrarian sphere in the conditions of a sustainable economy]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society. - Vol. 56. URL: http://surl.li/nywwb
Budzyak, V. M., Budzyak O. S. (2021). Dodana vartist` u sil`s`kohospodars`komu zemlekorystuvanni [Added value in agricultural land use]. Ahrosvit. - Vol. 9-10. рр. 3–10. DOI: 10.32702/2306-6792.2021.9-10.3
Paska, I., Hrynchuk, S., Artimonova, I.V. (2021). Determinanty formuvannya ahroprodovol`chykh lantsyuhiv v seredovyshchi domohospodarstv Ukrayiny [Determinants of the formation of agro-food chains in the environment of Ukrainian households]. Ekonomika ta upravlinnya APK. - Vol. 1. рр. 28–40.
Krykavs`kyy, Y., Patora-Vysots`ka, Z. (2015). Lantsyuh vartosti Portera (konstruktsiya, dekonstruktsiya, rekonstruktsiya) ta upravlinnya za tsinnostyamy [Porter's value chain (construction, deconstruction, reconstruction) and value management]. Marketynh i menedzhment innovatsiy. - Vol. 2. - рр. 121-135. URL http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/
Hromenkova, S. (2022). Hlobal`ni vyrobnycho-zbutovi lantsyuhy u ahroprodovol`chiy sferi: suchasna polityka ta praktyka [Global production and sales chains in the agro-food sector: modern policy and practice]. Visnyk Khmel`nyts`koho natsional`noho universytetu. - Vol. 4. – Р. 140-149
Ofitsiynyy sayt kompaniyi TOV «AHRANA Frut Ukrayina». URL: https://ua.agrana.com
Studins`ka, H. (2024). Avtentychnist` yak faktor rozvytku ahrarnoyi sfery Ukrayiny [Authenticity as a factor in the development of the agrarian sphere of Ukraine]. Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini : Zbirnyk naukovykh prats . -` Vol. 2(273). – K. : DNDIIME. – рр. 26-34
Studins’kyy, V., Studins`ka, H. (2023). Innovatsiyni pidkhody Niderlandiv do rozvytku ahrarnoho vyrobnytstva [Innovative approaches of the Netherlands to the development of agricultural production]. Formuvannya rynkovykh vidnosyn v Ukrayini - Formation of market relations in Ukraine : Zbirnyk naukovykh prats’. - Vol. 12 (271) – K. : DNDIIME. – рр. 48-57
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.