QUALITY OF MANAGEMENT REPORTING FORMED WITH THE HELP OF THE CRM SYSTEM
Abstract
The article explores the concept of managerial information quality in the context of academic research and international standards. The analysis of scholars' approaches to studying quality and the role of managerial reporting has established that the quality of management accounting information can be understood as a set of consumer characteristics that objectively exist and reflect the resources consumed at each stage of the accounting process. The definition of this information's quality also depends on its ability to meet the informational needs of various user groups involved in decision-making. The author substantiates the role of managerial information in the decision-making system and the implementation of business processes within the company. In today's world, where customer relationship management (CRM) plays a crucial role in strategic planning and daily operations, the quality of managerial reporting becomes critical for successful business management. CRM systems, integrated with management accounting systems, provide a comprehensive understanding of customers, enabling management to make informed and timely decisions. Given this, the relevance of researching the quality of managerial reporting formed using CRM systems is extremely high. Managerial reporting is an important tool for leaders at all levels, as it affects strategic planning, monitoring of operations, and assessment of productivity. From the perspective of relevance, improving the quality of this reporting can significantly enhance management efficiency, reduce costs, and increase overall customer satisfaction. The article reveals the essence of CRM systems and their capabilities within the context of accounting processes. Arguments are presented in favor of integrating CRM system data into management accounting systems for reporting purposes, which will ensure a high level of analytical insight into accounting data and enhance their quality. As a result, key parameters of the impact of CRM system data on improving information quality in the management accounting system have been formulated.
References
Орлов І.В. Якість інтегрованої звітності та її характеристики. Економіка, управління та адміністрування. 2023. №1 (103). С. 105–110. URL : http://ema.ztu.edu.ua/article/view/276257
Гаркуша С.А. Запровадження управлінської звітності в системі управлінського обліку на підприємстві. Інфраструктура ринку. 2020. №39. С. 375–379. URL : http://repo.snau.edu.ua/handle/123456789/8176
Свирида О. Управлінська звітність як один з інструментів управління підприємством. Розвиток обліку, аудиту та оподаткування в умовах інноваційної трансформації соціально-економічних систем : Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції, 30 листопада 2023 р. Кропивницький: ЦНТУ. 2023. С. 404–407. URL : https://eti.edu.ua/images/files/zbirnuk2023.pdf#page=404
Правдюк Н.Л., Правдюк М.В. Якість облікової інформації: сутність та методика оцінки. Accounting and Finance. 2016. № 2 (72). URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Oif_apk_2016_2_10.pdf
Мних, Є. В. Ефективність інтегрованих обліково-аналітичних систем. Вісник КНТЕУ. 2013. № 1. С. 109–116.
Голов, С. Ф. Футурологія бухгалтерського обліку. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2014. № 794. С. 153-157.
Безручук, С. Л. Алгоритм оцінки якості інформації в звітності. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2014. № 2(29). С. 24–33.
Reporting Survey «Wie gut sind Іhre Abschluss- und Reportingprozesse?» URL : https://www.pwc.de
ISO 9000:2015 «Quality management systems» URL : https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:en
Єршова, Н. Ю. Якість облікової інформації: методичний підхід до оцінювання. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 8(158). С. 368–374.
Що таке CRM-система та як вона працює? Creatio. URL : https://www.creatio.com/ua/crm/what-is-crm
Каган І.В., Костючко С.М. CRM-системи як інструмент підвищення ефективності бізнесу. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2023. № 52. С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2023-52-01
Orlov I.V. (2023) Yakist intehrovanoi zvitnosti ta yii kharakterystyky. [Economics, Management and Administration] Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, vol 1 (103), pp 105–110. Available at: http://ema.ztu.edu.ua/article/view/276257
Harkusha S.A. (2020) Zaprovadzhennia upravlinskoi zvitnosti v systemi upravlinskoho obliku na pidpryiemstvi. [Market infrastructure] Infrastruktura rynku, vol. 39, pp. 375–379. Available at: http://repo.snau.edu.ua/handle/123456789/8176
Svyryda O. (2023) Upravlinska zvitnist yak odyn z instrumentiv upravlinnia pidpryiemstvom [Management reporting as one of the enterprise management tools]. Rozvytok obliku, audytu ta opodatkuvannia v umovakh innovatsiinoi transformatsii sotsialno-ekonomichnykh system – 2023: Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kropyvnytskyi, November 30nd, 2023) Kropyvnytskyi: TsNTU. pp. 404–407. (in Ukrainian) Available at: https://eti.edu.ua/images/files/zbirnuk2023.pdf#page=404
Pravdiuk N.L., Pravdiuk M.V. (2016) Yakist oblikovoi informatsii: sutnist ta metodyka otsinky. [Accounting and Finance]. Accounting and Finance, vol. 2(72), pp. 57-64. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Oif_apk_2016_2_10.pdf
Mnykh, Ye. V. (2013) Efektyvnist intehrovanykh oblikovo-analitychnykh system [Bulletin of KNTEU]. Visnyk KNTEU, vol. 1, pp. 109-116.
Holov, S. F. (2024) Futurolohiia bukhhalterskoho obliku [Scientific Journal "Management and Entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development"]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, vol. 794. pp. 153–157.
Bezruchuk, S. L. (2014) Alhorytm otsinky yakosti informatsii v zvitnosti [Problems of Theory and Methodology of Accounting, Control and Analysis]. Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu, vol. 2(29). pp. 24–33.
Reporting Survey «Wie gut sind Іhre Abschluss- und Reportingprozesse?» Available at: https://www.pwc.de
ISO 9000:2015 «Quality management systems» Available at: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:en
Iershova, N. Yu. (2014) Yakist oblikovoi informatsii: metodychnyi pidkhid do otsiniuvannia [Actual problems of economics]. Aktualni problemy ekonomiky, № 8(158). С. 368–374.
Shcho take CRM-systema ta yak vona pratsiuie? Creatio. Available at: https://www.creatio.com/ua/crm/what-is-crm
Kahan I.V. (2023) Kostiuchko S.M. CRM-systemy yak instrument pidvyshchennia efektyvnosti biznesu [Computer-integrated technologies: education, science, production]. Kompiuterno-intehrovani tekhnolohii: osvita, nauka, vyrobnytstvo, vol. 52. pp. 5–9. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2023-52-01
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.