CUSTOMER-ORIENTED MARKETING IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF THE ECONOMY

Keywords: digital marketing, customer-oriented marketing, digitalization, marketing strategies, digital marketing tools

Abstract

The purpose of the article is to study the role of customer-oriented marketing to identify key aspects of its successful strategy in the digital environment and to develop recommendations for the effective use of digital tools to meet consumer needs in the context of digitalization of the economy. The relevance of the research is determined by the fact that the digital transformation of the economy significantly changes the conditions of doing business, requiring enterprises to effectively adapt to new realities. At the same time, customer-oriented marketing becomes a key success factor in this context, as it contributes to the formation of deep connections with customers and responds to their changing needs. Understanding and implementing these principles becomes critical for maintaining the competitiveness and stability of enterprises in today's digital environment. The research methodology consists in a systematic analysis of the impact of digital transformation on marketing strategies, taking into account the views of experts and the analysis of current trends in the industry. The results of the study confirm the need for active adaptation of enterprises to the digital environment and the transition to more flexible and innovative approaches to marketing. In particular, it found that personalized content, the use of data analytics and artificial intelligence are key elements of a successful marketing strategy in the digital age. Innovative tools and technologies have been identified that contribute to the improvement of interaction with customers based on the application of personalized content, data analytics and artificial intelligence. It has been studied that thanks to the effective use of digital tools, enterprises can increase their competitiveness and meet the needs of customers in the conditions of digitalization of the business environment. The importance of adapting marketing strategies to changes in the digitalization of the economy is proven, in particular, by developing marketing channels, responding to mobility and accessibility requirements, as well as using analytics to understand customer behavior and manage marketing initiatives. The practical value of the article lies in the possibility of using its results for the development and implementation of effective marketing strategies in modern business, which will allow enterprises to successfully compete on the market and meet the needs of modern consumers.

References

Дзямулич М. І., Стащук О. В., Шматковська Т. О., Гаряга Л. О. Трансформація бізнесу в умовах інформаційно-мережевої економіки. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2023. №36(4). С. 26–33.

Дзямулич М. І., Фадєєва І. Г., Шматковська Т. О. Промисловий інтернет речей та його застосування у бізнес-процесах. Економічний форум. 2021. №3. С. 54–59.

Ковальчук С. В. Клієнтоорієнтованість – сучасне спрямування маркетингової концепції. Актуальні проблеми та перспективи розвитку маркетингового управління : тези доповідей ІV Всеукраїнської наукової конференції молодих учених та студентів, 4 листопада 2016 р. Київ : КНУТД, 2016. С. 10–11.

Чалюк Ю. О. Механізм запровадження в Україні європейських соціальних стандартів. Адаптація національного законодавства відповідно до Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом: наук. монографія / за ред. О. В. Кузьменко. Київ : Вид. центр «Кафедра», 2019. С. 249–258.

Чалюк Ю. О. Середній клас у глобальному вимірі. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2021. №1(45). Том 2. С. 57-69.

Чалюк Ю. О. Соціальне прогнозування як засіб регулювання продовольчої політики ФАО. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Серія «Економічні науки». 2013. №1(6). Т. 2. С. 321–326.

Шматковська Т. О., Дзямулич М. І. Сучасні інформаційні та комунікаційні технології в професійній діяльності у системі нових тенденцій цифровізації економіки. Економічні науки. Серія «Регіональна економіка». 2021. №18(71). С. 248–255.

Шматковська Т. О., Коробчук Т. І., Борисюк О. В. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології в системі обліково-аналітичного забезпечення щодо моделювання бізнес-процесів. Економіка та суспільство. 2023. №53.

Lytvyn L., Hryhoruk A., Verbivska L., Poprotskyy O., Medynska T., Pelekh O. Entrepreneurship Transformation in the Context of the Digitization of Business Processes. Postmodern Openings. 2022. vol. 13(2). pp. 396–408.

Dziamulych, M. I., Stashchuk, O. V., Shmatkovska, T. O., Gariaga, L. O. (2023). Transformatsia bisnesu v umovakh informatsiino-merezhevoi ekonomiky [Business transformation in the conditions of the information and network economy]. Ekonomichnyi chasopys Volynskogo natsionalnogo universytetu im. Lesi Ukrainky, vol. 35(4), pp. 26–33 (in Ukrainian).

Dziamulych, M. I., Fadieieva, I. H., Shmatkovska, T. O. (2021). Promyslovyi internet rechei ta ioho zastosuvannia u biznes-protsesakh [Industrial Internet of Things and its application in business processes]. Ekonomichnyi forum, vol.3, pp. 54–59 (in Ukrainian).

Kovalchuk S. V. (2016). Kliientooriientovanist – suchasne spriamuvannia marketynhovoi kontseptsii [Customer orientation – the modern direction of the marketing concept]. Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku marketynhovoho upravlinnia : tezy dopovidei IV Vseukrainskoi naukovoi konferentsii molodykh uchenykh ta studentiv (Kyiv, November 4, 2016). Kyiv : KNUTD, 10–11 (in Ukrainian).

Chaliuk, Yu. O. (2019). Mekhanizm zaprovadzhennia v Ukraini yevropeiskykh sotsialnykh standartiv [The mechanism of introduction of European social standards in Ukraine]. In Kuzmenko O. V. Adaptatsiia natsionalnoho zakonodavstva vidpovidno do Uhody pro Asotsiatsiiu z Yevropeiskym Soiuzom [Adaptation of national legislation in accordance with the Association Agreement with the European Union]. Kyiv, pp. 249–258 (in Ukrainian).

Chaliuk Yu. O. (2021). Serednii klas u hlobalnomu vymiri [The middle class in the global dimension. International scientific]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia: «Ekonomichni nauky», vol. 1(45), part 2, pp. 57–69 (in Ukrainian).

Chaliuk, Yu. O. (2013). [Social forecasting as a means of regulating food policy of FAO]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii. Seriia «Ekonomichni nauky», vol. 1(6), part 2, pp. 321–326 (in Ukrainian).

Shmatkovska, T. O. & Dziamulych, M. I. (2021). Suchasni informatsiini ta komunikatsiini tekhnologii v profesiinii diialnosti u systemi novykh tendentsii tsyfrovizatsii ekonomiky [Modern information and communication technologies in professional activity in the system of new trends in digitalization of the economy]. Ekonomichni nauky. Seria «Regionalna ekonomika», vol. 18(71), pp. 248–255 (in Ukrainian).

Shmatkovska, T. O., Korobchuk, T. I., & Borysiuk, O. V. (2023). Suchasni informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v systemi oblikovo-analitychnoho zabezpechennia shchodo modeliuvannia biznes-protsesiv [Modern information and communication technologies in the system of accounting and analytical support for modeling business processes]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 53 (in Ukrainian).

Lytvyn, L., Hryhoruk, A., Verbivska, L., Poprotskyy, O., Medynska, T., & Pelekh, O. (2022). Entrepreneurship Transformation in the Context of the Digitization of Business Processes. Postmodern Openings, vol. 13(2), pp. 396–408.

Article views: 29
PDF Downloads: 23
Published
2024-04-29
How to Cite
Derhousova, A., Tokareva , V., & Panasiuk, I. (2024). CUSTOMER-ORIENTED MARKETING IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF THE ECONOMY. Economy and Society, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-11
Section
MARKETING