INTERNET MARKETING IN COMPREHENSIVE CONSUMER SERVICE IN THE B2B MARKET
Abstract
The purpose of the article is to substantiate the theoretical and applied principles of comprehensive service of consumer organizations by highlighting relevant trends. In the process of research, the methods of analysis, synthesis, comparison, logical generalization and systematization were used. Complex service of consumer organizations can be defined as a special type of human activity, which is aimed at satisfying the needs of the customer by providing services that accompany the purchase of products on the B2B market. At the same time, modern trends in comprehensive service of consumer organizations are of great importance today and require careful study. The following specific features of this market can be singled out, which have an impact on the specifics of the comprehensive service of consumer organizations: 1. Complexity of products - usually the B2B market has the features of a large-scale, in some cases, even an industrial one. This determines the specifics of products on this market. 2. Long periods of decision-making - the specifics of the products of this market determine their high cost, and therefore such goods are not bought quickly. Therefore, the seller company must create a long chain of acquaintance with the product and gradually lead the consumer organization to a purchase decision. 3. A significant number of employees involved in the comprehensive service of consumer organizations - the specifics of products and customers (consumer organizations) determine the scale of the service process, and therefore the number of people involved in this process is significant. 4. Multi-level logistics - unlike simple products, there is a problem with complex products in the logistics of the B2B sector. Therefore, the logistics of the B2B sector is a long and multi-stage process. 5. Wide use of Internet marketing in comprehensive service of consumer organizations. Internet marketing in the 21st century has become the main tool for promotion regardless of the direction of work and the scale of business: both personal brands and large companies are equally interested in increasing sales turnover. Its main advantage over all related marketing tools is still accessibility, however, it is quite difficult for one specialist to combine high-quality and effective work in several areas of Internet marketing. For most small and medium-sized businesses, maintaining a staff of several Internet marketing specialists is quite expensive, considering that marketing studios - organizations that provide comprehensive marketing services - have gained great popularity in the Internet marketing market. Evaluating the effectiveness of measures to improve B2B marketing management is important in today's conditions. This is because the company, implementing a complex system of improving the management of B2B marketing, definitely strives to realize the effectiveness of the functioning of such a system. Specially developed methodological approaches are able to provide true and unbiased information about the effectiveness of measures to improve B2B marketing management. It is advisable to outline this as a direction for further research.
References
Бойчук І.В. В2В маркетинг як сучасний напрям розвитку підприємств. Економіка і суспільство №18. 2018.
Волонтир Л. О. Технології електронної комерції як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємств. Сучасні проблеми і перспективи розвитку обліку, аналізу та контролю в умовах глобалізації економіки. Матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. (7 грудня 2019 р). / відп. ред. В.В. Чудовець. Вип. 13. Ч. 1. Луцьк : ІВВ Луцького НТУ, 2019. С. 114–116.
Гросул В., Шинкаренко І. Домінанти та бар’єри адаптивного розвитку системи управління підприємством роздрібної торгівлі в умовах цифрових трансформацій економіки. InterConf. 2022. № 28(137). С. 8–14. URL: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.001
Гулей А. І., Язлюк Б. О., Гулей С. А. Формування нової цифрової ери на межі реального та віртуального соціально-економічного простору взаємодії. Український журнал прикладної економіки. 2018. Т. 3. No 2. С. 17–26.
Дергалюк Б.В., Журенко О.В. Головні аспекти використання на ринку маркетингової системи «B2B». Економічні студії. № 4 (22), 2018.
Дубель М. В., Орєхова Т. В. Вплив процесу діджиталізації на розвиток електронної комерції в Україні. Економіка і організація управління. 2018. № 3. С. 81–89.
Жосан Г. Стан розвитку діджиталізації в Україні. Економічний аналіз. 2020. Том 30. № 1. Частина 2. С. 44–52.
Ляшенко В. І., Вишневський О. С. Цифрова модернізація економіки України як можливість проривного розвитку. Монографія НАН України, Ін-т економіки пром-сті. К.: 2018. 252 с.
Нікітін Ю. О., Кульчицький О. І. Цифрова парадигма як основа визначень: цифровий бізнес, цифрове підприємство, цифрова трансформація. Маркетинг і цифрові технології. 2019. № 4. Том 3.
Пiжук О. I. Цифрова трансформація економіки України: обмеження та можливості: монографія / Ун-т ДФС України. Ірпінь, 2020. 504 с.
Пунін Ю.О. Особливості інтернет-маркетингу в секторі В2В. В2В Маркетинг : праці XII Всеукраїнської науково-практичної конф. Київ, 2018. С. 73–75.
Сотченко Є. В. Діджиталізація міжнародних розрахунків в умовах кризових явищ світової економіки. Причорноморські економічні студії. 2020. № 59–1. С. 51–61.
Ткачук Г.О. Цифрові трансформації: взаємозв’язок із системою економічної безпеки підприємства. Економіка харчової промисловості. Одеська національна академія харчових технологій. 2019. Випуск 4. Том 11. С. 42–50.
Яцентюк С.В. Формування сукупного капіталу бренду: особливості споживчої взаємодії бренду на ринку В2В. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. Випуск 7. Частина 4. 2014. С. 41–45.
Biedenbach G. Brand Building in the Business-to-Business Context: The Brand Equity Perspective. Umeå, Sweden, 2012. 66 p.
Brinker S. Hacking Marketing: Agile Practices to Make Marketing Smarter, Faster, and More Innovative. Wiley.2 016.С. 67.
Butler B. Blending the Old and New Schools of B2B Sales. BlueLeadz Magazine. 2018. С. 2.
Lawrence M., Keith A. How B2B Sales Can Benefit from Social Selling BlueLeadz Magazine. 2018. С. 4.
Okeson T. 9 Awesome Ways to Boost Sales. Springer International Publishing. 2017. С. 32.
Boychuk I. (2018) B2B marketynh yak suchasnyi napriam rozvytku pidpryiemstv [B2B marketing as a modern direction of enterprise development]. Economy and Society. vol.18.
Volontyr L. (2019) Tekhnolohii elektronnoi komertsii yak zasib pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv. Suchasni problemy i perspektyvy rozvytku obliku, analizu ta kontroliu v umovakh hlobalizatsii ekonomiky [Electronic commerce technologies as a means of increasing the competitiveness of enterprises. Modern problems and prospects for the development of accounting, analysis and control in the conditions of globalization of the economy]. Materials of the XI International science and practice conf. (December 7, 2019). / answer ed. V.V. A miracle worker Vol. 13. Part 1. Lutsk: IVV Lutsk NTU. pp. 114–116.
Hrosul V., Shynkarenko I. (2022) Dominanty ta bariery adaptyvnoho rozvytku systemy upravlinnia pidpryiemstvom rozdribnoi torhivli v umovakh tsyfrovykh transformatsii ekonomiky [Dominants and barriers to the adaptive development of the management system of a retail trade enterprise in the conditions of digital transformations of the economy]. InterConf. № 28(137). pp. 8–14. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.001
Hulei A. I., Yazliuk B. O., Hulei S. A. (2018) Formuvannia novoi tsyfrovoi ery na mezhi realnoho ta virtualnoho sotsialno-ekonomichnoho prostoru vzaiemodii [Formation of a new digital era on the border of real and virtual socio-economic space of interaction]. Ukrainian Journal of Applied Economics. vol. 3. No. 2. pp. 17–26.
Derhaliuk B.V., Zhurenko O.V. (2018) Holovni aspekty vykorystannia na rynku marketynhovoi systemy «B2B» [The main aspects of using the "B2B" marketing system on the market]. Economic studies. No. 4 (22).
Dubel M. V., Oriekhova T. V. (2018) Vplyv protsesu didzhytalizatsii na rozvytok elektronnoi komertsii v Ukraini [The influence of the digitalization process on the development of electronic commerce in Ukraine]. Economics and management organization. № 3. pp. 81–89.
Zhosan H. (2020) Stan rozvytku didzhytalizatsii v Ukraini [The state of digitalization development in Ukraine]. Economic analysis. Volume 30. No. 1. Part 2. pp. 44-52.
Liashenko V. I., Vyshnevskyi O. S. (2018) Tsyfrova modernizatsiia ekonomiky Ukrainy yak mozhlyvist proryvnoho rozvytku. [Digital modernization of the economy of Ukraine as an opportunity for breakthrough development]. Monograph of the National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Industrial Economics. Kyiv, p.252.
Nikitin Yu. O., Kulchytskyi O. I. (2019) Tsyfrova paradyhma yak osnova vyznachen: tsyfrovyi biznes, tsyfrove pidpryiemstvo, tsyfrova transformatsiia. [Digital paradigm as the basis of definitions: digital business, digital enterprise, digital transformation]. Marketing and digital technologies. No. 4. vol.3.
Pizhuk O. I. (2020) Tsyfrova transformatsiia ekonomiky Ukrainy: obmezhennia ta mozhlyvosti: monohrafiia [Digital transformation of the economy of Ukraine: limitations and opportunities: monograph] SFS University of Ukraine. Irpin, p. 504.
Punin Yu.O. (2018) Osoblyvosti internet-marketynhu v sektori B2B. [Features of Internet marketing in the B2B sector]. B2B Marketing: Proceedings of the XII All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv, pp. 73–75.
Sotchenko Ye. V. (2020) Didzhytalizatsiia mizhnarodnykh rozrakhunkiv v umovakh kryzovykh yavyshch svitovoi ekonomiky [Digitization of international calculations in the conditions of crisis phenomena of the world economy]. Black Sea Economic Studies. No. 59–1. pp. 51–61.
Tkachuk H.O.(2019) Tsyfrovi transformatsii: vzaiemozviazok iz systemoiu ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva. Ekonomika kharchovoi promyslovosti [Digital transformations: relationship with the economic security system of the enterprise. Economics of the food industry]. Odesa National Academy of Food Technologies. Issue 4. vol. 11. pp. 42–50
Iatsentiuk S.V. (2014) Formuvannia sukupnoho kapitalu brendu: osoblyvosti spozhyvchoi vzaiemodii brendu na rynku B2B [Formation of aggregate brand capital: features of consumer interaction of the brand in the B2B market] Scientific Bulletin of Kherson State University. Economic sciences series. Issue 7. Part 4. pp. 41–45.
Biedenbach G. (2012) Brand Building in the Business-to-Business Context: The Brand Equity Perspective. Umeå, Sweden, p. 66.
Brinker S. (2016) Hacking Marketing: Agile Practices to Make Marketing Smarter, Faster, and More Innovative. Wiley. p. 67.
Butler B. (2018) Blending the Old and New Schools of B2B Sales. BlueLeadz Magazine. p. 2.
Lawrence M., Keith A. (2018) How B2B Sales Can Benefit from Social Selling. BlueLeadz Magazine. p. 4.
Okeson T. (2017) 9 Awesome Ways to Boost Sales. Springer International Publishing. p. 32.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.