METHODICAL APPROACHES TO ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE
Abstract
The article is devoted to topical issues of methods for assessing the competitiveness of enterprises. Economic assessment and diagnostics of the competitiveness of enterprises involves the use of a system of methodological approaches, in which differentiation, criteria, model indicators determine the adequacy of the results, taking into account the specifics of the competitive environment. It is analyzed that among the methods of assessing the competitiveness of the enterprise with proper information support is the most accurate parametric (indicator, criterion) group of methods. At the same time, an objective assessment of the competitive position of enterprises is provided by methods in which the final calculation is the calculation of an integrated indicator of competitiveness. There are effective methods of determining the competitive position in terms of strategic potential of the enterprise, which allow to assess the rationality of the concept of strategic positioning of the subject of the economic system. Given that the main property of the competitiveness of the enterprise is dynamism, the level of competitive position can not be considered as a long-term characteristic of the competitive status of the enterprise regardless of the efficiency of economic and financial activities, so we propose to use matrix (strategic) evaluation methods. The essence of matrix methods is that the competitive position of similar enterprises is reflected in the matrix of competitiveness according to certain evaluation parameters. The competitiveness matrix of the enterprise can be considered as a graphical interpretation, in which each axis characterizes one of the parameters of competitiveness (single- or multi-criteria system) and in combination reflects the position of the enterprise in a competitive environment. Under modern conditions, the competitive environment of monopoly and the environment of perfect competition are quite radical models of market economy and are rarely used. Thus, the more efficient the market, the stronger the competition, the more important is the competitiveness of the enterprise and its products.
References
Веллінгтон Дж. Конкурентоспроможність транснаціональних корпорацій : Монографія. Київ : Бліц–Інформ, 2004.
Джонсон Р.А. Комплексне управління конкурентоспроможністю американських виробників : Навч. посібник. Київ : Бліц–Інформ, 2003.
Довбуш Р.А., Зозуля А.Л. Управління конкурентоспроможністю підприємств : Підручник. Харків : Основа, 2003.
Савчук В.І., Корж Д.А. Системи управління конкурентоспроможністю : Підручник. Харків : Основа, 2003.
Такамацу К. Методи управління конкурентоспроможністю японських виробників : Монографія. Київ : Бліц–Інформ, 2004.
Кузьмін О.Є., Мельник О.Г. Основи менеджменту : Підручник. Київ : Академвидав, 2003.
Кириченко О.М., Мігдальський А.В. Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 2. URL:http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5428
Левицька А. О. Методи оцінки конкурентоспроможності підприємства: вітчизняні та закордонні підходи до класифікації. Механізм регулювання економіки. 2013. № 4. С. 155–163.
Драган О. І. Управління конкурентоспроможністю підприємств : теоретичні аспекти : моногр. Київ : ДАКККіМ, 2006. 144 с.
Самуляк В. Ю., Фещур Р. В. Оцінювання рівня розвитку підприємств. Логістика: Вісник НУ «Львівська політехніка». 2008. № 633. С. 627–636.
Фещур Р. В., Лебідь Т. В., Самуляк В. Ю. Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємств. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2010. № 4. С. 27–32.
Vellіngton J. (2009), Konkurentospromozhnіst transnatsіonalnih korporatsіy, [The competitiveness of multinationals], Blіts-Іnform, Kiev, Ukraine.
Johnson R. (2008), Kompleksne upravlіnnya konkurentospromozhnіstyu amerikanskih, virobnikіv [Integrated management of competitiveness of US manufacturers] Blіts-Іnform, Kiev, Ukraine.
Dovbush R.A. (2011), Upravlіnnya konkurentospromozhnіstyu pіdpriєmstva [Managing enterprise competitiveness] Kharkiv, Ukraine.
Savchuk V.І. (2008), Systemy upravlinnya konkurentospromozhnistyu [The control system of competitiveness] Kharkiv, Ukraine.
Takamatsu K. (2009), Metody upravlinnya konkurentospromozhnistyu yapons'kykh vyrobnykiv [Management practices competitiveness of Japanese manufacturers], Blіts-Іnform, Kiev, Ukraine.
Kuzmіn O.E. (2010) Osnovy menedzhmentu [Fundamentals of management], Akademvidav, Kiev, Ukraine.
Kyrychenko O.M., Mihdalskyi A.V. (2017) Metody otsiniuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Efektyvna ekonomika, no 2. URL:http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5428
Levytska A.O. (2013) Metody otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva: vitchyzniani ta zakordonni pidkhody do klasyfikatsii. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, no 4, pp. 155–163.
Drahan O.I. (2006) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv : teoretychni aspekty: monohr. Kyiv : DAKKKiM, 144 p.
Samuliak V.Yu., Feshchur R.V. (2008) Otsiniuvannia rivnia rozvytku pidpryiemstv. Lohistyka: Visnyk NU «Lvivska politekhnika», no 633, pp. 627–636.
Feshchur R.V., Lebid T.V., Samuliak V.Yu. (2010) Metody otsiniuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, no 4, pp. 27–32.