USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN BUSINESS ACTIVITIES
Abstract
Currently, when the digital transformation of business processes leads to systemic changes in the world economy, the use of digital technologies in business activities is becoming increasingly relevant due to the rapid pace of technological development and the need to adapt enterprises to the conditions of the modern market environment. The purpose of this article is to study the impact of digital technologies on business activities, to identify their role and advantages in the modern business environment. The research methodology is based on the analysis of specialized scientific literature, statistical data and empirical observations regarding the implementation of digital technologies in various sectors of the economy. The main methods of analysis are comparative analysis, systematization and generalization of available information. The obtained results show that the use of digital and information technologies in business processes significantly facilitates access to markets for business entities, increases the efficiency of production processes, increases the competitiveness of the enterprise and, in general, contributes to the formation of new opportunities for business development. At the same time, it is necessary to pay special attention to the implementation of artificial intelligence and cognitive technologies, digital analytical platforms, the Internet of Things and other innovative solutions that lead to the transformation of the entire paradigm of modern business activity. It is also necessary to take into account the potential challenges and risks associated with the implementation of digital technologies and the formation of strategies for their management to ensure a successful transition to digital transformation in the field of entrepreneurship. The practical value of the study lies in the fact that it provides entrepreneurs and managers not only theoretical knowledge about the impact of digital technologies on business processes, but also practical recommendations for their implementation in business processes and optimal use to achieve strategic goals and ensure the sustainable development of enterprises in dynamic digital environment.
References
Вербівська Л.В. Підвищення конкурентоспроможності підприємства в умовах цифровізації. Економічні та соціальні детермінанти конкурентоспроможності підприємництва: колективна монографія / за заг. ред. Лопатинського Ю.М., Зибаревої О.В. Чернівці: Технодрук, 2023. 572 с.
Дзямулич М. І., Рейкін Ю. Ю. Детермінанти прискорення розвитку цифрової економіки в контексті євроінтеграції. Економічні науки: збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія “Регіональна економіка”. Випуск 20 (79). Луцьк: ВІПЛНТУ, 2023. С. 20-25. URL: http://e-region.lutsk-ntu.com.ua/index.php/ekonomichni_nauky/issue/view/6/9.
Дзямулич М. І., Фадєєва І. Г., Шматковська Т. О. Промисловий інтернет речей та його застосування у бізнес-процесах. Економічний форум. 2021. №3. С. 54–59. URL: http://e-forum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/227.
Тімінський О., Войтенко О., Райчук І. Аналіз моделей і методів діджиталізації бізнес-процесів. Управління розвитком складних систем. 2021. №46. С. 38-47. URL: http://mdcs.knuba.edu.ua/article/view/244820/242616.
Чалюк Ю. О. Сучасні тенденції розвитку ринку праці в умовах цифровізації економіки. Підприємництво та інновації. 2023. №26. С. 70-79. URL: http://ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/570.
Шматковська Т. О., Дзямулич М. І. Цифровізація економіки та її трансформаційний вплив на розвиток стратегічного управлінського обліку. Економічний форум. 2022. №2. С. 95–100. URL: http://e-forum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/311/299.
Шматковська Т. О., Дзямулич М. І. Стратегічний управлінський облік в умовах цифрової економіки. Галицький економічний вісник. 2022. Том 74. №1. С. 61–67. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/74/1043.pdf.
Юрчук Н. П., Кіпоренко С. С. Особливості використання цифрових технологій в агробізнесі. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2022. №3 (36). С. 109–116. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9875.
Gibson Ch. The Most Effective Digital Marketing Strategies & Approaches: A Review of Literature. International Journal of Scientific and Research Publications. 2018. Vol. 8, Issue 2, Pp. 12-15. URL: https://www.ijsrp.org/research-paper-0218.php?rp=P747171.
Smith, K. T. Digital marketing strategies that Millennials find appealing, motivating, or just annoying. Journal of Strategic marketing. 2011. Vol. 19(6). Pp. 489–499.
Lytvyn L., Hryhoruk A., Verbivska L., Poprotskyy O., Medynska T., Pelekh O. Enterpreneship Transformation in the Context of the Digitization of Business Processes. Postmodern Openings. 2022. Vol. 13, Issue 2. Pp. 396-408. URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/4624.
Verbivska L.V. (2023) Pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva v umovakh tsyfrovizatsii [Increasing the competitiveness of the enterprise in the context of digitalization]. In Y.M. Lopatinsky, O.V. Zybareva (Eds.). Ekonomichni ta sotsialni determinanty konkurentospromozhnosti pidpryiemnytstva: kolektyvna monohrafiia [Economic and social determinants of entrepreneurship competitiveness: a collective monograph]. Chernivtsi: Tekhnodruk, 572 s. (in Ukrainian).
Dziamulych, M. I., & Reikin, Yu. Yu. (2023). Determinanty pryskorennia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v konteksti evrointegratsii [Determinants of accelerating the development of the digital economy in the context of European integration]. Ekonomichni nauky. Seria “Regionalna ekonomika”, vol. 20(76), pp. 20–25 (in Ukrainian).
Dziamulych, M. I., Fadieieva, I. H., Shmatkovska, T. O. (2021). Promyslovyi internet rechei ta yoho zastosuvannia u biznes-protsesakh [Industrial Internet of Things and its application in business processes]. Ekonomichnyi forum, vol. 3, pp. 54–59 (in Ukrainian).
Timinskyi, O., Voitenko, O., & Raichuk, I. (2021). Analiz modelei i metodiv didzhytalizatsii bisnes-protsesiv [Analysis of models and methods of digitization of business processes]. Management of the development of complex systems, vol. 46, pp. 38–47 (in Ukrainian).
Chaliuk, Yu. O. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku rynku pratsi v umovakh tsyfrovizatsii ekonomiky [Modern trends in the development of the labor market in the conditions of digitalization of the economy]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, vol. 26, pp. 70–79 (in Ukrainian).
Shmatkovska, T. O., & Dziamulych, M. I. (2022) Tsyfrovizatsia ekonomiky ta ii transformatsiinyi vplyv na rozvytol strategichnogo upravlinskogo obliku [Digitalization of the economy and its transformative impact on the development of strategic management accounting]. Ekonomichnyi Forum, vol. 2, pp. 95–100 (in Ukrainian).
Shmatkovska, T. O., & Dziamulych, M. I. (2022), Stratehichnyi upravlinskyi oblik v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Strategic management accounting in the digital economy]. Galytskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 74(1), pp. 61–67 (in Ukrainian).
Yurchuk, N. P., & Kiporenko, S. S. (2022). Osoblyvosti vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii v agrobisnesi [Peculiarities of using digital technologies in agribusiness]. Eastern Europe: economy, business and management, vol. 3(36), pp. 109-116 (in Ukrainian).
Gibson Ch. (2018). The Most Effective Digital Marketing Strategies & Approaches: A Review of Literature. International Journal of Scientific and Research Publications. Vol. 8, Issue 2, Pp. 12-15.
Smith, K. T. (2011). Digital marketing strategies that Millennials find appealing, motivating, or just annoying. Journal of Strategic marketing, vol. 19(6), pp. 489–499.
Lytvyn L., Hryhoruk A., Verbivska L., Poprotskyy O., Medynska T., Pelekh O. (2022). Enterpreneship Transformation in the Context of the Digitization of Business Processes. Postmodern Openings. Vol. 13, Issue 2. Pp. 396-408.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.