TRANSFORMATION OF PARADIGMS OF BUSINESS COMMUNICATION IN THE CONDITIONS OF PROGRESSIVE DIGITALIZATION

Keywords: digital transformations, business, communications, business communications, digitalization

Abstract

The article is dedicated to refining the essence of business communications as a key factor in enhancing competitiveness in the conditions of significant economic transformations occurring under the influence of information technology development. It has been discovered that communication serves as the most crucial element that forms the basis for the transmission of knowledge, experience, professional, and cultural values. The necessity of adapting business communications to the rapidly changing conditions of modernity is emphasized, as communicational interaction becomes a key driver for the development of enterprises, national and global economies, and humanity as a whole. The article explores the evolution of business communications, which have evolved from personal meetings to the use of artificial intelligence and automation, significantly changing interaction processes. Digitalization, the diversity of generational behavior in communication methods, and intercultural interaction become important factors affecting modern business, requiring enterprises to use new communication tools. To understand the depth of transformational processes in business, the article proposes the scientific use of the term "progresseve digitalization" as a systematic and continuous process of integrating digital technologies into society and business. This implies the adaptation of business processes to a changing market environment and innovations to ensure sustainable development and competitiveness. The research proposes to examine the main manifestations of business communication to clarify its contemporary content, namely: as a process of information exchange, as a management function, and as participant behavior. On this basis, a definition of business communication is formulated as a set of systematic measures that entails a dynamic and targeted exchange of qualified information using various tools and digital platforms to ensure effective interaction among all business process participants.

References

Mayfield M., Mayfield J., Walker R. Fundamental theories of business communication: Laying a foundation for the field. Springer Nature. 2020.

Brockhaus J., Buhmann A., Zerfass A. Digitalization in corporate communications: understanding the emergence and consequences of CommTech and digital infrastructure. Corporate Communications: An International Journal. 2022. № 28(3). DOI: https://doi.org/10.1108/CCIJ-03-2022-0035/. URL: https://www.researchgate.net/publication/362136848_Digitalization_in_corporate_communications_understanding_the_emergence_and_consequences_of_CommTech_and_digital_infrastructure (дата звернення: 11.01.2024)

Lock I. Explicating communicative organization-stakeholder relationships in the digital age: A systematic review and research agenda. Public Relations Review. 2019. Vol. 45 No. 4, 101829. DOI: 10.1016/j.pubrev.2019.101829

Moore S., Hübscher R. Strategic communication and AI. Public relations with intel-ligent user interfaces, Routledge, London. 2022

Prasad R. K. Paradigms changes in business communication in the digital age. International Journal of Creative Research Thoughts. 2023. №11. URL: https://ijcrt.org/papers/IJCRT2305003.pdf (дата звернення 12.12.2023)

Лавриненко С., Зелінська А., Бездітко О. Бізнес-комунікації та їх інноваційність в системі менеджменту підприємства. Економіка та суспільство. 2023. №48. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-48-41.

Бортнік С., Хомюк Н., Ющишина Л. Напрями удосконалення бізнес-комунікацій у соціально-економічному проектуванні. Економіка та суспільство. 2023. №50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-44 (дата звернення: 21.01.2024)

Длугунович Н. А., Форкун Ю. В. Система комунікаційної діяльності в ІТ-компаніях. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія : Інформаційні системи та мережі. 2017. № 872. С. 131–138. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/jun/13010/ilovepdfcom-131-138.pdf (дата звернення 19.01.2024)

Кравчук І. І., Лавриненко С. О. Управління знаннями та бізнес-комунікаціями – актуальні тренди інноваційного розвитку сучасних організацій. Ефективна економіка. 2022. №1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/6.pdf (дата звернення: 13.01.2024)

Гарафонова О., Жосан Г. Діджиталізація та автоматизація бізнес-процесів: відмінність дефініцій та місце в менеджменті підприємства. Таврiйський науковий вiсник. Серiя: Eкoноміка. 2023. Випуск 15.

Корсун І. М., Костогриз В. Г., Сологуб М. П. Ефективні ділові комунікації і PR в підприємницькій діяльності. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/91.pdf (дата звернення: 19.01.2024).

Ковальов Б.Л., Павлик А.В., Федина С.М. Бізнес-комунікації. Суми : Сумський державний університет, 2020. 113 с.

Крисько Ж. Л. Роль ділових комунікацій в управлінні організацією. URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/47.-Krisko-ZH.L.pdf (дата звернення: 14.01.2024).

Приварникова І.Ю., Голей Ю.М. Сучасні бізнес-комунікації з представниками європейських країн: порівняльний крос-культурний аналіз. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2023. 56. URL: http://www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2023/56-2023/8.pdf (дата звернення: 14.01.2024)

Сторожук, О., Немченко, Т., Заярнюк, О. Ефективні бізнес-комунікації як стратегічна складова управління ризиками підприємства. Економіка та суспільство, 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-5 (дата звернення: 14.01.2024)

Mayfield M., Mayfield J., Walker R. (2020) Fundamental theories of business communication: Laying a foundation for the field. Springer Nature.

Brockhaus J., Buhmann A., Zerfass A. (2022) Digitalization in corporate communications: understanding the emergence and consequences of CommTech and digital infrastructure. Corporate Communications: An International Journal. № 28(3). DOI:https://doi.org/10.1108/CCIJ-03-2022-0035/. URL: https://www.researchgate.net/publication/362136848_Digitalization_in_corporate_communications_understanding_the_emergence_and_consequences_of_CommTech_and_digital_infrastructure (accessed January 11, 2024).

Lock I. (2019) Explicating communicative organization-stakeholder relationships in the digital age: A systematic review and research agenda. Public Relations Review. Vol. 45 No. 4, 101829. DOI: 10.1016/j.pubrev.2019.101829.

Moore S., Hübscher R. (2022) Strategic communication and AI. Public relations with intel-ligent user interfaces, Routledge, London.

Prasad R. K. (2023) Paradigms changes in business communication in the digital age. International Journal of Creative Research Thoughts. 2023. №11. URL: https://ijcrt.org/papers/IJCRT2305003.pdf (accessed January 12, 2024).

Lavrynenko S., Zelinska A., Bezditko O. (2023) Biznes-komunikatsii ta yikh innovatsiinist v systemi menedzhmentu pidpryiemstva [Business communications and their innovativeness in the enterprise management system] . Ekonomika ta suspilstvo. vol.48. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-48-41. (in Ukrainian).

Bortnik S., Khomiuk N., Yushchyshyna L. (2023) Napriamy udoskonalennia biznes-komunikatsii u sotsialno-ekonomichnomu proektuvanni [Directions for improving business communications in socio-economic design]. Ekonomika ta suspilstvo. vol.50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-44 (accessed January 13, 2024) (in Ukrainian).

Dluhunovych N. A., Forkun Yu. V. (2017) Systema komunikatsiinoi diialnosti v IT-kompaniiakh [System of communication activity in IT companies]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Seriia : Informatsiini systemy ta merezhi. № 872. S. 131–138. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/jun/13010/ilovepdfcom-131-138.pdf (accessed January 19, 2024) (in Ukrainian).

Kravchuk I. I., Lavrynenko S. O. (2022) Upravlinnia znanniamy ta biznes-komunikatsiiamy – aktualni trendy innovatsiinoho rozvytku suchasnykh orhanizatsii [Knowledge management and business communications – current trends in innovative development of modern organizations]. Efektyvna ekonomika. №1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/6.pdf (accessed January 13, 2024) (in Ukrainian).

Harafonova O., Zhosan H. (2023) Didzhytalizatsiia ta avtomatyzatsiia biznes-protsesiv: vidminnist definitsii ta mistse v menedzhmenti pidpryiemstva [Digitization and automation of business processes: difference in definitions and place in enterprise management]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika. Vypusk 15. (in Ukrainian).

Korsun I. M., Kostohryz V. H., Solohub M. P. (2022) Efektyvni dilovi komunikatsii i PR v pidpryiemnytskii diialnosti [Effective business communications and PR in entrepreneurial activity]. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2022/91.pdf (accessed January 19, 2024) (in Ukrainian).

Kovalov B.L., Pavlyk A.V., Fedyna S.M. (2020) Biznes-komunikatsii [Business communications]. Sumy : Sumskyi derzhavnyi universytet.113 (in Ukrainian).

Krysko Zh. L. (2022) Rol dilovykh komunikatsii v upravlinni orhanizatsiieiu [The role of business communications in organization management]. URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/47.-Krisko-ZH.L.pdf (accessed January 14, 2024) (in Ukrainian).

Pryvarnykova I.Iu., Holei Yu.M. (2023) Suchasni biznes-komunikatsii z predstavnykamy yevropeiskykh krain: porivnialnyi kros-kulturnyi analiz [Modern business communications with representatives of European countries: a comparative cross-cultural analysis]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. 56. URL: http://www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2023/56-2023/8.pdf (accessed January 14, 2024) (in Ukrainian).

Storozhuk, O., Nemchenko, T., Zaiarniuk, O. Efektyvni biznes-komunikatsii yak stratehichna skladova upravlinnia ryzykamy pidpryiemstva [Effective business communications as a strategic component of enterprise risk management]. Ekonomika ta suspilstvo, 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-5 (accessed January 14, 2024) (in Ukrainian).

Article views: 2
PDF Downloads: 1
Published
2024-02-27
How to Cite
Dybach, I. (2024). TRANSFORMATION OF PARADIGMS OF BUSINESS COMMUNICATION IN THE CONDITIONS OF PROGRESSIVE DIGITALIZATION. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-104
Section
MANAGEMENT