TRENDS AND PROSPECTS OF INTERNATIONAL BUSINESS TOURISM DEVELOPMENT
Abstract
The article analyzes the current state of business tourism, identifies its trends, and outlines its development prospects in an international context. The conditions for the development of the international business tourism industry are examined, showing that as living standards rise and the business environment develops, people become more mobile, leading to increased demand for international business travel. With the aid of modern technologies and globalization, international travel between countries becomes faster and more convenient, resulting in a rise in the number of business events abroad. International business tourism constitutes an industry that combines elements of business and travel. Considering this, the prerequisites for the development and peculiarities of international business tourism are determined, with its main types characterized as conference tourism, exhibition tourism, corporate travel, and incentive tourism. It is noted that these types of business tourism help companies build new contacts, maintain their image, and expand their business network. The current state of the business travel industry is assessed, and based on data from the Global Business Travel Association (GBTA), an analysis demonstrates a rapid recovery of the sector following the COVID-19 pandemic. Projected increases in business travel spending are highlighted, along with the importance of global events in fostering the development of international business tourism. A comparative analysis of the global top 20 countries and cities rankings by the number of international business events in 2022 versus 2019, using data from the International Congress and Convention Association (ICCA), is conducted. The ICCA is a leading organization in the field of business events that provides a unique platform for business development and networking. Stimulus measures and development prospects for international business tourism are proposed. To stimulate the development of international business tourism, it is recommended to take appropriate measures by the government and business community, such as creating specialized service centers for business tourists, simplifying visa regimes, and reducing tax barriers. Additionally, innovative approaches to organizing business trips using modern technologies and online platforms to streamline the process should be developed.
References
Галасюк С. С., Мартинова Н. С. Моніторинг розвитку ділового туризму у світі. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 50. C. 98–105. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-16.
Гарас І. О., Гарас О. М. Сучасний стан розвитку ділового туризму в туристичних регіонах світу. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 23. C. 6–10.
Денисенко М. П., Геньбач Д. Д. Сучасний стан та перспективи розвитку ділового туризму в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. №19. С. 23–28.
Кацемір Я. В. Діловий туризм як важливий напрям економічної діяльності в розвитку Китаю. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2022. №34. С. 11–16.
Makar O. Business tourism: a prospective direction of tourist activity. Mechanism of an economic regulation. 2023. №1(99). C. 86–92. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.14
Москвяк Я. Є. Професійно-діловий туризм в Україні – перспективи розвитку. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: «Економічні науки». 2021. №5. Том 1. С. 63–71. DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-11
Москвяк Я. Європейський досвід у розвитку та просуванні ділового туризму в туристичній сфері України. Development Service Industry Management. 2023. №3. С. 40–46. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-3(6)
Музичка Є. О. Тенденції розвитку світового ринку MICE-туризму. Ефективна економіка. 2019. №2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.2.58.
Музичка Є. О., Петренко В. А. Стан і тенденції розвитку ділового туризму в Україні. Економіка та держава. 2018. №1. С. 55–60.
Прокопишин-Рашкевич Л. М., Назаренко А. В. Діловий туризм як перспективний напрям туристичної діяльності в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2021. Вип. 5. №1. С. 86–95. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2021.01.086
Фрей Л. В. Стан і проблеми розвитку ділового туризму: зарубіжний і вітчизняний досвід. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 15. С. 31–35.
Худавердієва В., Мерчанський В. Міжнародний туристичний обмін з діловими цілями як різновид зовнішньоекономічних зв'язків. Економічний дискурс. 2022. Вип. 3-4. С. 92–105. DOI: https://doi.org/10.36742/2410-0919-2022-2-9
Шикіна О. В., Гончаренко Я. Є., Ремігайло І. Ю. Шляхи розвитку ділового туризму у період пандемії. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 50. С. 213–219. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-35
Погуда Н. В., Стрижак О. О. Туризм 2022 року: аналіз та перспективи розвитку. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2023. Т. 34(73). №1. С. 23–32. DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/73-1-4
Tourism and Hospitality in Conditions of Digital Economy: Problems and Perspectives: monograph / K. Naumik-Gladka, O. Sushchenko, O. Stryzhak [et al.]. Kharkiv: S. Kuznets KhNUE, 2023. 233 p.
Офіційний сайт Світової асоціації ділового туризму (Global Business Travel Association). URL: http://www.gbta.org/
Офіційний сайт Міжнародної асоціації конгресів і конференцій (International Congress and Convention Association). URL: https://www.iccaworld.org
Сущенко О., Касенкова К. Територіальний брендинг як інструмент розвитку туристично-рекреаційного комплексу. Економічні інновації. 2019. Т. 21. № 2 (71). С. 139–149.
Galasyuk, S., & Martynova, N. (2020). Monitoryng rozvytku dilovogo turyzmu u sviti [Monitoring the development of business tourism in the world]. Market Infrastructure, vol. 50, pp. 98–105. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-16
Haras, I.O., & Haras, O.M. (2017). Suchasnyj stan rozvytku dilovogo turyzmu v turystychnyh regionah svitu [Current state of development of business tourism in tourist regions of the world]. Black sea economic studies, vol. 23, pp. 6–10.
Denisenko, M., & Henbach, D. (2019). Suchasnyj stan ta perspektyvy rozvytku dilovogo turyzmu v Ukrai'ni [Current situation and prospects of business tourism development in Ukraine]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 19, pp. 23–28.
Katsemir, Y. (2022). Dilovyj turyzm jak vazhlyvyj naprjam ekonomichnoi' dijal'nosti v rozvytku Kytaju [Business tourism as an important direction of economic activity in China's development]. Eastern Europe: Economy, Business and Management, vol. 34, pp. 11–16.
Makar, O. (2023). Business tourism: a prospective direction of tourist activity. Mechanism of an Economic Regulation, 1(99), pp. 86–92. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.14.
Moskvyak, Y. (2021). Profesijno-dilovyj turyzm v Ukrai'ni – perspektyvy rozvytku [Professional and business tourism in Ukraine – prospects of development]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, vol. 5, 1, p. 63–71. DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-11.
Moskvyak, Y. (2023). Jevropejs'kyj dosvid u rozvytku ta prosuvanni dilovogo turyzmu v turystychnij sferi Ukrai'ny [European experience in the development and promotion of business tourism in the tourism sphere of Ukraine]. Development Service Industry Management, vol. 3, pp. 40–46. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-3(6).
Muzychka, Y. (2019). Tendencii' rozvytku svitovogo rynku MICE-turyzmu [Trends for the development of the mice-tourism world market]. Efektyvna ekonomika, vol. 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.2.58.
Muzychka, Y., & Petrenko, V. (2018). Stan i tendencii' rozvytku dilovogo turyzmu v Ukrai'ni [State and trends of business tourism development in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 55–60. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/1_2018/12.pdf.
Prokopyshyn-Rashkevych, L., & Nazarenko, A. (2021). Dilovyj turyzm jak perspektyvnyj naprjam turystychnoi' dijal'nosti v Ukrai'ni [Business tourism as a prospective direction of tourism activity in Ukraine]. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues, vol. 5, 1, pp. 86–95. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2021.01.086.
Frey, L. (2017). Stan i problemy rozvytku dilovogo turyzmu: zarubizhnyj i vitchyznjanyj dosvid [State and development problems of business tourism: foreign and domestic experience]. Global and National Problems of Economy, vol. 15, pp. 31–35. Available at: http://global-national.in.ua/archive/15-2017/8.pdf.
Khudaverdiyeva, V., & Merchanskyi, V. (2022). Mizhnarodnyj turystychnyj obmin z dilovymy ciljamy jak riznovyd zovnishn'oekonomichnyh zv'jazkiv [International tourist exchange for business purposes as a type of foreign economic relations]. The Economic Discourse, vol. 3-4, pp. 92–105. DOI: https://doi.org/10.36742/2410-0919-2022-2-9
Shykina, O., Goncharenko, Y., & Remigailo, I. (2020). Shljahy rozvytku dilovogo turyzmu u period pandemii' [Ways of business tourism development during the pandemic period]. Market Infrastructure, vol. 50, pp. 213–219. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-35.
Pohuda, N., & Stryzhak, O. (2023). Turyzm 2022 roku: analiz ta perspektyvy rozvytku [Tourism in 2022: analysis and development prospects]. Scientific Notes of Taurida National V.I. Vernadsky University. Series: Economy and Management, 73(1). DOI: https://doi.org/10.32782/2523-4803/73-1-4.
Naumik-Gladka, K., Sushchenko, O., Stryzhak, O. [et al.] (2023) Tourism and Hospitality in Conditions of Digital Economy: Problems and Perspectives; monograph. Kharkiv: S. Kuznets KhNUE.
Global Business Travel Association. Available at: http://www.gbta.org/
International Congress and Convention Association. Available at: https://www.iccaworld.org
Сущенко, О., & Касенкова, К. (2019). Terytorial'nyj brendyng jak instrument rozvytku turystychno-rekreacijnogo kompleksu [Territorial branding as a tool for the development of the tourist and recreational complex]. Економічні інновації, 21(2 (71)), pp. 139–149.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.