USING THE LATEST DIGITAL TOOLS AND BUSINESS TECHNOLOGIES
Abstract
The purpose of the article is to investigate issues related to the use of the latest digital tools and business technologies based on their implementation and reflection in business models. By analyzing, systematizing and summarizing the scientific works of many scientists, it was considered and proven that digital technologies today play a key role in the development of modern business models. Intelligent data analytics and artificial intelligence allow companies to collect, analyze and use large volumes of information to make strategic decisions. The business model is a simplified representation of the mechanism of carrying out a certain economic activity related to the production of products or the sale of goods, or the provision of services, or the performance of works that satisfy the needs of the consumer and provide profit. A business model can be considered digital if changes in digital technologies are associated with fundamental changes in the way business is conducted and revenues are generated. The main factors that influence the process of digital transformation include: concept formation, personnel and outdated technologies. Also, in order not to lose its positions, or to improve its competitiveness, the company needs to take into account the following key trends: 5G technologies, zero-trust security, hyper-automation, predictive analytics, customer relationship management and new customer platforms. Comparing business models in the conditions of the classical and digital economy, the following differences can be traced: from search and trend analysis to trend detection based on Big Data and machine learning capabilities; from simple production of products to optimization of production processes in accordance with demand; from storage of finished products to optimization of balances in real time; from planning, delivery and control to ensure the efficiency of logistics operations to real-time delivery control and process forecasting; from sale of products through points of sale to direct sales to consumers. The wide spread of IoT technologies, the Internet of Things, Big Data, artificial intelligence and machine learning, and other digital technologies became the basis for the emergence of the following business models: digital platforms that provide interaction between the participants of the business model; service business models that are based on using resources instead of owning them; business models whose pricing is based on achieving results and effects for the client; crowdsourcing models involving the involvement of external resources for the implementation of business processes; business models based on the monetization of personal data of customers, when free services transfer data of customers and other consumer segments. Taking into account the above, it should be noted that the use of the latest digital technologies and tools, as well as their competent implementation in Ukrainian business, will help strengthen its competitiveness on the international market, will contribute to raising the standard of living of the population and the development of society as a whole.
References
Бей Г.В. Стратегічні та тактичні питання успішної трансформації бізнесу в умовах нової цифрової реальності. Економіка i організація управління. 2020. №4 (40). С. 260 – 270.
Боліла С.Ю. Роль інформаційних технологій та цифрових інструментів в умовах викликів війни та післявоєнного відновлення економіки України. Таврiйський науковий вiсник. Серiя: Eкoноміка. 2023. Випуск 16. С. 265 – 274.
Дергачова Г. М., Колешня Я. О. Цифрова трансформація бізнесу: сутність, ознаки, вимоги та технології. Економічний вісник НТУУ «КПІ». 2020. №17. С. 280 – 290.
Іванченко Н.О., Кудрицька Ж.В., Рекачинська К.В. Бізнес-моделі в умовах цифрових трансформацій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. № 3. Том 31 (70). С. 185 – 190.
Лісова Р. М. Вплив діджиталізації на бізнес-моделі: етапи та інструменти цифрової трансформації. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Випуск 24. Частина 2. С. 114 – 118.
Никифорак В. А., Тодорюк С. І., Мельник О. І. Бізнес-моделі в соціальному підприємництві. Економіка та управління підприємствами. 2017. Випуск І-ІІ (65-66). С. 114 – 124.
Павловський М. В., Гацька Л. П. Діджитал трансформація бізнесу в умовах сучасних змін. Економіка і суспільство. 2023. Випуск 50. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-31 (дата звернення: 12.03.2024).
Повна С., Шабардін Д. Системні засади Lean як сучасної концепції управління, орієнтованої на підвищення конкурентоспроможності продукції та послуг. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. № 1(33). С. 40 – 53.
Руда М. В., Мирка Я. В. Циркулярні бізнес-моделі в Україні. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2020. №1. С. 107 – 121.
Савицька О. М., Салабай В. О. Особливості діджиталізації бізнесу компанії в умовах розвитку індустрії 4.0. Ефективна економіка. 2020. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8266 (дата звернення: 12.03.2024).
Скриль В.В. Бізнес-моделі підприємства: еволюція та класифікація. Економіка і суспільство. 2016. Випуск 7. С. 490 – 497.
Юрченко О. А., Чернишова О. О., Стойка І. І. Digital-трансформація бізнесу в умовах війни. Економіка та суспільство. Випуск 40. 2022. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-29 (дата звернення: 12.03.2024).
Bay G.V. (2020) Stratehichni ta taktychni pytannia uspishnoi transformatsii biznesu v umovakh novoi tsyfrovoi realnosti [Strategic and tactical issues of successful business transformation in the conditions of the new digital reality]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and management organization, no 4 (40), pp. 260 – 270.
Bolila S.Yu (2023) Rol informatsiinykh tekhnolohii ta tsyfrovykh instrumentiv v umovakh vyklykiv viiny ta pisliavoiennoho vidnovlennia ekonomiky Ukrainy [The role of information technologies and digital tools in the conditions of the challenges of the war and the post-war recovery of the economy of Ukraine]. Tavriiskyi naukovyi visnyk.– Tavry scientific bulletin. Series: Economy, no 16, pp. 265 – 274.
Dergacheva H. M., Koleshnia Y. O. (2020) Tsyfrova transformatsiia biznesu: sutnist, oznaky, vymohy ta tekhnolohii [Digital transformation of business: essence, signs, requirements and technologies]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI» –Economic bulletin of NTUU «KPI», no 17, pp. 280 – 290.
Ivanchenko N.O., Kudrytska Zh.V., Rekachynska K.V. (2020) Biznes-modeli v umovakh tsyfrovykh transformatsii [Business models in conditions of digital transformations]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho.– Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and management, no 3. Volume 31 (70), pp. 185 – 190.
Lisova R. M. (2019) Vplyv didzhytalizatsii na biznes-modeli: etapy ta instrumenty tsyfrovoi transformatsii [Impact of digitalization on business models: stages and tools of digital transformation]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu.– Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, issue 24. Part 2, pp. 114 – 118.
Nikyforak V. A., Todoryuk S. I., Melnyk O. I. (2017) Biznes-modeli v sotsialnomu pidpryiemnytstvi [Business models in social entrepreneurship]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy – Economics and enterprise management, issue I-II (65-66), pp. 114 –124.
Pavlovsky M. V., Gatska L. P. (2023) Didzhytal transformatsiia biznesu v umovakh suchasnykh zmin [Digital transformation of business in the conditions of modern changes]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, issue 50. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-31 (accessed March 12, 2024).
Povna S., Shabardin D. (2023) Systemni zasady Lean yak suchasnoi kontseptsii upravlinnia, oriientovanoi na pidvyshchennia konkurentospromozhnosti produktsii ta posluh [System principles of Lean as a modern management concept focused on increasing the competitiveness of products and services]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, no 1(33), pp. 40–53.
Ruda M. V., Myrka Y. V. (2020) Tsyrkuliarni biznes-modeli v Ukraini [Circular business models in Ukraine]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku – Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development, no 1, pp. 107 – 121.
Savytska O. M., Salabai V. O. (2020) Osoblyvosti didzhytalizatsii biznesu kompanii v umovakh rozvytku industrii 4.0. [Peculiarities of digitalization of the company's business in the context of the development of industry 4.0.] Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no 10. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8266 (access March 12, 2024).
Skryl V.V. (2016) Biznes-modeli pidpryiemstva: evoliutsiia ta klasyfikatsiia [Business models of the enterprise: evolution and classification]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, issue 7, pp. 490 – 497.
Yurchenko O. A., Chernyshova O. O., Stoyka I. I. (2020) Digital-transformatsiia biznesu v umovakh viiny [Digital transformation of business in the conditions of war] Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, issue 40. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-29 (access March 12, 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.