ECONOMIC POLICY OF SUPPORTING THE SMALL BUSINESS OF THE AGRICULTURE

Keywords: economy, politics, small business, agriculture, agro-industrial complex

Abstract

The article highlights the current topic of economic policy aimed at supporting small businesses in the agro-industrial complex (APC). Focusing on various aspects of support, the study reveals the essence of effective tools that contribute to the growth and competitiveness of small agrarian enterprises. One of the key topics of the study is financial support. The authors highlight the need for access to financial resources through credit, subsidies and grants. Low-interest loans can become a driver for investment and small business development in the agricultural sector, creating a favorable financial foundation for farms. The second aspect of research is technical support and consultation. Highlighting the importance of consultation centers, where farmers can receive technical advice, emphasizes the importance of implementing modern methods and technologies in agriculture. No less important aspect is insurance and guarantees. Establishing an agricultural insurance system can help farmers protect their crops from adverse weather and risks. State guarantees provided to attract private capital can become an effective tool for ensuring the stability and development of the industry. Another important component is the stimulation of innovation and the introduction of technologies. The study argues that financial support for research and the introduction of new technologies can significantly raise the level of productivity and create conditions for the sustainable development of the industry. Marketing and sales support, the study of which is also part of the study, emphasizes the importance of establishing agricultural cooperatives and expanding sales markets through effective marketing strategies. The article not only highlights the essence and effectiveness of economic policy tools to support small businesses in agriculture, but also provides practical recommendations for politicians and practitioners in the field of agriculture. This study acts as an important contribution to the development of economic growth strategies in the agricultural sector aimed at the sustainable maintenance and development of small enterprises in this field.

References

Павловська А.С. Економічна політика підтримки малого та середнього бізнесу АПК: досвід України та країн Європейського Союзу. Збірник наукових праць Донецького державного університету управління «Проблеми та перспективи забезпечення стабільного соціально-економічного розвитку». Серія: Економіка. 2019. Вип. 313. Том ХХ. 2019. С. 37–43.

Погореленко Н.П. Кредитування малого та середнього бізнесу: Аналіз діючих умов та підходи до підвищення ефективності його державної підтримки. Науковий вісник Одеського національного університету імені Мечникова Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2020. № 4 (47). С.218–229.

Артем’єва О. О. Банківське кредитування АПК: сучасний стан та перспективи розвитку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. № 21. С. 13–18.

Ґудзь О. Є., Сомик А. В. Державна програма фінансової підтримки підприємств АПК через механізм здешевлення кредитів. Економіка АПК. 2016. № 11. С. 54–63.

Білоус С., Шпильовий Є., Лугеря С. Напрями удосконалення конкурентного середовища малого бізнесу апк україни.Економіка та суспільство, 2023. (57). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-23 (дата звернення: 20.02.2024).

Фоменко Л. Становлення теорії маркетингу як науки та особливості його використання в малих сільськогосподарських підприємствах. Вісник Львівського національного аграрного університету. Л.: ЛНАУ, 2013. № 20 (1). С. 380–387.

Pavlovska A.S. (2019) Ekonomichna polityka pidtrymky maloho ta serednoho biznesu APK: dosvid Ukrayiny ta krayin Yevropeyskoho Soyuzu [Economic policy of supporting small and medium-sized agro-industrial complex businesses: experience of Ukraine and the countries of the European Union]. Zbirnyk naukovykh prats Donetskoho derzhavnoho universytetu upravlinnya «Problemy ta perspektyvy zabezpechennya stabilnoho sotsialno-ekonomichnoho rozvytku». Vol. 313. pp. 37–43.

Pohorelenko N.P. (2020) Kredytuvannya maloho ta serednoho biznesu: Analiz diyuchykh umov ta pidkhody do pidvyshchennya efektyvnosti yoho derzhavnoyi pidtrymky [Lending to small and medium-sized businesses: Analysis of current conditions and approaches to increasing the efficiency of its state support]. Naukovyy visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni Mechnykova Rynkova ekonomika: suchasna teoriya i praktyka upravlinnya. no. 4 (47). pp. 218–229.

Artemyeva O.O. (2018) Bankivske kredytuvannya APK: suchasnyy stan ta perspektyvy rozvytku [Bank crediting of agricultural industry: current state and development prospects]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalnoho universytetu. Seriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. no. 21. pp. 13–18.

Gudz O.Ye., Somyk A.V. (2016) Derzhavna prohrama finansovoyi pidtrymky pidpryyemstv APK cherez mekhanizm zdeshevlennya kredytiv [State program of financial support of agro-industrial enterprises through the mechanism of cheaper loans]. Ekonomika APK, no 11, pp. 54–63.

Bilous S., Shpylovyy YE., Luherya S. (2023) Napryamy udoskonalennya konkurentnoho seredovyshcha maloho biznesu apk ukrayiny [Directions for improving the competitive environment of small business in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, (57). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-23 (accessed: 20.02.2024).

Fomenko L. (2013) Stanovlennya teoriyi marketynhu yak nauky ta osoblyvosti yoho vykorystannya v malykh silskohospodarskykh pidpryyemstvakh [Development of marketing theory as a science and features of its use in small agricultural enterprises]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. L.: LNAU, no. 20 (1). pp. 380–387.

Article views: 14
PDF Downloads: 14
Published
2024-02-27
How to Cite
Shpylovyi, E. (2024). ECONOMIC POLICY OF SUPPORTING THE SMALL BUSINESS OF THE AGRICULTURE. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-90
Section
MANAGEMENT