FORMATION OF THE COMMUNICATION STRATEGY OF BUSINESS ENTITIES

Keywords: communication, strategy, criteria, indicators, strategic management, business entities, efficiency

Abstract

The purpose of the article is to study the problem of forming communication strategies of business entities, to compare the practice in Ukraine with foreign countries. The goal is to reveal the theoretical aspects of the formation of communication strategies of business entities, to analyze the problems that exist in the formation of communication strategies, to determine the role of communications in the activities of modern enterprises and organizations. The article is devoted to the study of the methods of forming a communication strategy in marketing and the importance of these methods for modern enterprises and organizations. Marketing communications is an interaction between the subjects of the marketing system, which allows for coordination and decision-making regarding marketing actions. To reveal this topic, we conducted research of a socio-economic nature and investigated the formation of a communication strategy. In various aspects: in particular, in the philosophical, modern technologies of formation were investigated together with the factors of influence of the external environment and scientific sources were analyzed. In the course of the work, internal and external factors influencing the formation of communication strategies were outlined. Examples of the application of modern and non-standard methods of communication strategy formation in international practice are also given. In modern socio-economic conditions, the topic of forming a communication strategy is very relevant. The issue of communication has always worried both domestic and foreign researchers, the topic is interesting from a theoretical and practical point of view, because in the conditions of a market economy, new questions arise regarding the formation of the communication strategy of business entities. The effectiveness of marketing communications depends on the personal characteristics of each subject of the marketing system, as well as on the means of communication and methods of their stimulation. Communications is a dynamic process at the enterprise level, which includes not only information flows, but also the entire range of psychological interaction, both within the workforce and with external partners. To achieve success in a global competitive environment, enterprises use a communication model that involves an active policy of influence on the market in order to create demand for products.

References

Братко О.С. Маркетингова політика комунікацій: навч. посіб. Тернопіль : Карт-бланш, 2006. 275 с.URL: https://bit.ly/3LesLpw (дата звернення: 14.03.2024).

Карпенко Н. В. Яловега Н. В. Комплекс маркетингових комунікацій у стратегічному управлінні маркетинговою діяльністю підприємства : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2012. 278 с.URL: https://core.ac.uk/download/pdf/300240211.pdf (дата звернення: 14.03.2024).

Примак Т. О. Маркетингові комунікаційні стратегії: комплексний підхід до їх класифікації. Формування ринкової економіки : Зб. наук. Пр.– Спец. вип. Маркетинг: теорія і практика.Київ : КНЕУ, 2009. С. 548–559.URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/22124 (дата звернення: 14.03.2024).

Балабанова Л. В., Крутушкіна О. В. Стратегічне управління маркетинговими комунікаціями : монографія. Донецьк : ДонНУЕТ, 2012. 179 с. URL:http://surl.li/gpogp (дата звернення: 14.03.2024).

Кузик О. В. Стратегічне управління маркетинговими комунікаціями на сучасних підприємствах. Стратегія економічного розвитку України. 2014. № 34. С. 130–135. URL:https://is.gd/Tg7eAa (дата звернення: 14.03.2024).

Мозгова Г. В., Бойко Ю. А. Інноваційне управління зовнішньоекономічною діяльністю сільськогосподарських підприємств. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. № 6С. 109-115. URL:http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/6_68_2018_ukr/17.pdf (дата звернення: 14.03.2024).

СайтКернел.URL:https://www.kernel.ua/ua/ (дата звернення: 14.03.2024).

Жураківська К. А., Дергачова Г.М., Стадніченко В.В.Стратегічне управління міжнародною діяльністюпідприємства в умовах євроінтеграції : конспект лекцій. Київ : КПІ, 2019. 130 с. (дата звернення: 14.03.2024).

Примак Т. О. Маркетингові комунікації на сучасному ринку : навч. посіб. Київ : МАУП, 2003. 200 с. (дата звернення: 14.03.2024).

Проценко О.В. Формування системи маркетингових комунікацій на зарубіжному ринку. Економічний аналіз. Тернопіль : ТНЕУ, 2012. 116 с. URL:https://bit.ly/41Ax6tS (дата звернення: 14.03.2024).

Bratko O.S. (2006) Marketynhova polityka komunikatsii [Marketing policy of communications]: navch. posib. [training. manual]. Ternopil : Kart-blansh. 275 p. (in Ukrainian)

Karpenko N. V. Yaloveha N. V. (2012) Kompleks marketynhovykh komunikatsii u stratehichnomu upravlinni marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva [The complex of marketing communications in the strategic management of the marketing activities of the enterprise]: monohrafiia [monograph]. Poltava : PUET. 278 p. (in Ukrainian)

Prymak T. O. (2009) Marketynhovi komunikatsiini stratehii: kompleksnyi pidkhid do yikh klasyfikatsii [Marketing communication strategies: a comprehensive approach to their classification] Formuvannia rynkovoi ekonomiky : Zb. nauk. Pr.– Spets. vyp. Marketynh: teoriia i praktyka. pp. 548–559.

Balabanova L. V., Krutushkina O. V. (2012) Stratehichne upravlinnia marketynhovymy komunikatsiiamy [Strategic management of marketing communications]: monohrafiia [monograph]. Donetsk : DonNUET. 179 p. (in Ukrainian)

Kuzyk O. V. (2014) Stratehichne upravlinnia marketynhovymy komunikatsiiamy na suchasnykh pidpryiemstvakh [Strategic management of marketing communications at modern enterprises. Strategy of economic development of Ukraine]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy, no 34, pp. 130–135.

Mozghova H. V., Boiko Yu. A. (2018) Innovatsiine upravlinnia zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu silskohospodarskykh pidpryiemstv [Innovative management of foreign economic activity of agricultural enterprises]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, no 6, pp. 109–115.

Sait Kernel [Site Kernel]. Available at : https://www.kernel.ua/ua/ (accessed March 14, 2024).

Zhurakivska K. A., Derhachova H.M., Stadnichenko V.V. (2019) Stratehichne upravlinnia mizhnarodnoiu diialnistiupidpryiemstva v umovakh yevrointehratsii [Strategic management of international activities of enterprises in the conditions of European integration]: konspekt lektsii [lecture notes]. Kyiv : KPI. 130 p. (in Ukrainian)

Prymak T. O. (2003) Marketynhovi komunikatsii na suchasnomu rynku [Marketing communications on the modern market]: navch. posib [training. manual]. Kyiv : MAUP. 200 p. (in Ukrainian)

Protsenko O.V. (2012) Formuvannia systemy marketynhovykh komunikatsii na zarubizhnomu rynku [Formation of the system of marketing communications in the foreign market] Ekonomichnyi analiz. 116 p. (in Ukrainian)

Article views: 43
PDF Downloads: 48
Published
2024-02-27
How to Cite
Serednytska , L., & Pavlyuk , T. (2024). FORMATION OF THE COMMUNICATION STRATEGY OF BUSINESS ENTITIES. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-83
Section
ECONOMICS