THE CONCEPT OF MARKETING IN THE DIGITAL ECONOMY

Keywords: marketing, concept, evolution of concepts, stages of evolution, digital economy, information and communication technologies

Abstract

The article examines the essence of the marketing concept, proposes a methodical approach to its development. The stages of the evolution of the marketing concept have been systematized and improved. Despite this, there is no single approach to defining the term "digital economy". The reason for this is the very rapid development of technologies. We determined the role of the digital economy for the further development of the national economy as a whole, and also systematized approaches to defining the term "digital economy". Also, the authors proposed their own definition of the digital economy. The direction of marketing adaptation based on information and communication technologies has gained further development. The development and implementation of marketing innovations in the market environment in the conditions of the digital economy is the only way to increase the competitiveness of the national economy. The current state of Ukraine's economy is characterized by increased competition. These processes put a number of certain demands on the economy of Ukraine, the main of which is the adoption of high-quality and timely marketing management decisions to expand sales markets and attract new consumers. However, it should be noted that traditional marketing is still widely used in Ukraine. But, today, the effectiveness of this concept is quite optimal. Today, in marketing, it is not enough to pay attention only to satisfying the needs of consumers. That is, we are talking about the creation of new requirements to meet new needs, which requires the development and use of new marketing tools. As you know, the theory of marketing arose in the second half of the 19th century in the United States of America as a result of the economic crisis and the problems associated with it, namely the overproduction of goods, the imperfection of the goods distribution system, etc. As a result, scientists and practitioners faced the problem of influencing the market and consumers by developing and implementing appropriate marketing tools. With the advent of digital information technologies, the worldwide Internet and personal computers, both consumer behavior and the national economy itself have changed, leading to the advent of the digital era. The strategic goal of the economy is the development of the digital economy. The digital economy promotes increased labor productivity, which is demonstrated by the adoption of digital technologies by a large number of consumers. This impact involves changing existing economic processes, existing consumer behavior, interactions and business models.

References

Kоtler P. Marketing Management and Strategy: A Reader. Prentice Hall, 1987.

Lane N. Advancing the digital economy into the 21st century. Information Systems Fron-tiers. № 1(3). 1999. рр. 317–320.

Mesenbourg T. Measuring the digital economy. The Netcentric Economy Symposium the Netcentric Economy Symposium University of Maryland University of Maryland. March 30, 2001. Retrieved from: https://www.census.gov/content/dam/Census/librar y/wor king-papers/ 2001/ econ/umdigital.pdf

Negroponte, N. Being Digital. Knopf Doubleday Publishing Group; First Edition. 1995. 272 p.

Tapscott D. The Digital Economy: Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence. New York: McGraw-Hill, 1996. 342 p

Веретюк C. М., Пілінський В. В. Визначення пріоритетних напрямків розвитку цифрової економіки в Україні. Наукові записки Українського науководослідного інституту зв’язку. 2016. № 2. С. 51–58.

Верхоглядова Н. І. Формування та розвиток цифрової економіки. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. № 39. С. 91–95.

Гриценко О. А. Цифрова економіка: сучасні виклики для економістів та правознавців. Економічна теорія та право. 2018. № 2. С. 77–90.

Карчева Г. Т., Огородня Д. В., Опенько В. А. Цифрова економіка та її вплив на розвиток національної та міжнародної економіки. Фінансовий простір. 2017. № 3 (27). С. 13–21.

Кіт Л. З. Еволюція мережевої економіки. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2014. № 3. Т. 2. С. 187–194.

Коляденко С.В. Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні і у світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент. 2016. № 6. С. 105–112.

Кузнєцова А., Чмерук Г. Теоретичні підходи до визначення цифрової економіки. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип.6(74). С. 34–41.

Марченко О. Цифрова економіка в Україні: основні тенденції та перспективи розвитку. Галицький економічний вісник. 2020. Т. 65. № 4. С. 34–39.

Окландер М. А., Романенко О. О. Специфічні відмінності цифрового маркетингу від інтернет-маркетингу. Економічний вісник Національного технічного університету України Київський політехнічний інститут. 2015. № 12. C. 362-371.

Павленко А. Ф., Войчак А. В. Маркетинг: Підручник. К.: КНЕУ, 2003. 246 с.

Пивоваров Ю. Навіщо Україні цифрова економіка. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nv.ua/ukr/.

Разінькова М. Ю. Маркетингова політика розподілу. Економіка та держава. 2018. № 3. С. 57–59.

Степаненко О. П. Перспективні напрями цифрової трансформації в контексті розбудови цифрової економіки. Моделювання та інформаційні системи в економіці : зб. наук. пр.; редкол.: В. К. Галіцин (голов. ред.) [та ін.]. Київ : КНЕУ. 2017. № 93. С. 120–131.

Фіщук В. Цифрова економіка — це реально [Електронний ресурс]. Режим доступу: http: // biz.nv.ua/ukr

Kotler P. Marketing Management and Strategy: A Reader. Prentice Hall, 1987.

Lane N. Advancing the digital economy into the 21st century. Information Systems Fron-tiers. № 1(3). 1999. rr. 317–320.

Mesenbourg T. Measuring the digital economy. The Netcentric Economy Symposium the Netcentric Economy Symposium University of Maryland University of Maryland. March 30, 2001. Retrieved from: https://www.census.gov/content/dam/Census/librar y/wor king-papers/ 2001/ econ/umdigital.pdf

Negroponte, N. Being Digital. Knopf Doubleday. Publishing Group; First Edition. 1995. 272 p.

Tapscott D. The Digital Economy: Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence. New York: McGraw-Hill, 1996. 342 p

Veretiuk C. M., Pilinskyi V. V. (2016) Vyznachennia priorytetnykh napriamkiv rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Ukraini. [Determination of the priority areas of development of the digital economy in Ukraine]. Naukovi zapysky Ukrainskoho naukovodoslidnoho instytutu zviazku. № 2. S. 51–58.

Verkhohliadova N. I. (2023) Formuvannia ta rozvytok tsyfrovoi ekonomiky. [Formation and development of the digital economy]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. № 39. S. 91–95.

Hrytsenko O. A. (2018) Tsyfrova ekonomika: suchasni vyklyky dlia ekonomistiv ta pravoznavtsiv. [Digital economy: modern challenges for economists and legal scholars]. Ekonomichna teoriia ta pravo. № 2. S. 77–90.

Karcheva H. T., Ohorodnia D. V., Openko V. A. (2017) Tsyfrova ekonomika ta yii vplyv na rozvytok natsionalnoi ta mizhnarodnoi ekonomiky. [The digital economy and its impact on the development of the national and international economy]. Finansovyi prostir. № 3 (27). S. 13–21.

Kit L. Z. Evoliutsiia merezhevoi ekonomiky.(2014) [Evolution of the network economy]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. № 3. T. 2. S. 187–194.

Koliadenko S.V. (2016) Tsyfrova ekonomika: peredumovy ta etapy stanovlennia v Ukraini i u sviti. [Digital economy: prerequisites and stages of formation in Ukraine and in the world]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment. № 6. S. 105–112.

Kuznietsova A., Chmeruk H. (2019) Teoretychni pidkhody do vyznachennia tsyfrovoi ekonomiky. [Theoretical approaches to defining the digital economy]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. Vyp.6(74). S. 34–41.

Marchenko O. (2020) Tsyfrova ekonomika v Ukraini: osnovni tendentsii ta perspektyvy rozvytku. [Digital economy in Ukraine: main trends and development prospects]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. T. 65. № 4. S. 34–39.

Oklander M. A., Romanenko O. O. (2015) Spetsyfichni vidminnosti tsyfrovoho marketynhu vid internet-marketynhu. [Specific differences between digital marketing and Internet marketing]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy Kyivskyi politekhnichnyi instytut. № 12. C. 362–371.

Pavlenko A. F., Voichak A. V. Marketynh (2003) [Marketing]: Pidruchnyk. K.: KNEU, 246 s.

Pyvovarov Yu. Navishcho Ukraini tsyfrova ekonomika. [Why Ukraine needs a digital economy]. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: http://nv.ua/ukr/.

Razinkova M. Yu. (2018) Marketynhova polityka rozpodilu. [Marketing distribution policy]. Ekonomika ta derzhava. № 3. S. 57–59.

Stepanenko O. P. (2017) Perspektyvni napriamy tsyfrovoi transformatsii v konteksti rozbudovy tsyfrovoi ekonomiky. [Promising directions of digital transformation in the context of building a digital economy]. Modeliuvannia ta informatsiini systemy v ekonomitsi : zb. nauk. pr.; redkol.: V. K. Halitsyn (holov. red.) [ta in.]. Kyiv : KNEU. № 93. S. 120–131.

Fishchuk V. Tsyfrova ekonomika — tse realno. [The digital economy is real]. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: http: // biz.nv.ua/ukr

Article views: 24
PDF Downloads: 23
Published
2024-02-27
How to Cite
Verkhoglyadova , N., Kononova, I., & Morozova, Y. (2024). THE CONCEPT OF MARKETING IN THE DIGITAL ECONOMY. Economy and Society, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-42
Section
MARKETING