INNOVATIVE DIGITAL BRANDING STRATEGIES IN UKRAINIAN BUSINESS: ANALYSIS AND RECOMMENDATIONS
Abstract
The article discusses the importance of implementing innovative digital branding strategies for Ukrainian companies. It is noted that unlike international brands, which pay more attention to partnership promotion of goods or services, Ukrainian brands prefer to carry out such activities independently. However, in the current conditions of functioning of brands in Ukraine it is important to spread and implement partnership promotion, which is characterized by minimal resource expenditure with the most effective results of promotion of goods or services in a competitive market. In particular, the article shows that two innovative partnership-based digital branding strategies are appropriate for Ukrainian companies: co-branding and affiliate branding. Co-branding is a joint strategy for promoting two brands by creating a common product or service or using a common channel of communication with consumers. Affiliate branding is a strategy in which one brand leverages the awareness of another brand. The goal of both of these strategies, in addition to promoting goods and services, is to increase the target audience, sales, and profits of both brands. The success of co-branding and affiliate branding lies in the associativity of emotions that arise in regular and potential consumers. The main advantages and disadvantages of the implementation of co-branding and affiliate branding for Ukrainian well-known and not so well-known brands of goods and services are studied. It is established that the advantages of the analyzed innovative strategies in terms of synergy effect are much greater than their disadvantages. With proper implementation of such strategies it is possible to achieve a result where the disadvantages are minimal compared to the effectiveness. Successful examples of co-branding and affiliate branding of international and Ukrainian brands are analyzed. Recommendations for Ukrainian brands on effective implementation of these strategies in practice are developed. It is important to take into account five main parameters of interaction: target audience, responsibility in the strategic perspective, complementarity of goods or services, reputation and image, and resource capabilities.
References
Танасійчук А. М., Сіренко С. О., Пневський В. В. Формування стратегії просування бренду засобами цифрового маркетингу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. № 1 (24). С. 161–167. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.24-23
Дубовик Н. А. Цифровий брендинг: інноваційні підходи в контексті трансформації українського ринку в умовах війни. Здобутки економіки: перспективи та інновації. 2024. № 2. DOI: https://doi.org/10.57125/econp.2024.01.29.05
Файвішенко Д. С., Мельніченко О. І., Яцюк Д. В. Трансформація концепції брендингу як результат розвитку цифрового маркетингу. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. № 7 (2). C. 91–98. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-11
Лисенко І., Пономаренко А. Створення та розвиток е-commerce брендів в умовах цифровізації. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. № 3 (35). С. 82–97. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-3(35)-82-97%20
Янковець Т., Медведєва К. Цифровий брендинг підприємства у комплексі маркетингових комунікацій. SCIENTIA·FRUCTUOSA (ВІСНИК Київського національного торговельно-економічного університету). 2022. № 144 (4). С. 72–83. DOI: https://doi.org/10.31617/1.2022(144)05
Карпенко В. Ко-брендинг як інструмент формування спільної інноваційної маркетингової діяльності молокопереробних підприємств. Вісн. Хмельн. нац. ун-ту. 2023. № 3. С. 344–351. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-318-3-53
Грецька О. А., Ніфатова О. М. Використання ко-брендингу як інструментарію розвитку конкуруючих торгових марок. Освітньо-інноваційна інтерактивна платформа «Підприємницькі ініціативи» : матеріали IV Всеукраїнської наукової Інтернет-конференції (5 груд. 2019 р., м. Київ). Київ, 2019. С. 122–129. DOI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/15079
Кримська А. О., Балик У. О., Клімова І. О. Цифрова трансформація у сфері маркетингу: нові підходи та можливості. Академічні візії. 2023. № 26. С. 1–12. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10374255
Зінченко О. А. Адаптивні стратегії підприємств у цифровому середовищ. Проблеми економіки. 2021. № 3 (49). С. 110–116. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2021-3-110-116
Цибко Н. Сучасні інструменти партнерського маркетингу на ринку В2В. Вісн. Хмельн. нац. ун-ту. 2023. № 5. С. 157–162. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-322-5-26
Tanasiichuk A. M., Sirenko S. O., Pnevskyi V. В. (2020) Formuvannia stratehii prosuvannia brendu zasobamy tsyfrovoho marketynhu [Development of a brand promotion strategy using digital marketing]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 1(24), 161–167. [in Ukrainian]
Dubovyk N. A. (2024) Tsyfrovyi brendynh: innovatsiini pidkhody v konteksti transformatsii ukrainskoho rynku v umovakh viiny [Digital Branding: Innovative approaches in the context of Ukrainian market transformation in the context of war]. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta inovatsii, 2, 1–14. [in Ukrainian]
Faivishenko D. S., Melnichenko O. I., Yatsiuk D. V. (2022) Transformatsiia kontseptsii brendynhu yak rezultat rozvytku tsyfrovoho marketynhu [Transformation of the branding concept as a result of the development of digital marketing]. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, 7(2), 91–98. [in Ukrainian]
Lysenko I., Ponomarenko A. (2023) Stvorennia ta rozvytok e-commerce brendiv v umovakh tsyfrovizatsii [Creation and development of e-commerce brands in the context of digitalization]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, 3(35), 82–97. [in Ukrainian]
Iankovets T., Medvedieva K. (2022) Tsyfrovyi brendynh pidpryiemstva u kompleksi marketynhovykh komunikatsii [Digital branding of a company in the complex of marketing communication]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno‐ekonomichnoho universytetu, 144(4), 72–83. [in Ukrainian]
Karpenko V. (2023) Ko-brendynh yak instrument formuvannia spilnoi innovatsiinoi marketynhovoi diialnosti molokopererobnykh pidpryiemstv [Co-branding as a tool for the formation of joint innovative marketing activities of dairy processing companies]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 3, 344–351. [in Ukrainian]
Hretska O. A., Nifatova O. M. (2019) Vykorystannia ko-brendynhu yak instrumentariiu rozvytku konkuruiuchykh torhovykh marok [Use co-branding as a tool to develop competing brands]. Osvitno-innovatsiina interaktyvna platforma «Pidpryiemnytski initsiatyvy»: materialy IV Vseukrainskoi naukovoi Internet-konferentsii (5 hrudnya 2019 r., m. Kyyiv). Kyyiv, 122–129. [in Ukrainian]
Krymska A. O., Balyk U. O., Klimova I. O. (2023) Tsyfrova transformatsiia u sferi marketynhu: novi pidkhody ta mozhlyvosti [Digital Transformation in Marketing: New Approaches and Opportunities.]. Akademichni vizii, 26, 1–12. [in Ukrainian]
Zinchenko O. A. (2021) Adaptyvni stratehii pidpryiemstv u tsyfrovomu seredovyshch [Adaptive strategies for businesses in the digital environment]. Problemy ekonomiky, 3(49), 110–116. [in Ukrainian]
Tsybko N. (2023) Suchasni instrumenty partnerskoho marketynhu na rynku V2V [Advanced tools for B2B affiliate marketing]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 5, 157–162. [in Ukrainian]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.