RESEARCH OF DEMAND FOR PUBLIC TRANSPORT SERVICES IN KYIV
Abstract
Over the past years the significant deviations in the movement of citizens of Kyiv city were recorded. After Ukraine's transition to a market economy, there was a sudden gap between employment levels and places of residence, which led to an uneven distribution of the population between the right-bank and left-bank parts of the city. This imbalance forms a daily labor pendulum migration between the right-bank and left-bank parts of the city of Kyiv, which overtime overloads road bridges across the Dnipro River — the most congested sections of the street and highway network at the moment. This situation creates the need to consider alternative ways to solve the problem of mobility to unload roads and reduce time losses. The purpose of the scientific article is to consider the financial provision of public transport in Kyiv based on the analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The task in the article was to study the impact of financial support for the transport sector, taking into account the territorial organization of labor and the distribution of residents in the city of Kyiv, as well as to propose ways to solve the problem of distortions in the trajectories of citizens, in particular public transport. The article discusses the financial provision of public transport on the basis of an analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The distribution of the population causes the need for professional mobility within the city to provide jobs. The need for mobility of this social group will determine the social effect of the development of transport infrastructure in the sphere and the feasibility of financing future city development projects. The features of the demand for public transport for work within the city of Kyiv in recent years have been studied. The level of need for movement and the potential passenger traffic of the Desnianskyi district, which is the least provided with high-speed public transport, have been determined. The value of the public good is determined, taking into account the motorization of the population, which arises in the case of providing the population of the Desnianskyi district with high-speed transport (in particular, the subway) due to the release of time lost on traffic, as well as the budget revenues that this will create.
References
Бордун О. Становлення географії транспортної інфрастуктури як наукового напряму / О. Бордун, А. Забарило. // Вісник Львів. УН-ТУ. 2004. №30. – С. 28–31 (дата звернення: 28.02.2024)
Рішення Київської міської ради від 14 листопада 2019 року N 222/7795 «Про затвердження Міської цільової програми розвитку транспортної інфраструктури міста Києва на 2019 - 2023 роки» [Електронний ресурс] URL: http://kmr.ligazakon.ua/SITE2/l_docki2.nsf/alldocWWW/F9F784597F417EEEC22584DC006DEEC8?OpenDocument (дата звернення: 28.02.2024)
Краковська В.Я. Проблеми стану сучасної транспортної інфраструктури міста Львова / В. Я. Краковська, А. Р. Білинська. // Електронне наукове фахове видання «Глобальні та національні проблеми економіки». – 2018. №22. С. 172–174 (дата звернення: 28.02.2024)
Виговська О.А. Теоретичні підходи до визначення фінансового забезпечення перевезень громадським транспортом / О. А. Виговська. // Вісник ЖДТУ. 2018. №1. С. 111–115 (дата звернення: 28.02.2024)
Макаренко М.В. Сутність транспортної інфраструктури і її місце в ринкових відносинах / М. В. Макаренко, А. А. Слободян // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Сер. : Економіка і управління. 2012. Вип. 21-22(1). С. 6–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpdetut_eiu_2012_21-22(1)__3 (дата звернення: 28.02.2024)
Чисельність населення по районах [Електронний ресурс] // Головне управління статистики у м. Києві – URL: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=1123&lang=1 (дата звернення: 28.02.2024)
Основні показники ринку праці [Електронний ресурс] // Головне управління статистики у м. Києві. URL: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=512&lang=1 (дата звернення: 28.02.2024)
Показники діяльності підприємств
по районах [Електронний ресурс] // Головне управління статистики у м. Києві – URL: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=2950&lang=1 (дата звернення: 28.02.2024)
Обговорення проєкту Міської цільової програми розвитку транспортної інфраструктури м. Києва на 2024-2025 рок [Електронний ресурс] – URL: https://kyivcity.gov.ua/kyiv_ta_miska_vlada/struktura_150/vikonavchiy_organ_kivsko_misko_radi_kivska_miska_derzhavna_administratsiya/departamenti_ta_upravlinnya/departament_transportnoi_infrastruktury/obgovorennya_proyektu_misko_tsilovo_programi/ (дата звернення: 28.02.2024)
ПОСІБНИК З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА – 2021. [Електронний ресурс] // Міністерство економіки України – URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=2bc79196-a3b2-41a9-86e2-f55f9a8f5c9c&title=MetodichniRekomendatsii (дата звернення: 28.02.2024)
Відпрацьований час штатних працівників по районах [Електронний ресурс] // Головне управління статистики у м. Києві. URL: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=3652&lang=1
Порфіренко В.І. Транспорт мегаполісів: сучасний стан, проблеми, реінжиніринг та екологічне вдосконалення / В.І. Порфіренко, Д.П. Дехтяренко, М.М. Гребельник, М.О. Хобта // Вісник Національного транспортного університету. Серія «Економічні науки». Науковий журнал. – Київ.: НТУ, 2022. – Вип. 2 (52) (дата звернення: 28.02.2024)
Bordun O., Zabarylo A. (2004) Stanovlennia heohrafii transportnoi infrastuktury yak naukovoho napriamu [Formation of the Geography of Transport Infrastructure as a Scientific Direction]. Visnyk Lviv. UN-TU. - Bulletin of the Lviv city, vol. 30, pp. 28-31 (accessed 28.02.2024)
Kyivska Miska Rada. Rishennia Kyivskoi miskoi rady vid 14 lystopada 2019 roku N 222/7795 «Pro zatverdzhennia Miskoi tsilovoi prohramy rozvytku transportnoi infrastruktury mista Kyieva na 2019 - 2023 roky» [Kyiv City Council. Decision of the Kyiv City Council of November 14, 2019 No. 222/7795 "On approval of the City Target Program for the Development of Transport Infrastructure of the City of Kyiv for 2019-2023"]. Available at: http://kmr.ligazakon.ua/SITE2/l_docki2.nsf/alldocWWW/F9F784597F417EEEC22584DC006DEEC8?OpenDocument (accessed 28.02.2024)
Krakovska V. Ya., Bilynska A. R. (2018) Problemy stanu suchasnoi transportnoi infrastruktury mista Lvova [Problems of the state of modern transport infrastructure of the city of Lviv]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky - Global and National Problems of Economy, vol. 22, pp. 172–174 (accessed 28.02.2024)
Vyhovska O. A. (2018) Teoretychni pidkhody do vyznachennia finansovoho zabezpechennia perevezen hromadskym transportom [Theoretical Approaches to Determining the Financial Provision of Public Transport]. Visnyk ZhDTU - Bulletin of the ZSTU, vol. 1, pp. 111–115 (accessed 28.02.2024)
Makarenko M. V. (2012) Sutnist transportnoi infrastruktury i yii mistse v rynkovykh vidnosynakh [The Essence of Transport Infrastructure and Its Place in Market Relations]. Zbirnyk naukovykh prats Derzhavnoho ekonomiko-tekhnolohichnoho universytetu transportu: Ekonomika i upravlinnia - Collection of Scientific Papers of the State University of Economics and Technology of Transport: Economics and Management, vol. 21-22(1), pp. 6–12. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpdetut_eiu_2012_21-22(1)__3 (accessed 28.02.2024)
Holovne upravlinnia statystyky u m. Kyievi . Chyselnist naselennia po raionakh [Main Department of Statistics in Kyiv. Population by districts]. Available at: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=1123&lang=1 (data zvernennia: 28.02.2024) (accessed 28.02.2024)
Holovne upravlinnia statystyky u m. Kyievi. Osnovni pokaznyky rynku pratsi [Main Department of Statistics in Kyiv. Key indicators of the labor market]. Available at: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=512&lang=1 (data zvernennia: 28.02.2024) (accessed 28.02.2024)
Holovne upravlinnia statystyky u m. Kyieva. Pokaznyky diialnosti pidpryiemstv po raionakh [Main Department of Statistics in Kyiv. Performance indicators of enterprises by districts]. Available at: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=2950&lang=1 (data zvernennia: 28.02.2024) (accessed 28.02.2024)
Ofitsiinyi portal Kyieva. Obhovorennia proiektu Miskoi tsilovoi prohramy rozvytku transportnoi infrastruktury m. Kyieva na 2024-2025 rr. [Official portal of Kyiv. Discussion of the draft City Target Program for the Development of Transport Infrastructure of Kyiv for 2024-2025.]. Available at: https://kyivcity.gov.ua/kyiv_ta_miska_vlada/struktura_150/vikonavchiy_organ_kivsko_misko_radi_kivska_miska_derzhavna_administratsiya/departamenti_ta_upravlinnya/departament_transportnoi_infrastruktury/obgovorennya_proyektu_misko_tsilovo_programi/ (data zvernennia: 28.02.2024) (accessed 28.02.2024)
Ministerstvo ekonomiky Ukrainy. Posibnyk z pytan derzhavno-pryvatnoho partnerstva [Ministry of Economy of Ukraine. Public-Private Partnership Guide]. Available at: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=2bc79196-a3b2-41a9-86e2-f55f9a8f5c9c&title=MetodichniRekomendatsii (data zvernennia: 28.02.2024) (accessed 28.02.2024)
Holovne upravlinnia statystyky u m. Kyievi. Vidpratsovanyi chas shtatnykh pratsivnykiv po raionakh [Main Department of Statistics in Kyiv. Hours worked by full-time employees by districts]. Available at: http://www.kyiv.ukrstat.gov.ua/p.php3?c=3652&lang=1 (accessed 28.02.2024)
Porfirenko V.I. Transport mehapolisiv: suchasnyi stan, problemy, reinzhynirynh ta ekolohichne vdoskonalennia / V.I. Porfirenko, D.P. Dekhtiarenko, M.M. Hrebelnyk, M.O. Khobta // Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky». Naukovyi zhurnal. Kyiv.: NTU, 2022. Vyp. 2 (52) (data zvernennia: 28.02.2024)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.