THEORETICAL ASPECTS OF INFORMATION AND COMMUNICATION SECURITY OF BUSINESS PROCESSES OF SMALL ENTERPRISES

Keywords: information and communication support, business processes, small business entities, theoretical aspects

Abstract

The relevance of the topic of the article is determined by the fact that the information - communication support of the subjects of entrepreneurial activity of any form of ownership is vital for the organization of business processes. Thanks to the use of these technologies, representatives of business structures receive additional opportunities for economic and social development. This especially applies to representatives of small. The theoretical aspects of information and communication support of business processes of small enterprises are generalized. It was found that small in most countries of the world are the basis of a competitive market economy. The main characteristics of the financial and economic interests of small enterprises are defined. The definition of information and communication support is given by the author, under which a set of data, information and modern channels of communication, which are necessary for the formation, adoption and implementation of effective management decisions aimed at achieving a certain level of economic or social result, should be understood. It is noted that information and communication support of business processes is the process of providing steakholders, both internal and external, the necessary information by means of modern effective channels of communication. The peculiarity of information and communication support of business processes of small enterprises during the war is that certain aspects of their financial and economic activities often make it impossible for any attempts by the management of companies to expand their information and communications support. It was noted that information and communication provision of small business entities has a decisive role in the development of business processes and provides additional possibilities in terms of preserving their own financial and economic interests. Generalization of the theoretical aspects of information and communication support of business processes of small enterprises has made it possible to conclude on the need for its effective use and dissemination, since this resource is the most important for increasing the efficiency of their functioning and economic and social development.

References

Бебик В.М. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз : монографія. Київ : МАУП, 2005. 440 с.

Маковецька І.М. Управління комунікаціями в підприємствах:

дис. … канд. екон. наук: спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)» / Державний університет телекомунікацій. Київ, 2021. 253 с. URL : https://dut.edu.ua/uploads/p_1537_91584165.pdf (дата звернення: 12 січня

р.).

Рамський А.Ю. Сутність асиметричної інформації та її місце у міжсекторальних відносинах. Міжнародний науковий журнал. 2015. № 7. S. 77–86.

Рибачук-Ярова Т., Савенко А. Комунікації як засіб підвищення ефективності підприємств. Наукові праці Національного університету харчових технологій. Київ : НУХТ, 2010. № 36. С. 42–45.

Писаренко Т.В. Кваш Т.К., Березняк Н.В., Прудка О.В. Інформаційне забезпечення інноваційного розвитку: світовий та вітчизняний досвід: монографія. Київ : УКРІНТЕІ, 2015. 239 с.

Пожуєв В.І. Осмислення місця і ролі інформації у сучасному суспільстві. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2010. Вип. 42. С. 4–13.

Виговська В.В. Малий бізнес України: сучасний стан і тенденції розвитку [Текст] / В. В. Виговська // Актуальні проблеми економіки. – 2014. – № 1 (91). – С. 59–63.

Кампо Г.М. Управління розвитком малого бізнесу регіону: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.00.05 / Г. М. Кампо; Ужгородський національний університет. — Ужгород, 2009. — 21 с.

Сідун О.Я. Регіональні механізми розвитку малого підприємництва (на матеріалах Закарпатської області): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.06.01 / О. Я. Сідун. — Ужгород, 2004. —22 с.

Юрій К.К. Особливості фінансового забезпечення розвитку малого підприємництва в Україні / К. К. Юрій // Вісник ХНУ. – № 4. – Т. 2. – 2016. – С. 243¬246.

Кондратенко Н.О., Запорожець Г.В., Догадіна В.Ю. Проблеми та перспективи управління інвестиційною діяльністю підприємств малого бізнесу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, вересень 2022. № 26(54). С. 24–29.

Різун В.В. Теорія масової комунікації [Електронний ресурс] / В.В. Різун. – Режим доступу : http://journlib.univ.kiev.ua

Про інформацію : Закон України 02.10.92 № 2657-12. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48. Ст. 650. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/2657-12 (дата звернення: 11.01.2024).

Ковальчук В.М. Теоретичні засади формування стратегії управління комунікаціями у закладах вищої освіти. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, вересень 2020. № 19(47). С. 43–50. DOI: 10.25264/2311-5149-2020-19(47)-43-50

Боровик М. В. Управління інформаційно-комунікаційним забезпеченням сталого розвитку закладів вищої освіти на засадах економіки знань: теорія та методологія : монографія. Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків : Друкарня Мадрид, 2019. 440 с.

Bebyk V.M. (2005) Informatsiyno-komunikatsiynyy menedzhment u hlobalʹnomu suspilʹstvi: psykholohiya, tekhnolohiyi, tekhnika pablik ryleyshnz: [Information and communication management in global society: psychology, technologies, public relations technique] monohrafiya [monograph]. Kyiv: MAUP. p. 440 .

Makovetska I.M. (2005) Upravlinnya komunikatsiyamy v pidpryyemstvakh [Management of communications in enterprises. dysertatsiya [dissertation]. Derzhavnyy universytet telekomunikatsiy. p. 253. [Available at: https://dut.edu.ua/uploads/p_1537_91584165.pdf] (accessed December 25, 2023).

Ramskyy A. (2015) Sutnist asymetrychnoyi informatsiyi ta yiyi mistse u mizhsektoralnykh vidnosynakh [The essence of asymmetric information and its place in intersectoral relations] Mizhnarodnyy naukovyy zhurnal. № 7. p. 77–86.

Rybachuk-Yarova T., Savenko A. (2010) Komunikatsiyi yak zasib pidvyshchennya efektyvnosti pidpryyemstv [Communications as a means of increasing the efficiency of enterprises] Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu kharchovykh tekhnolohiy. № 36. pp. 42–45.

Pysarenko T.V. Kvash T.K., Bereznyak N.V., Prudka O.V. (2015) Informatsiyne zabezpechennya innovatsiynoho rozvytku: svitovyy ta vitchyznyanyy dosvid [Information provision of innovative development: global and domestic experience]. monohrafiya [monograph]. Kyiv: UKRINTEI. p. 239.

Pozhuyev V.I. (2010) Osmyslennya mistsya i roli informatsiyi u suchasnomu suspilstvi [Understanding the place and role of information in modern society] Humanitarnyy visnyk ZDIA. № 42. pp. 4–13.

Vyhovska V.V. (2014) Malyy biznes Ukrayiny: suchasnyy stan i tendentsiyi rozvytku [Small business of Ukraine: current state and development trends]. Aktualni problemy ekonomiky. № 1 (91). pp. 59–63.

Kampo H.M. (2009) Upravlinnya rozvytkom maloho biznesu rehionu: [Management of small business development in the region] dysertatsiya [dissertation]. Uzhhorodskyy natsionalnyy universytet. p. 21.

Sidun O. (2004) Rehionalʹni mekhanizmy rozvytku maloho pidpryyemnytstva [Regional mechanisms of small business development] dysertatsiya [dissertation]. Uzhhorodskyy natsionalnyy universytet. p. 22.

Yuriy K. K. (2016) Osoblyvosti finansovoho zabezpechennya rozvytku maloho pidpryyemnytstva v Ukrayini [Peculiarities of financial support for the development of small businesses in Ukraine] Visnyk KHNU № 4.Vol. 2. pp. 243-246.

Kondratenko N.O., Zaporozhetsʹ H.V., Dohadina V.YU. (2022) Problemy ta perspektyvy upravlinnya investytsiynoyu diyalʹnistyu pidpryyemstv maloho biznesu [Problems and prospects of management of investment activities of small business enterprises] Naukovi zapysky Natsionalʹnoho universytetu «Ostrozʹka akademiya». Seriya «Ekonomika». № 26(54). pp. 24–29.

Rizun V.V. Teoriya masovoyi komunikatsiyi [Theory of mass communication ] [Available at: http://journlib.univ.kiev.ua] (accessed December 18, 2023).

Zakon Ukrayiny Pro informatsiyu (1992). [Law of Ukraine about information] Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. № 48. pp. 650. [Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/2657-12] (accessed December 22, 2023).

Kovalʹchuk V.M. (2020). Teoretychni zasady formuvannya stratehiyi upravlinnya komunikatsiyamy u zakladakh vyshchoyi osvity [Theoretical foundations of communication management strategy formation in institutions of higher education] Naukovi zapysky Natsionalʹnoho universytetu «Ostrozʹka akademiya». Seriya «Ekonomika». № 19(47). pp. 43–50.

Borovyk M.V. (2019) Upravlinnya informatsiyno-komunikatsiynym zabezpechennyam staloho rozvytku zakladiv vyshchoyi osvity na zasadakh ekonomiky znanʹ: teoriya ta metodolohiya [Management of information and communication support for the sustainable development of higher education institutions on the basis of the knowledge economy: theory and methodology] monohrafiya [monograph]. O.M. Beketov NUUE, 2019. p. 440.

Article views: 29
PDF Downloads: 20
Published
2024-01-30
How to Cite
Valinkevych, N., & Chyhyr, A. (2024). THEORETICAL ASPECTS OF INFORMATION AND COMMUNICATION SECURITY OF BUSINESS PROCESSES OF SMALL ENTERPRISES . Economy and Society, (59). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-114
Section
MANAGEMENT