TOLERANCE AS A COMPONENT OF THE FORMATION OF THE MANAGER'S IMAGE IN THE CONTEXT OF THE ORGANIZATION OF HIS PROFESSIONAL ACTIVITIES

Keywords: manager, professional activity, tolerance, tolerant thinking, managerial activity, image

Abstract

The article is devoted to the analysis of scientific and theoretical aspects of the development of tolerance as a component of the formation of the leader's image. It is characterized by tolerant and ethical management methods that combine a benevolent style of communication, working with staff on the basis of equality and partnership, making decisions directly with performers, accepting pluralism of opinions in the team, an adequate attitude to constructive criticism, understanding and readiness for professional activity on the basis of consent and understanding; use of a wide range of means of motivation and persuasion; organization of teamwork; readiness and openness to innovation, creativity, non-standard solutions; acceptance and development of the informal structure of the team. The features of tolerant managerial thinking are substantiated: the transformation of a technological approach to the humanization of interaction in the team, the dominance of the principles of people-centeredness and respect in managerial activities, the formation of a clear team of like-minded people, corporate culture, strengthening the role of democratic relations, supporting horizontal ties with the aim of decentralizing management, forming common goals activities of the organization, administration and team, shifting the emphasis to development and quality management, deepening the role of self-control and mutual control. Tolerance, defined by us as an important component of the formation of the image of the manager in the field of his professional activity, has certain features: the legality of the use of power, the inadmissibility of positioning oneself as a standard in the evaluation of others; supporting pluralism of opinion in solving important issues. A mechanism for forming and developing the manager's image on the basis of tolerance is proposed: identification of social requests of the target audience, social group, team, partners, competitors; creating an image according to the expectations of the audience; development of the concept of image formation, action plan based on acceptance and respect; implementation of the image concept; monitoring and timely reflection of the process of image formation, adjustment of the image strategy and results.

References

Бараєвська А.І., Бараєвський С.Й., Артеменко Л. П. Формування успішного іміджу керівника в дистанційних умовах роботи. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. № 18. С. 152–158.

Брюховецька О.В. Психологічні особливості власне управлінської толерантності як одного з компонентів професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2015. Вип. 30. С. 90–99.

Гайдук Г.А. Модель структурної організації професійної толерантності педагога. Психологічні перспективи. 2018. Вип. 32. С. 73–84.

Голота Д.Є. Імідж керівника як засіб досягнення конкурентних переваг в бізнесі. Економіко-правовий розвиток сучасної України : матеріали XІ Всеукр. наук. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених, що присвячена 25-й річниці з дня заснування Національного університету «Одеська юридична академія» (м. Одеса, 25 листопада 2022 р.) / за ред. О. М. Кібік. Одеса, 2022. С. 169–172.

Кривошапка І.В. Толерантність менеджера освіти як чинник гуманізації управління. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. / Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка ; гол. ред. П. С. Каньоса. Кам’янець-Подільський, 2013. Вип. 13. С. 81–86.

Лаврентьєва О.О., Арбузова А.А. Імідж керівника закладу освіти : ретроспективний аналіз змісту поняття. Вісник університету Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2020. № 2 (20). С. 321–326.

Молчанова А.О. Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога : посібник. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2013. 188 с.

Редько С. Комунікативна компетентність як основа успішної управлінської діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Педагогічний процес: теорія і практика. 2017. Вип. 3. С. 116−122.

Сущенко Л.О. Роль і місце професійної підготовки менеджерів у системі вищої освіти України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2017. Вип. 56/57 (109/110). С. 621–625.

Baraievska A.I., Baraievskyi S.Y., Artemenko L.P. (2021) Formuvannia uspishnoho imidzhu kerivnyka v dystantsiinykh umovakh roboty [Formation of a successful image of a manager in remote working conditions]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», no. 18, pp. 152–158 (in Ukrainian).

Briukhovetska O.V. (2015) Psykholohichni osoblyvosti vlasne upravlinskoi tolerantnosti yak odnoho z komponentiv profesiinoi tolerantnosti kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Psychological features of actual managerial tolerance as one of the components of professional tolerance of heads of general educational institutions]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology]: zbirnyk naukovykh prats. Kyiv, vol. 30, pp. 90–99 (in Ukrainian).

Haiduk H.A. (2018) Model strukturnoi orhanizatsii profesiinoi tolerantnosti pedahoha [A model of the structural organization of the teacher's professional tolerance]. Psykholohichni perspektyvy, vol. 32, pp. 73–84 (in Ukrainian).

Holota D.Ye. (2022) Imidzh kerivnyka yak zasib dosiahnennia konkurentnykh perevah v biznesi [The image of the manager as a means of achieving competitive advantages in business]. Ekonomiko-pravovyi rozvytok suchasnoi Ukrainy [Economic and legal development of modern Ukraine]: materialy XI Vseukr. nauk. konf. studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh, shcho prysviachena 25-i richnytsi z dnia zasnuvannia Natsionalnoho universytetu «Odeska yurydychna akademiia». Odesa, pp. 169–172 (in Ukrainian).

Kryvoshapka I. V. (2013) Tolerantnist menedzhera osvity yak chynnyk humanizatsii upravlinnia [The tolerance of the education manager as a factor in the humanization of management]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]: zb. nauk. pr. Kam’ianets-Podilskyi, vol. 13, pp. 81–86 (in Ukrainian).

Lavrentieva O.O., Arbuzova A.A. (2020) Imidzh kerivnyka zakladu osvity : retrospektyvnyi analiz zmistu poniattia [The image of the head of the educational institution: a retrospective analysis of the content of the concept]. Visnyk universytetu Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky, no. 2 (20), pp. 321–326 (in Ukrainian).

Molchanova A.O. (2013) Tolerantnist yak tsinnisna osnova profesiinoi diialnosti pedahoha [Tolerance as a valuable basis of a teacher's professional activity]: posibnyk. Kyiv: Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy (in Ukrainian).

Redko S. (2017) Komunikatyvna kompetentnist yak osnova uspishnoi upravlinskoi diialnosti kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Communicative competence as the basis of successful managerial activity of the head of a general educational institution]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, vol. 3, pp. 116−122 (in Ukrainian).

Sushchenko, L.O. (2017) Rol i mistse profesiinoi pidhotovky menedzheriv u systemi vyshchoi osvity Ukrainy [The role and place of professional training of managers in the higher education system of Ukraine]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]: zb. nauk. pr. Zaporizhzhia: KPU, vol. 56/57 (109/110), pp. 621–625 (in Ukrainian).

Article views: 40
PDF Downloads: 26
Published
2024-01-30
How to Cite
Babenko, I., & Barbinova, A. (2024). TOLERANCE AS A COMPONENT OF THE FORMATION OF THE MANAGER’S IMAGE IN THE CONTEXT OF THE ORGANIZATION OF HIS PROFESSIONAL ACTIVITIES. Economy and Society, (59). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-77
Section
MANAGEMENT