FORMATION OF AN EMPLOYER BRAND DEVELOPMENT STRATEGY FOR THE ORGANIZATION BASED ON THE DYNAMIC SPACE-ANALYSIS
Abstract
The article provides a scientific argumentation of the importance and relevance of conducting research on the peculiarities of forming an employer brand development strategy for an organization as a conceptual platform for implementing a human-centered approach in the context of socio-economic reality. It is emphasized that the formation of a powerful employer brand will help overcome qualification holes and gaps, as well as reduce barriers to accessing decent jobs. A methodology for forming a strategy for developing an organization's employer brand based on the use of dynamic SPACE analysis is proposed. The SPACE analysis is modified by defining generalized criteria, namely: the strength of the employer brand, the attractiveness of the organization in the labor market, the competitive advantages of the organization's HR management system and the stability of the labor market. Each of the identified generalized criteria is characterized by a system of partial indicators. Using the ranking method based on the results of expert evaluation, the weighting coefficients of partial indicators are determined. To evaluate the partial criteria, it is proposed to use a five-point scale (where 0 is the worst measure and 4 is the best one). A conditional example of assessing the level of development of the organization's employer brand is provided, based on which the trajectory of its development is determined. According to the methodology of classical SPACE analysis, for the current and predicted states, the vector can be placed in one of four quadrants («aggressive state», «competitive state», «protective state», «conservative state»), which will characterize the strategy of employer brand development. A matrix of strategic recommendations has been developed to determine the basic trajectories of change in the state of the strategic position of the employer brand of an organization. The result of applying the methodology is the development of strategic recommendations for the formation of a strategy for the development of the organization's employer brand, which, in turn, allows increasing its competitiveness in the labor market. It is outlined that the use of dynamic SPACE analysis makes the developed methodological tools not rigidly regulated but flexible and effective for strategic diagnostics of the employer brand and the formation of its development strategy.
References
Балабанова Л. В., Сардак О. В. Діагностика конкурентоспроможності бренду підприємства-роботодавця. Економiчний часопис-XXI. 2014. № 1-2(1). с. 94¬97.
Балан В.Г., Тимченко І.П. Формування стратегії розвитку підприємства на основі динамічного SPACE-аналізу. Економічні науки. Вип. 4. 2016. С. 5¬16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Skhid_2016_4_2
Білорус Т. В., Фірсова С. Г. Методичний інструментарій оцінювання рівня розвитку бренду підприємства роботодавця. Economic journal Odessa polytechnic university. 2019. № 4 (10). С. 30–39. DОІ: https://doi.org/10.5281/zenodo.3834923.
Вонберг Т.В., Дмитрук С. М., Лаврухіна І.К. Дослідження факторів впливу на формування бренда роботодавця. Інфраструктура ринку. 2023. № 73. C. 8–12.
Джулай М. В., Сичова А., Безус А., Сичова Н. Стратегія розвитку бренду роботодавця під час війни та в повоєнний час. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2022. Том 6(47). С. 433–446. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3908
Жовтяк Г. А. Формування бренда роботодавця на ринку праці. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. № 30. С. 74¬78. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6871
Завідна Л. Д.. Миколайчук І. П. Концепція формування та розвитку бренду роботодавця в Україні під час війни. ГЕВ. Т. : ТНТУ. 2023. Том 85. № 6. С. 155–166. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.06.155
Мокіна С.М. Концептуальна модель побудови бренда роботодавця. Бізнес Інформ. 2014. № 9. С. 353–357
Сало Я. В. Особливості формування бренду роботодавця. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. №2 (78) С. 92–96.
Самолюк Н. М., Міщук В. А. Особливості формування та розвитку бренду роботодавця. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2021. Вип. 1(93). С. 156–167.
Торяник Ж., Савіна А., Торяник І. Маркетинг персоналу як інструмент формування ефективного бренду роботодавця. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2022. Т. 1. № 4. С. 34–47.
Хитра О., Вихованчук М. Синергія бренду роботодавця та бренду персоналу в результаті успішного HR-брендінгу на підприємстві. Держава та регіони. Серія: Економіка та бізнес. 2019. № 4. С. 149–156. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2019-4-27
Цимбалюк С. О. Бренд роботодавця: методологія дослідження та практика формування: монографія. Київ: КНЕУ. 2018. 227 с. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/35635/ Tsymbalyuk_brend_18.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bilorus T. Formation of HR (human resources) business strategy based on SPACE analysis. Technology Audit and Production Reserves, 2017. 2(40). 4–11. DOI: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.128644].
Balabanova L. V., Sardak O. V. (2014) Diaghnostyka konkurentospromozhnosti brendu pidpryjemstva-robotodavcja [Diagnostics of the competitiveness of the brand of the company-employer]. Ekonomichnyj chasopys-XXI, no. 1-2(1), рр. 94–97.
Balan V. & Tymchenko I. (2016) Formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva na osnovi dynamichnoho SPACE-analizu [Formation of the company's development strategy based on dynamic SPACE analysis]. Skhid, 4, pp. 5¬16.
Bіlorus T. V. and Firsova S. G. (2019) Metodychnyj instrumentarij ocinjuvannja rivnja rozvytku brendu pidpryjemstvu robotodavcja [Methodical tools for evaluating the level of brand development of the employer's enterprise]. Economic journal Odessa polytechnic university. No. 4 (10). P. 30–39. DOI: 10.5281/zenodo.3834923.
Vonberg T. V., Dmytruk S.M., Lavrukhina I.K. (2023) Doslidzhennia faktoriv vplyvu na formuvannia brenda robotodavtsia [Research on factors influencing the formation of an employer brand]. Infrastruktura rynku, no. 73. pp. 8–12.
Dzhulai M. V., Sycheva A., Bezus A., Sycheva N. (2022) Strateghija rozvytku brendu robotodavcja pid chas vijny ta v povojennyj chas [Strategy of employer brand development during the war and in the postwar period]. Finansovo-kredytna dijaljnistj: problemy teoriji ta praktyky, no. 6(47), pp. 433–446.
Zhovtiak H. A. (2021) Formuvannia brenda robotodavtsia na rynku pratsi [Building employer branding in the labor market]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol. 3, pp. 74–78. DOI: https://doi.org/10.32782/ easterneurope.30-12
Zavidna L., Mykolaichuk I. (2023) Kontseptsiia formuvannia ta rozvytku brendu robotodavtsia v Ukraini pid chas viiny [The concept of forming and developing an employer brand in Ukraine during the war]. GEJ (Tern.), vol. 85, no 6, pp. 155¬166
Mokina S. M. (2014) Konceptualjna modelj pobudovy brenda robotodavcja [Conceptual model of building an Employer Brand]. BusinessInform, no. 9, pp. 353–357.
Salo Y. V. (2022) Osoblyvosti formuvannja brendu robotodavcja [Peculiarities of the employer's brand formation]. Naukovyj poghljad: ekonomika ta upravlinnja, no. 2(78), pp. 92–96.
Samolyuk N. M., Mishchuk V. A. (2021) Osoblyvosti formuvannja ta rozvytku brendu robotodavcja [Peculiarities of the formation and development of the employer brand]. Visnyk Nacionaljnogho universytetu vodnogho ghospodarstva ta pryrodokorystuvannja, no. 1(93), pp. 156–167.
Torianyk, Z., Savina, A., & Torianyk, I. (2022). Personnel marketing as a tool for forming an effective employer brand [HR marketing as a tool for building an effective employer brand]. International Science Journal of Management, Economics & Finance, 1(4), 34–47. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20220104.06
Khytra O. and Vyhovanchuk M. (2019). Synerghija brendu robotodavcja ta brendu personalu v rezuljtati uspishnogho HR-brendinghu na pidpryjemstvi [Synergy of employer brand and personnel brand as a result of successful HR branding at the enterprise]. State and regions. Series: Economics and Business. No. 4. P.149–156. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2019-4-27
Tsymbaliuk S. O. (2018) Brend robotodavtsia: metodolohiia doslidzhennia ta praktyka formuvannia [Employer brand: research methodology and practice of formation: monohraf]. Kyiv: KNEU, 227 р. (in Ukrainian)
Bilorus T. (2017). Formation of HR (human resources) business strategy based on SPACE analysis. Technology Audit and Production Reserves. 2(4(40). 4–11. DOI: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.128644
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.