MARKETING INNOVATIONS AS A TOOL FOR ACTIVATION OF INNOVATIVE ACTIVITIES OF SMALL AND MEDIUM-SIZED BUSINESS ENTERPRISES
Abstract
In the context of increasing competition in the global market, enterprises need to constantly innovate to remain competitive. Innovative activity of enterprises includes various aspects, such as the development of new products and services, the introduction of new technologies, the creation of new marketing strategies, etc. Marketing innovations are an important tool for enhancing innovative activity of an enterprise. They allow an enterprise to increase its competitiveness, conquer new markets, and increase profits. The purpose of this article is to determine the role of marketing innovation in activating the innovative activity of an enterprise taking into account the characteristics of international economic relations. The relevance of the article is determined by the following factors: the intensification of competition in the global market requires enterprises to activate their innovative activity. Marketing innovations are an important tool for activating the innovative activity of an enterprise. They allow an enterprise to increase its competitiveness, conquer new markets and increase profits. The characteristics of international economic relations also require enterprises to activate their innovative activity. In the competitive struggle in the international market, enterprises need to constantly introduce new technologies, develop their marketing strategies to meet the needs of different consumers. The article used the following methods: analytical method for processing theoretical sources and statistical data; comparative analysis method for comparing the experience of other enterprises; expert assessment method for evaluating the effectiveness of marketing innovations. The article found that marketing innovation plays an important role in activating the innovative activity of an enterprise taking into account the characteristics of international economic relations. Marketing innovation can help an enterprise to: improve its competitiveness by providing new products and services that meet the needs of consumers; conquer new markets by adapting its marketing strategies to the needs of different markets; increase profits by reducing costs and increasing sales. The results of the article can be used by enterprises to activate their innovative activity taking into account the characteristics of international economic relations.
References
Турчин Л.Я. Конспект лекцій з дисципліни «Маркетингові інновації» для студентів всіх форм навчання рівня вищої освіти «магістр» Тернопіль: ТНЕУ, 2018, 103с.
Курбацька Л. М. Сучасні форми організації бізнес-процесів: аналітика та оцінка ефективності / Л. М. Курбацька, Т. М. Самілик, Т. І. Шутько . Економіка та держава. 2021. № 7. С. 57-61.
Лисенко І.В. Цифровізація процесів маркетингу: сучасний стан та тенденції розвитку. Маркетинг у підприємництві, біржовій діяльності та в smart-суспільстві: управлінський вимір: колективна монографія Львів: Кошовий Б.-П.О.2023. 869 с.
Ілляшенко С.М., Рудь М.П. Маркетингові інновації в інноваційній діяльності підприємств України. Електроний журнал. Ефективна економіка№6.2023.URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626
Dwivedi, A., & Pawsey, N.. Examining the drivers of marketing innovation in SMEs. Journal of Business Research. 155(2) 113409. 2023. URL: http://doi: 10.1016/ j.jbusres.2022.113409 [in English].
Сагер Л. Ю.. Савченко О. С. Сутність поняття «Маркетингові інновації», 2021. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/28795
Гальперіна, І. М. Міжнародні економічні відносини: Підручник. 3-тє вид., перероб. і доп. / І. М. Гальперіна. – К.: Знання, 2022. – 591 с.
Кірсанов, Г. Г. Міжнародні економічні відносини: Підручник для студентів вищих навчальних закладів / Г. Г. Кірсанов, О. В. Моторний, О. В. Іванова. – К.: Знання, 2023. – 622 с.
Фінансова звітність ТОВ « Екопродукт рітейл» за 2019-2023 рр.
Агарвал Н. Інноваційні ідеї для корпоративного маркетингу в 2024 році. 2023.URL:https://www.leadsquared.com/learn/marketing/innovative-enterprise-marketing-ideas/ (дата звернення 30.12.2023)
Turchyn L.Ia. (2018) Konspekt lektsii z dystsypliny «Marketynhovi innovatsii» dlia studentiv vsikh form navchannia rivnia vyshchoi osvity «mahistr» [ Synopsis of lectures on the discipline "Marketing innovations" for students of all forms of education at the "master's" level] Ternopil: TNEU, 103p. (in Ukrainian)
Kurbatska L. M. (2021) Suchasni formy orhanizatsii biznes-protsesiv: analityka ta otsinka efektyvnosti Ekonomika ta derzhava. [Modern forms of organization of business processes: analytics and efficiency assessment. Economy and the state.] No. 7. P. 57-61.(in Ukrainian)
Lysenko I.V. (2023) Tsyfrovizatsiia protsesiv marketynhu: suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku. Marketynh u pidpryiemnytstvi, birzhovii diialnosti ta v smart-suspilstvi: upravlinskyi vymir: kolektyvna monohrafiia Lviv [Digitization of marketing processes: current state and development trends. Marketing in entrepreneurship, exchange activity and trade in a smart-society: managerial dimensions: a collective monograph Lviv] Publisher Koshovy B.-P.O. 869 p. (in Ukrainian)
Illiashenko S.M. (2023), Rud M.P. Marketynhovi innovatsii v innovatsiinii diialnosti pidpryiemstv Ukrainy. Elektronyi zhurnal. [Marketing innovations in innovative activities of Ukrainian enterprises. Electronic magazine]. Effective economyNo.6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5626 (access date 12/30/2023)
Dwivedi, A., & Pawsey, N..(2022) Examining the drivers of marketing innovation in SMEs. [Examining the drivers of marketing innovation in SMEs].Journal of Business Research.155(2)113409.2023. Available at :http://doi:10.1016/j.jbusre (access date 12/30/2023)
Saher L. Yu.. Savchenko O. S. (2021) Sutnist poniattia «Marketynhovi innovatsii» [The essence of the concept of "Marketing innovations"] Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/28795 (access date 12/30/2023)
Halperina, I. M. Mizhnarodni (2021) ekonomichni vidnosyny: Pidruchnyk. 3-tie vyd., pererob. i dop.[International economic relations]: Textbook. 3rd ed., revised. and additional / I. M. Halperin. - K.: Znannia. - 591 p. (in Ukrainian)
Kirsanov, H. H. (2023) Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny [ International economic relations] Textbook for students of higher educational institutions / Znannia-622 p.
Finansova zvitnist TOV « Ekoprodukt riteil» za 2019-2023 rr. [Financial statements of Ecoproduct Retail LLC for 2019-2023.] (in Ukrainian)
Aharval N. (2023) Innovatsiini idei dlia korporatyvnoho marketynhu v 2024 rotsi. 2023. [Innovative ideas for corporate marketing in 2024].Available at: https://www.leadsquared.com/learn/marketing/innovative-enterprise-marketing-ideas/ (access date 12/30/2023)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.