ECONOMIC FOUNDATIONS FOR THE IMPLEMENTATION OF DIGITAL INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN EDUCATION
Abstract
The article is devoted to the scientific issues of development of the educational space in the context of digitalisation, innovation, security challenges and geopolitical transformations. The article identifies specific theoretical and methodological prerequisites for the introduction of digital innovations in the educational space, which govern innovation processes in the educational system. The importance of controlling the processes of digitalisation of the educational environment to avoid violation of the basic target principles of pedagogical sciences is emphasised. The processes of diffusion of innovative technologies for the digitalisation of education are intensifying under the influence of globalisation, structural transformations in geopolitical relations, the distribution of capital and resources, and the growing role of intelligence in the formation of added value and the potential for economic development. The methodological basis of the study is a set of scientific and pedagogical methods used to formalise the directions of implementation of digital tools on the basis of the innovative development theory. The results of the study indicate a tendency to increase the role of digital components in modern education and a significant increase in digital influence on the prospects for the development of the sphere. In particular, there is an increase in demand for IT professionals, as well as the established determinants of the digitalisation of the educational space. As a promising area of research, the author identifies the need to develop effective tools and mechanisms for regulating the balance between traditional and innovative aspects in education strategies. The author outlines the main areas of implementation of digital technologies in the following areas of educational services: telecommunication technologies, adaptive technologies, implementation of interactive lessons, development of digital skills, use of virtual and augmented reality, data collection and analysis, use of platforms for collaboration, digitalisation of educational process management.
References
Jackson N. C. Managing for competency with innovation change in higher education: Examining the pitfalls and pivots of digital transformation. Business Horizons. 2019. № 62 (6). Р. 761–772.
Вовк О.М. Детермінанти модернізації підприємств інфраструктурної сфери: теорія, методологія, практика. Київ : ФОП Маслаков, 2020. 480 с.
He Q., Meadows M., Angwin D., Gomes E. & Child J. (2020). Strategic Alliance Research in the Era of Digital Transformation: Perspectives on Future Research. British Journal of Management, 31, 589–617. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12406
Биков В., Спірін О., Пінчук О. Сучасні завдання цифрової трансформації освіти. Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». 2021. № 1. С. 27–36. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36
Литвинова С. Мікронавчання ІК-технологій педагогів в умовах онлайнового марафону як парадигма цифрової трансформації освіти. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3, вип. 1. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-10-1
Бабаєв В., Стадник Г., Момот Т. Цифрова трансформація в сфері вищої освіти в умовах глобалізації. Комунальне господарство міст. 2019. Т. 2, вип. 148. DOI: https://10.33042/2522-1809-2019-2-148-2-9
Морзе Н., Кучеровська В., Смирнова-Трибульська Є. Самооцінювання рівня цифровізації освітнього закладу за умов трансформації середньої освіти. Відкрите освітнє е‐середовище сучасного університету. 2020. No 8. С. 72–87. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.8
Скільки айтівців в Україні: +32 тисячі IT-ФОПів за рік згідно з Мін’юстом. dou.ua. URL: https://dou.ua/lenta/articles/how-many-devs-in-ukraine-2023/
Мельник, Л., Карінцева, О., Калініченко, Л., Розгон, Ю., & Чорток, М. (2023). Цифрові репутаційні перспективи України як фактор євроінтеграції в умовах інноваційної економіки. Економіка та суспільство. № 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-78
Берека В. Упровадження інноваційних технологій у систему підготовки менеджерів освіти. 10th International conference. 2019. С. 19‒28.
Oleksiienko A., Kotendzhy L., Kyryllova Y., Kaminskyy V., Viesova O. An analysis of the digital university phenomenon: dilemmas, new opportunities. Futurity Education. 2022. No. 2(4). Р. 18‒25.
Вовк О.М. Формування інноваційного потенціалу підприємств в умовах цифровізації регіональних економічних систем. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. Том 21 № 3(52). 2022 С. 64‒67.
Bader S., Oleksiienko A., Mereniuk K. Digitalization of future education: analysis of risks on the way and selection of mechanisms to overcome barriers (Ukrainian experience). Futurity Education. 2022. No. 2(2). Р. 21‒33.
Ma J., Feng B. Integrated design of graduate education information system of universities in digital campus environment. Wireless Communications and Mobile Computing. 2021.
Jackson N. C. (2019). Managing for competency with innovation change in higher education: Examining the pitfalls and pivots of digital transformation. Business Horizons. No 62 (6). Р. 761–772.
Vovk, O.M. (2020) Determinanty modernizatsii pidpryiemstv infrastrukturnoi sfery: teoriia, metodolohiia, praktyka [Determinants of modernization of infrastructure enterprises: theory, methodology, practice]. Kyiv, FOP Maslakov, 480 p. (in Ukrainian)
He Q., Meadows M., Angwin D., Gomes E. & Child J. (2020). Strategic Alliance Research in the Era of Digital Transformation: Perspectives on Future Research. British Journal of Management, 31, 589–617. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12406
Bykov V., Spirin O., Pinchuk O. (2021) Suchasni zavdannya tsyfrovoyi transformatsiyi osvity. [Modern tasks of digital transformation of education]. Visnyk kafedry YUNESKO «Neperervna profesiyna osvita KHKHI stolittya». No 1. Pp. 27–36. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36
Lytvynova S. (2021) Mikronavchannya IK-tekhnolohiy pedahohiv v umovakh onlaynovoho marafonu yak paradyhma tsyfrovoyi transformatsiyi osvity. [Micro-learning of IR technologies of teachers in the conditions of an online marathon as a paradigm of digital transformation of education] Visnyk Natsionalnoyi akademiyi pedahohichnykh nauk Ukrayiny. No 3, Vol. 1. pp. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-10-1
Babayev V., Stadnyk H., Momot T. (2019) Tsyfrova transformatsiya v sferi vyshchoyi osvity v umovakh hlobalizatsiyi [Digital transformation in the sphere of higher education in the conditions of globalization]. Komunalne hospodarstvo mist. T. 2, Vol. 148. DOI: https://10.33042/2522-1809-2019-2-148-2-9.
Morze N., Kucherovska V., Smyrnova-Trybulsʹka YE. (2020) Samootsinyuvannya rivnya tsyfrovizatsiyi osvitnoho zakladu za umov transformatsiyi serednoyi osvity [Self-assessment of the level of digitalization of an educational institution under the conditions of transformation of secondary education]. Vidkryte osvitnye e‐seredovyshche suchasnoho universytetu. No 8. pp. 72–87. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.8
Skilky aytivtsiv v Ukrayini: tysyachi IT-FOPiv za rik z·hidno z Minyustom. URL: https://dou.ua/lenta/articles/how-many-devs-in-ukraine-2023
Melnyk, L., Karintseva, O., Kalinichenko, L., Roz·hon, YU., & Chortok, M. (2023). Tsyfrovi reputatsiyni perspektyvy Ukrayiny yak faktor yevrointehratsiyi v umovakh innovatsiynoyi ekonomiky [Digital reputation prospects of Ukraine as a factor of European integration in the conditions of innovative economy.]. Ekonomika ta suspilstvo, no 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-78
Bereka V. (2019) Uprovadzhennya innovatsiynykh tekhnolohiy u systemu pidhotovky menedzheriv osvity [Implementation of innovative technologies in the training system of education managers]. 10th International conference. pp. 19‒28.
Oleksiienko A., Kotendzhy L., Kyryllova Y., Kaminskyy V. & Viesova O. (2022) An analysis of the digital university phenomenon: dilemmas, new opportunities. Futurity Education. No. 2(4). Р. 18‒25.
Vovk, O. M. (2022) Formuvannia innovatsiinoho potentsialu pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii rehionalnykh ekonomichnykh system [Formation of innovative potential of enterprises in conditions of digitalization of regional economic systems]. Market economy: modern management theory and practice, 21, 3 (52), 65‒79. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2022.3(52).275784
Bader S., Oleksiienko A., Mereniuk K. (2022) Digitalization of future education: analysis of risks on the way and selection of mechanisms to overcome barriers (Ukrainian experience). Futurity Education. No. 2(2). Р. 21‒33.
Ma J., Feng B. (2021) Integrated design of graduate education information system of universities in digital campus environment. Wireless Communications and Mobile Computing.
Copyright (c) 2023 Георгій Безлєпкін
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.