TRANSFORMATION OF UKRAINE NETWORK RETAIL MARKET IN THE CONDITIONS OF GLOBAL CRISES AND WAR
Abstract
Network retail is one of the key sectors of the international economy that guarantees financial revenues to budgets of all levels and provides jobs for hundreds of thousands of people. It is a stable economy that guarantees the country's security, so retail, despite the losses and difficult situation, continues to operate, open new outlets and restore destroyed ones, and support Ukraine. The purpose of the study is to summarize the theoretical foundations and practical aspects of information support for approaches to substantiating current trends in the development of Ukrainian network retail and ways of its transformation in the context of global crises and war. The study presented in the article is based on the hypothesis that there is an inevitable need for adequate adaptation of the domestic network retail to the conditions of war and changes in sales formats in the retail sector. To this end, the article uses the methods of comparative analysis and logical generalization to identify the competitive advantages of domestic online retail. Based on our research of the Ukrainian retail market since the beginning of the full-scale war, we have concluded that compared to pre-war 2021, retailers have reduced their revenue by almost UAH 300 billion, but remain critical to the functioning of the country's economy. However, even in extremely difficult conditions, retailers continue to provide all the necessary services and fulfill their mission: to provide consumers with everything they need. Globally, retailers continue to invest in artificial intelligence and other tools to increase sales and meet consumer demands. Ukrainian retailers have undergone a transformation of retailing based on technological innovations. The long-term consequences of the war for the development and functioning of Ukrainian retail have been studied, so it has been determined what challenges and threats are possible for Ukrainian retail from the beginning of a full-scale war: problems with the supply of goods, lack of funds, disruption of logistics routes, shelling, long-term alarms, loss of personnel, fuel shortages, energy crisis. The author proves and substantiates the need to develop modern trends in the development of network retail, taking into account the peculiarities of its functioning in the context of global crises and war.
References
Антонюк Я. М. Шиндировський І. М. Тенденції розвитку ритейлу в Україні. Підприємництво і торгівля. 2019. Вип. 24. С.22-30. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-03
Миколайчук І. П., Силкіна Ю. О. Сучасні тренди розвитку мережевого ритейлу в Україні. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2019. Вип. 57. С. 39-46. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2019-57-06
Що таке ритейл: функції, типи та роль у світовій економіці. URL: https://mc.today/uk/shho-take-ritejl/
Кучер Л.Ю., Русин-Гриник Р.Р., О.В. Парасюк. Сутність і види ритейлу як середовища розвитку е-комерції. Ефективна економіка. 2023. №11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.20
Богдана ЦУРСЬКА. Зміни формату підприємств ритейлу під впливом факторів макро-маркетингового середовища. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2022. № 6. Том 2. С.150-159. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(2)-27
Кирильєва, Л., Поливана, Л., Кащена, Н., Наумова, Т. Акімова, Н. (2023). Організаційні аспекти формування інформаційно-аналітичного сервісу управління підприємствами торгівлі в період цифровізації. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 3(50). 127–138. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.50.2023.3996
Кирильєва Л.О, Наумова Т.А., Миронова М.О. Міжнародний досвід реалізації концепції «індустрія 4.0» організаційними структурами в умовах глобалізації. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. Вип. 8(08).С. 94-98. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.8-16
Вікторія Лісіца. Омніканальні продажі: тенденції, проблеми та перспективи розвитку в українському ритейлі. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2017. №2 (10). С. 100-110. URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/117093/111189
Як змінилася географія українського рітейлу за 2022 рік – дослідження RAU. URL: https://www.ucsc.org.ua/rik-vijny-yak-zminylas-geografiya-roboty-ritejlu-v-ukrayini-za-2022-j/
Український рітейл з поправкою на війну https://edialog.media/uk/2023/08/17
12 кращих: топ рітейлерів за оборотом у 2022 році URL: https://rau.ua/novyni/12-krashhih-kompanij/
Як пандемія та карантин прискорили діджиталізацію рітейлу в Україні. URL: https://delo.ua/business/jak-pandemija-ta-karantin-priskorili-didzhitaliz-373710/
Antoniuk Ya. M. Shyndyrovskyi I. M. Tendentsii rozvytku ryteilu v Ukraini [Retail development trends in Ukraine]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia. 2019. Vyp. 24. S.22-30. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-03. (in Ukrainian)
Mykolaichuk I. P., Sylkina Yu. O. Suchasni trendy rozvytku merezhevoho ryteilu v Ukraini [Modern trends of network retail development in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2019.Vyp. 57. S.39-46.DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2019-57-06. (in Ukrainian)
Shcho take ryteil: funktsii, typy ta rol u svitovii ekonomitsi. URL: https://mc.today/uk/shho-take-ritejl/. (in Ukrainian)
Kucher L.Iu., Rusyn-Hrynyk R.R., O.V. Parasiuk. Sutnist i vydy ryteilu yak seredovyshcha rozvytku e-komertsii [The essence and types of retail as an environment for the development of e-commerce]. Efektyvna ekonomika. 2023. №11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.20 . (in Ukrainian)
Bohdana TsURSKA. Zminy formatu pidpryiemstv ryteilu pid vplyvom faktoriv makro-marketynhovoho seredovyshcha [Changes in the format of retail enterprises under the influence of factors of the macro-marketing environment]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2022. № 6. Tom 2. S.150-159. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(2)-27. (in Ukrainian)
Kyrylieva, L., Polyvana, L., Kashchena, N., Naumova, T. Akimova, N. (2023). Orhanizatsiini aspekty formuvannia informatsiino-analitychnoho servisu upravlinnia pidpryiemstvamy torhivli v period tsyfrovizatsii [Organizational aspects of the formation of an information and analytical service for the management of trade enterprises in the period of digitalization]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(50), 127–138. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.50.2023.3996. (in Ukrainian)
Kyrylieva L.O, Naumova T.A., Myronova M.O. Mizhnarodnyi dosvid realizatsii kontseptsii «industriia 4.0» orhanizatsiinymy strukturamy v umovakh hlobalizatsii [International experience of implementing the concept of "industry 4.0" by organizational structures in the conditions of globalization]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka. 2023. Vyp. 8(08).S. 94-98. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.8-16. (in Ukrainian)
Viktoriia Lisitsa. Omnikanalni prodazhi: tendentsii, problemy ta perspektyvy rozvytku v ukrainskomu ryteili [Omnichannel sales: trends, problems and development prospects in Ukrainian retail]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. 2017. №2 (10). S. 100-110. URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/117093/111189. (in Ukrainian)
Yak zminylasia heohrafiia ukrainskoho riteilu za 2022 rik – doslidzhennia RAU. URL: https://www.ucsc.org.ua/rik-vijny-yak-zminylas-geografiya-roboty-ritejlu-v-ukrayini-za-2022-j/. (in Ukrainian)
Ukrainskyi riteil z popravkoiu na viinu https://edialog.media/uk/2023/08/17. (in Ukrainian)
12 krashchykh: top riteileriv za oborotom u 2022 rotsi URL: https://rau.ua/novyni/12-krashhih-kompanij/.(in Ukrainian)
Yak pandemiia ta karantyn pryskoryly didzhytalizatsiiu riteilu v Ukraini. URL: https://delo.ua/business/jak-pandemija-ta-karantin-priskorili-didzhitaliz-373710/.(in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.