IMPLEMENTATION OF MARKETING TOOLS IN THE STRATEGIC MANAGEMENT PROCESS OF LOCAL DEVELOPMENT

Keywords: territorial marketing, territorial community, local development, competitiveness, integration

Abstract

The article analyzes the process of local development management through the prism of the marketing concept. It is noted that from this perspective, the territory can be considered as an economic entity that is formed based on local resources, offering and exchanging specific value for a defined circle of consumers on clear principles and in certain forms. These goods (services), combined into a systemic whole, represent a certain set of values, which is the subject of territorial marketing. Based on the classical marketing paradigm, the content of other components of the territory's marketing complex—pricing, distribution, and promotion has been determined. It is argued that the role of marketing in shaping and implementing the strategy of local economic development lies in ensuring purposeful, comprehensive, and long-term activities aimed at enhancing the attractiveness and competitiveness of the territory for both existing and potential beneficiaries of its resources. Moreover, it is important to utilize endogenous and exogenous development factors based on principles of optimization, sustainability, and community participation. It is illustrated that through the prism of the marketing concept, the strategy of local development should be viewed as a process of developing a system with complex cause-and-effect internal connections: social, economic, spatial, natural, and cultural, as well as the integration of this system into the surrounding environment. The main tasks of the marketing toolkit within the framework of forming and implementing the community's territorial development strategy should involve identifying measures that contribute to the sustained growth of the territory's attractiveness over time. A model of the relationship between the marketing concept and strategic management at the level of the territorial community is proposed. Within this model, specific features of applying market tools in shaping and implementing local development strategies are highlighted.

References

Монастирський Г., 2005. Методологічні підходи до управління розвитком муніципальних утворень. Київ: Управління сучасним містом, 1, с. 243¬250.

Гринчук Н., 2014. Формування територіальних маркетингових стратегій: матеріали до курсу. Всеукраїнська мережа фахівців та практиків з регіонального і місцевого розвитку. [online]. Доступно: http://regionet.org.ua/files/ 08.Territorial_Marketing_Grynchuk_Materials_UA.pdf [Дата звернення 22.12.2021].

Borsekova K., Vanova A., Vitalisova K., 2017. Smart specialization for smart spatial development: Innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia. SocioEconomic Planning Sciences, 58(10), с. 39-50.

Глинський Н. Ю., Гірна О.Б., Мороз М., 2022. Формування інформаційного середовища в територіальній громаді з метою стимулювання економічної активності місцевих економічних агентів. В: Журналістика та реклама: вектори взаємодії: тези доповідей VI Міжнародної науково-практичної конференції, Київ, 16 березня 2022 р.

Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С., 2021. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка, 3, с. 15-27.

Глинський Н.Ю. (2022). Ринковий інструментарій формування та реалізації стратегій розвитку слабоурбанізованих територій в умовах трансформації національного господарства [Дис. д.е.н., Національний університет «Львівська політехніка»]. Інституційний репозитарій Національного університету «Львівська політехніка».

Карий О. І., 2015. Перетворення мешканця міста на просумента у процесі стратегічного планування розвитку міста. Маркетинг і менеджмент інновацій, 1, с. 32-44.

Sperling, D., 1991. Le marketing territorial. Politiques et Management Public, 9(4), pp.142-143.

Дудзяк О.А., 2019. Відновлення і розвиток сільських територій України в умовах євроінтеграції: монографія. Кам’янець-Подільський: Подільський державний університет.

Бобровський О.І., 2011. Територіальні громади як суб’єкт публічного управління первісних територіальних ланок суспільства. Науковий вісник: Державне управління. 2(4), с. 32-44.

Глазов О., 2022. Методико-прикладні засади співпраці територіальних громад. Modeling the development of the economic systems, 2, с. 161-166.

Monastyrskyi, H. (2005). Metodolohichni pidkhody do upravlinnia rozvytkom munitsypalnykh utvoren [Methodological approaches to municipal entities' development management]. Modern City Management, 1, 243¬250.

Hrynchuk, N. (2014). Formuvannia terytorialnykh marketynhovykh stratehii: materialy do kursu [Formation of territorial marketing strategies: materials for the course. All-Ukrainian Network of Specialists and Practitioners in Regional and Local Development]. [Online]. Retrieved from http://regionet.org.ua/files/ 08.Territorial_Marketing_Grynchuk_Materials_UA.pdf [Accessed December 22, 2021].

Borsekova, K., Vanova, A., & Vitalisova, K. (2017). Smart specialization for smart spatial development: Innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia [Smart specialization for smart spatial development: Innovative strategies for building competitive advantages in tourism in Slovakia]. Socio-Economic Planning Sciences, 58(10), 39¬50.

Hlynskyy, N. Y., Hirna, O. B., & Moroz, M. (2022). Formuvannia informatsiinoho seredovyshcha v terytorialnii hromadi z metoiu stymuliuvannia ekonomichnoi aktyvnosti mistsevykh ekonomichnykh ahentiv [Formation of an information environment in the territorial community to stimulate economic activity of local economic agents]. In: Journalism and advertising: vectors of interaction: abstracts of the VI International scientific-practical conference, Kyiv, March 16, 2022.

Oleksiuk, G. V., Popadynets, N. M., & Samotiy, N. S. (2021). Upravlinnia terytorialnymy hromadamy na zasadakh terytorialnoho marketynhu: teoretyko-metodolohichni aspekty [Management of territorial communities based on territorial marketing principles: theoretical and methodological aspects]. Regional Economics, 3, 15¬27.

Hlynskyi, N. Y. (2022). Rynkovyi instrumentarii formuvannia ta realizatsii stratehii rozvytku slabourbanizovanykh terytorii v umovakh transformatsii natsionalnoho hospodarstva [Market toolkit for the formation and implementation of development strategies for low urbanized territories in the conditions of national economy transformation] [Doctoral dissertation, Lviv Polytechnic National University]. Institutional Repository of Lviv Polytechnic National University.

Karyi, O. I. (2015). Peretvorennia meshkantsia mista na prosumenta u protsesi stratehichnoho planuvannia rozvytku mista [Transformation of city residents into prosumers in the process of strategic city development planning]. Marketing and Management of Innovations, 1, 32-44.

Sperling, D. (1991). Le marketing territorial. Politiques et Management Public, 9(4), 142-143.

Dudziak, O. A. (2019). Vidnovlennia i rozvytok silskykh terytorii Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Restoration and development of rural territories of Ukraine in the conditions of European integration]: monograph. Kamianets-Podilskyi: Podilskyi State University.

Bobrovskyi, O. I. (2011). Terytorialni hromady yak subiekt publichnoho upravlinnia pervisnykh terytorialnykh lanok suspilstva [Territorial communities as a subject of public management of primary territorial units of society]. Scientific Herald: Public Administration, 2(4), 32-44.

Glazov, O. (2022). Metodyko-prykladni zasady spivpratsi terytorialnykh hromad [Methodological and applied principles of cooperation among territorial communities]. Modeling the Development of Economic Systems, 2, 161-166.

Article views: 50
PDF Downloads: 29
Published
2023-10-31
How to Cite
Hlynskyi, N. (2023). IMPLEMENTATION OF MARKETING TOOLS IN THE STRATEGIC MANAGEMENT PROCESS OF LOCAL DEVELOPMENT. Economy and Society, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-63
Section
MARKETING