FEATURES OF MARKET POSITIONING OF MARKETING AGENCIES IN UKRAINE

  • Nataliia Kosar L’viv Polytechnic National University
  • Nataliia Kuzo L’viv Polytechnic National University
  • Liliia Bohonis L’viv Polytechnic National University
Keywords: positioning, differentiation of the market offer, marketing agency, service promotion in social networks, corporate website

Abstract

In the conditions of saturation of commodity markets in order to stand out among competitors and to occupy the desired place in consciousness of both target consumers and other market participants, the enterprises focus their efforts on the differentiation of market proposals, which are realized because of their positioning in the market. The formation of positioning strategies and the selection of relevant features largely depend on the specifics of the industry in which the enterprise and selected target segments operate. To a large extent, the positioning of an enterprise in the market is determined by the positioning of its goods. It is established that marketing consulting in the branch structure of the consulting services market is about 20%. For positioning of marketing agencies it is important to make an assessment of the importance of the factors of choice of the enterprise by consumers. It is determined that the main factors of the choice of a marketing agency by consumers are the following: the quality of services provided; the image of the agency in the market; the availability of services for consumers in the territorial aspect and proper communication with potential clients; offered assortment of services; level of prices for services, competence and qualification of staff, informative and attractive design of the site. Research has shown that its main competitors in the city of L’viv are Digital Insight, Dolphin Team, KADDIRECT, Leosvit, WebPROFIT Ukraine, Reklamin, Webbik. The scheme of positioning a marketing agency can be built on the basis of the variety of services that they offer and prices for them. The analysis showed that all agencies have a promotion service in social networks, so the positioning for the marketing agency Smart Promotion was carried out on the promotion service in social networks. An assessment of the quality level was determined by a survey of Smart Promotion marketing staff. The results of the study showed that the best position in the quality of the services under research is taken by the marketing agencies Digital Insight and Leosvit. However, taking into account the “price-quality” indicators, the marketing campaign Smart Promotion and KADDIRECT take the optimal position. In the system of positioning a marketing agency in the market, the informative and full content of the corporate site is important. The comparative characteristics of the corporate websites of the investigated marketing agencies were made using the online service GTmetrix.com and presented on such criteria as page load speed, total page size, number of requests, page speed estimation, and slowness estimation. The top position in evaluating the speed of downloading a corporate website is by the investigated marketing agency Smart Promotion, but the site should be optimized, reducing the amount of pages and increasing the download speed.

References

Траут Дж., Райс Е. Позиционирование. Битва за узнаваемость. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 256 с.

Зозульов О. Стратегії ринкового позиціонування товару на споживчому ринку. Економіка України. 2006. № 10 (539). С. 43–48.

Зозульов О. Типи позиціонування товарів і марок на споживчому ринку. Маркетинг в Україні. 2008. № 6. С. 49–52.

Зозульов О. Критерії ефективного ринкового позиціонування товарів на споживчому ринку. Маркетинг в Україні. 2015. № 2. С. 39–45.

Ковальчук С., Лопатовська О. Маркетингове позиціонування як об’єкт наукового дослідження. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 5. T. 3. С. 88–91.

Куденко Н., Комліченко К. Маркетингове позиціонування: різновиди та взаємозв’язок категорій. Формування ринкової економіки. Спец. вип. «Маркетинг: теорія і практика». 2007. Ч. 1. С. 393–403.

Примак Т. Стратегії позиціонування у теорії маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 1. С. 13–20.

Тарасенко О., Солнцев С. Аналіз актуальності стратегії позиціонування. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2016. № 13. С. 409–417.

Стадніченко В. Особливості позиціонування на ринку ресторанів швидкого обслуговування. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2015. № 12. С. 379–389.

Іваненко О. Позиціонування туристичного підприємства на ринку туристичних послуг України. URL: http://papers.univ.kiev.ua/1/ekonomika/articles/ivanenko-the-positioning-tourism-enterprise-on-the-tourist-market-of-ukraine_24591.pdf (дата звернення: 21.01.2019).

Белік О. Оцінка і формування ринкових позицій підприємств аграрної сфери. Культура народов Причерноморья. 2014. № 274. С. 139–143.

Станьковська І., Костишин І. Позиціювання підприємств на засадах STP-концепції та «методу співучасті» з метою забезпечення їх конкурентоспроможності. URL: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/87.pdf (дата звернення: 24.01.2019).

Котлер Ф. та ін. Маркетинговий менеджмент : підручник. Київ, 2008. 720 с.

Куденко Н. Стратегічний маркетинг : підручник. Київ, 2012. 523 с.

Инфографика: рынок консалтинговых услуг. URL: https://www.business.ua/biznes/item/1065-rynok-konsaltingovykh-uslug (дата звернення: 31.01.2019).

Віннікова І., Марчук С. Особливості розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. Молодий вчений. 2016. № 7 (34). С. 16–21.

Федоричак В. Як перевірити швидкість завантаження сайту: онлайн-сервіси. URL: http://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/kak-proverit-skorost-zagruzki-sajta-onlajn-servisy (дата звернення: 24.01.2019).

Traut Dzh., Rais Е. (2004) Pozytsyonyrovanye. Bytva za uznavaemost [Positioning: The Battle for Yor Mind]. Sankt-Peterburh : Pyter (in Russian).

Zozulov O. (2006) Stratehii rynkovoho pozytsionuvannia tovaru na spozhyvchomu rynku [Strategies for market positioning of goods on the consumer market]. Ekonomika Ukrainy, no. 10 (539), pp. 43–48.

Zozulov O. (2008) Typy pozytsionuvannia tovariv i marok na spozhyvchomu rynku [Types of positioning of goods and brands on the consumer market]. Marketynh v Ukraini, no. 6, pp. 49–52.

Zozulov O. (2015) Kryterii efektyvnoho rynkovoho pozytsionuvannia tovariv na spozhyvchomu rynku [Criteria for effective market positioning of goods on the consumer market]. Marketynh v Ukraini, no. 2, pp. 39–45.

Kovalchuk S., Lopatovska O. (2009) Marketynhove pozytsionuvannia yak obiekt naukovoho doslidzhennia [Marketing positioning as an object of scientific research]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, t. 3, pp. 88–91.

Kudenko N., Komlichenko K. (2007) Marketynhove pozytsionuvannia: riznovydy ta vzaiemozviazok katehorii [Marketing positioning: varieties and interconnection of categories]. Formuvannia rynkovoi ekonomiky. Spets. vyp. “Marketynh: teoriia i praktyka”, vol. 1, pp. 393–403.

Prymak T. (2012) Stratehii pozytsionuvannia u teorii marketynhu [Strategies of positioning in marketing theory]. Marketynh i menedzhment innovatsii, no. 1, pp. 13–20.

Tarasenko O., Solntsev S. (2016) Analiz aktualnosti stratehii pozytsionuvannia [The analysis of positioning strategy relevance]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy “Kyivskyi politekhnichnyi instytut”, no. 13, pp. 409–417.

Stadnichenko V. (2015) Osoblyvosti pozytsionuvannia na rynku restoraniv shvydkoho obsluhovuvannia [Peculiarities of positioning on fast food restaurants market]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy “Kyivskyi politekhnichnyi instytut”, no. 12, pp. 379–389.

Ivanenko O. (2015) Pozytsionuvannia turystychnoho pidpryiemstva na rynku turystychnykh posluh Ukrainy [The positioning tourism enterprise on the tourist market of Ukraine]. Available at: http://papers.univ.kiev.ua/1/ekonomika/articles/ivanenko-the-positioning-tourism-enterprise-on-the-tourist-market-of-ukraine_24591.pdf (accessed 21 January 2019).

Belik O. (2014) Otsinka i formuvannia rynkovykh pozytsii pidpryiemstv ahrarnoi sfery [Assessment and formation of market positions of enterprises in the agrarian sector]. Kultura narodov Prychernomoria, no. 274, pp. 139–143.

Stankovska I., Kostyshyn I. (2016) Pozytsiiuvannia pidpryiemstv na zasadakh STP-kontseptsii ta “metodu spivuchasti” z metoiu zabezpechennia yikh konkurentospromozhnosti [Positioning on the basis enterprises stp-concept and “participation method” in order to ensure their competitiveness]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, vol. 9, pp. 424–429. Available at: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/87.pdf (accessed 24 January 2019).

Kotler F., Keller K., Pavlenko A., Dlihach A. et al.(2008) Marketynhovyi menedzhment [Marketing management]. Kyiv : Khimdzhest (in Ukrainian).

Kudenko N. (2012) Stratehichnyi marketynh [Strategic marketing]. Kyiv : КNЕU (in Ukrainian).

Biznes (2017) Іnfohrafіka: rynok konsaltynhovykh usluh [Infographics: consulting services market]. Available at: https://www.business.ua/biznes/item/1065-rynok-konsaltingovykh-uslug (accessed 24 January 2019).

Vinnikova I., Marchuk S. (2016) Osoblyvosti rozvytku rynku konsaltynhovykh posluh v Ukraini [Features of the development of consulting services market in Ukraine]. Molodyi vchenyi, no. 7 (34), pp. 16–21.

Fedorychak V. (2017) Yak pereviryty shvydkist zavantazhennia saitu: onlain-servisy [How to check download speed: online services]. Available at: http://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/kak-proverit-skorost-zagruzki-sajta-onlajn-servisy (accessed 24 January 2019).

Article views: 617
PDF Downloads: 369
Published
2020-09-22
How to Cite
Kosar, N., Kuzo, N., & Bohonis, L. (2020). FEATURES OF MARKET POSITIONING OF MARKETING AGENCIES IN UKRAINE. Economy and Society, (21). Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/29
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT