THE COMPETENCE APPROACH AS THE BASIS OF THE DUAL FORM OF ACQUISITION OF PROFESSIONAL COMPETENCES IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM

Keywords: dual form of acquiring professional competences, educational process, higher education, competence approach, organizations of scientific and research activities of higher education students, participants in the educational process, university stakeholders, economic effect

Abstract

Peculiarities of the organization of scientific research activity of higher education applicants were studied, taking into account the ideas and provisions of the competence approach in the organization of the dual form of acquiring professional competences. The innovativeness of higher education institution management is determined by new conditions and requirements for educational activities from the state, society, and the labor market. In this regard, the complexity of managing educational activities increases, as the number of connections between the higher education institution and the sphere of production increases; there is a growing need to orientate as much as possible to the current and perspective needs of the labor market; new management functions arise in connection with the use of a dual education system. It should be noted that it is the competence approach that emphasizes attention on the result of the dual form of obtaining education, the ability of a graduate of a higher education institution to act in various problem situations related to both professional activity and life self-determination. The purpose of the article is to find out and characterize the peculiarities of the organization of scientific and research activities of higher education applicants, taking into account the ideas and provisions of the competence approach when organizing the dual form of acquiring professional competencies. It was determined that the competence approach, which focuses on the result of dual education, the ability of a graduate of a higher education institution to act in various problem situations related to both professional activity and self-determination in life. It has been proven that the activation of research activity of higher education students in higher education institutions is designed to provide competent help and support the initiative of higher education students in determining their research interests and finding the optimal field for research self-realization, building the relationship of research activities with future professional field. It has been proven that every year the number of higher education seekers who tend to organize their activities, choose standard ways and methods of writing competitive papers, search for and use the information necessary for effective performance of this type of activity, professional and personal development is increasing.

References

Чернявський В. Методичні засади впровадження компетентнісного підходу. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2017. № 1. С. 383–391. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2017.137647

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 47–53.

Про схвалення стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: розпорядження Каб. Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki

Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: розпорядження Каб. Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 660-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text

Луняшек В. Компетентнісний підхід як методологія професійного розвитку працівника освіти. Нова педагогічна думка. 2020. №2 (102). С. 37–44. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2020-102-2-37-45

Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт з галузей знань і спеціальностей: Наказ МОНУ від 18.04.2017 р. № 605, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15 травня 2017 р. за № 620/30488. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0620-17#Text

Про проведення Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузей знань і спеціальностей у 2022/2023 н.р.: Лист МОНУ від 22.12.2022 р. № 3/5695-22. URL: https://imzo.gov.ua/2023/02/02/lyst-imzo-vid-30-01-2023-21-08-118-pro-provedennia-vseukrains-koho-konkursu-students-kykh-naukovykh-robit-z-haluzey-znan-i-spetsial-nostey-u-2022-2023-navchal-nomu-rotsi/

Про підсумки Всеукраїнського конкурсу студентських робіт з галузей знань і спеціальностей: Лист ІМЗО від 04.03.2021 р. № 22.1/10-482. URL: https://imzo.gov.ua/2021/03/05/lyst-imzo-vid-04-03-2021-22-1-10-482-pro-pidsumky-vseukrains-koho-konkursu-students-kykh-robitz-haluzey-znan-i-spetsial-nostey/

Про підсумки Всеукраїнського конкурсу студентських робіт з галузей знань і спеціальностей: Лист ІМЗО від 28.07.2021 р. № 865. URL: https://imzo.gov.ua/osvita/vyscha-osvita/vseukrayinskiy-konkurs-studentskih-naukovih-robit-z-prirodnichih-tehnichnih-ta-gumanitarnih-nauk/

Крамаренко І. С., Іртищева І. О., Надточій І. І., Гришина Н. В., Іщенко О. А. Концептуальні компоненти дуальної форми набуття фахових компетенцій у системі вищої освіти: реалії сьогодення та технології імплементації в умовах четвертої промислової революції. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 2. С. 270–276.

Крамаренко І. С., Надточій І. І., Гришина Н. В. Дуальна форма набуття компетенцій у сфері вищої освіти: світовий досвід впровадження та інтеграція України. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 1. С. 373–378.

Zhuravel Y., Popadynets N., Irtyshcheva I., Stetsiv I., Stetsiv I., Hryhoruk I., Boiko Y., Kramarenko I., Trushlyakova A. Management Aspects in the Higher Education Quality Assurance System. Advances in Intelligent Systems and Computing. 4th International Conference on Human Interaction and Emerging Technologies: Future Applications, IHIET – AI 2021, 28-30 April 2021. Volume 1378 AISC. P. 635–642.

Cherniavskyi V. (2017) Metodychni zasady vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu [Methodological principles of implementation of the competence approach]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Collection of scientific works of the Uman State Pedagogical University, vol. 1, рр. 383–391. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906. 1.2017.137647 (in Ukrainian)

Bibik N. M. (2004) Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia. Kompetentisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach: reflexive analysis of application. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv : "K.I.S.", рр. 47–53. (in Ukrainian)

Pro skhvalennia stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky: rozporiadzhennia Kab. Ministriv Ukrainy vid 23 liutoho 2022 r. № 286-r [On the approval of the strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022-2032: order of the Cabinet of Ministers. of the Ministers of Ukraine dated February 23, 2022 No. 286-r]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki

Pro skhvalennia Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity: rozporiadzhennia Kab. Ministriv Ukrainy vid 19 veresnia 2018 r. № 660-r [On the approval of the Concept of training specialists in a dual form of education: order of the Cabinet of Ministers. of the Ministers of Ukraine dated September 19, 2018 No. 660-r]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text

Lunyashek V. (2020) Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohiia profesiinoho rozvytku pratsivnyka osvity [Competency approach as a methodology of professional development of an education worker], Nova pedahohichna dumka – A new pedagogical thought, vol. 2 (102), рр. 37–44. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2020-102-2-37-45

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Vseukrainskyi konkurs studentskykh naukovykh robit z haluzei znan i spetsialnostei: Nakaz MONU vid 18.04.2017 r. № 605, zareiestrovanoho u Ministerstvi yustytsii Ukrainy 15 travnia 2017 r. za № 620/30488 [On the approval of the Regulations on the All-Ukrainian Competition for Student Research Papers in the Fields of Knowledge and Specialties: MONU Order No. 605 dated April 18, 2017, registered with the Ministry of Justice of Ukraine on May 15, 2017 under No. 620/30488]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0620-17#Text (in Ukrainian)

Pro provedennia Vseukrainskoho konkursu studentskykh naukovykh robit z haluzei znan i spetsialnostei u 2022/2023 n.r.: Lyst MONU vid 22.12.2022 r. № 3/5695-22 [About the holding of the All-Ukrainian competition for student scientific works in fields of knowledge and specialties in 2022/2023: Letter of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology dated 12.22.2022 No. 3/5695-22]. Available at: https://imzo.gov.ua/2023/02/02/lyst-imzo-vid-30-01-2023-21-08-118-pro-provedennia-vseukrains-koho-konkursu-students-kykh-naukovykh-robit-z-haluzey-znan-i-spetsial-nostey-u-2022-2023-navchal-nomu-rotsi/

Pro pidsumky Vseukrainskoho konkursu studentskykh robit z haluzei znan i spetsialnostei: Lyst IMZO vid 04.03.2021 r. № 22.1/10-482 [About the results of the All-Ukrainian competition for student works in fields of knowledge and specialties: Letter of the IMZO dated March 4, 2021 No. 22.1/10-482]. Available at: https://imzo.gov.ua/2021/03/05/lyst-imzo-vid-04-03-2021-22-1-10-482-pro-pidsumky-vseukrains-koho-konkursu-students-kykh-robitz-haluzey-znan-i-spetsial-nostey/

Pro pidsumky Vseukrainskoho konkursu studentskykh robit z haluzei znan i spetsialnostei: Lyst IMZO vid 28.07.2021 r. № 865 [About the results of the All-Ukrainian competition for student works in fields of knowledge and specialties: Letter of the IMZO dated 07/28/2021 No. 865]. Available at: https://imzo.gov.ua/osvita/vyscha-osvita/vseukrayinskiy-konkurs-studentskih-naukovih-robit-z-prirodnichih-tehnichnih-ta-gumanitarnih-nauk/

Kramarenko I. S., Irtischeva I. O., Nadtochii I. I., Grishina N. V., & Ishchenko O. A. (2023) Kontseptualni komponenty dualnoi formy nabuttia fakhovykh kompetentsii u systemi vyshchoï osvity: realii sohodennia ta tekhnolohii implementatsii v umovakh chetvertoi promyslovoi revoliutsii [Conceptual components of the dual form of acquiring professional competences in the system of higher education: the realities of today and implementation technologies in the conditions of the fourth industrial revolution], Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky – Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, vol. 8, no 2, рр. 270–276. (in Ukrainian)

Kramarenko I. S., Nadtochii I. I., & Gryshina N. V. (2023) Dualna forma nabuttia kompetentsii u sferi vyshchoï osvity: svitovyi dosvid vprovadzhennia ta intehratsiia Ukrainy [Dual form of acquiring competencies in the field of higher education: world experience of implementation and integration of Ukraine], Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky – Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, vol. 8, no 1, рр. 373–378. (in Ukrainian)

Zhuravel Y., Popadynets N., Irtyshcheva I., Stetsiv I., Stetsiv I., Hryhoruk I., Boiko Y., Kramarenko I., & Trushlyakova A. (2021) Management Aspects in the Higher Education Quality Assurance System,Advances in Intelligent Systems and Computing: 4th International Conference on Human Interaction and Emerging Technologies: Future Applications, IHIET – AI 2021, 28-30 April 2021, vol. 1378 AISC, рр. 635–642.

Article views: 81
PDF Downloads: 39
Published
2023-09-26
How to Cite
Irtyshcheva, I., Nadtochii, I., & Kramarenko, I. (2023). THE COMPETENCE APPROACH AS THE BASIS OF THE DUAL FORM OF ACQUISITION OF PROFESSIONAL COMPETENCES IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM. Economy and Society, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-8
Section
MANAGEMENT