TO THE PROBLEM OF LEGAL REGULATION FOR SMALL BUSINESSES MARKETING ACTIVITIES UNDER THE EUROPEAN INTEGRATION

Keywords: marketing, small business, legal field, European integration, legal norm, Directive, Regulation

Abstract

The article deals with the problem of legal regulation of small business marketing activities under the European integration. The purpose of the study was the peculiarities of legal regulation of marketing activities of small businesses under the conditions of the European integration of Ukraine. In order to achieve the goal, we consider the peculiarities of entrepreneurs’ treatment of business data according to EU norms, consumer rights protection in e-commerce, regulation of certain types of advertising in EU member states and other norms that Ukrainian entrepreneurs should follow. The methodological basis of the article is a set of methods and techniques of scientific knowledge (systematic approach, logical semantic method, comparative method) taking into account international and national legislation. Authors emphasize that there is a quick adaptation to changing environmental factors for small business, and therefore, in the short term, it is small business that will have more chances to develop even in wartime conditions. Main provisions of EU law in the implementation of marketing activities were analyzed and systematized in the work. The main issues of problem that Ukrainian entrepreneurs should pay attention to were identified. The authors researched the issues of maintaining the confidentiality of information at all stages of marketing activities and protecting the rights of consumers of products, including products implemented with the help of electronic commerce. Compliance with confidentiality, as an integral part of modern marketing in EU countries, is enshrined in the General Data Protection Regulation. It is important not only to have norms, but also to penalize their violation. A significant number of rules and standards are established by Directives. Particular attention during research was paid to comparative advertising, namely the criteria for the possibility of its legal use. The entrepreneur’s attention to the fact that he communicates both about his product and about the product of a competing trademark is growing. Based on the results of the research, it was concluded that entrepreneurs should focus on adapting to changes in the legal field of marketing activities under the conditions of European integration, and in the case of its rapid implementation, they will be able to gain access to international resource markets and take advantage of the new market for their products.

References

Сергєєв Д. Чому саме зараз важливо допомагати малому бізнесу. Економічна правда. 29 квітня 2022. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/04/29/686402/ (дата звернення: 10 квітня 2023).

Смирнова К. В. Правовий порядок конкуренції в Європейському Союзі (новітні тенденції розвитку) : дисертація на здобуття наук. ступ. д.ю.н., спеціальність 12.00.11. Київ : КНУ ім. Т. Шевченка, 2015. 500 с.

Луцяк В. В. Маркетинг малого виробничого підприємства : дисертація на здобуття наук. ступ. д.е.н., спеціальність 08.00.04. Київ : НУХТ, 2017. 473 с.

Карпенко Ю., Суворова С. Маркетинг малого бізнесу: організаційні підходи та особливості управління. Чернігівський науковий часопис. Серія 1, Економіка і управління : електронний збірник наукових праць. 2017. № 1(8). С. 92–98. URL: http://stp.diit.edu.ua/index.php/2223-1633/article/view/146159 (дата звернення: 10 квітня 2023).

Карпенко Н. В. Управління маркетингом на підприємствах малого та середнього бізнесу : Монографія. Полтава : РВВ ПУСКУ, 2008. 363 с.

Commission proposes a comprehensive reform of data protection rules to increase users’ control of their data and to cut costs for businesses // European Commission – Press release, 25 January 2012. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_12_46 (date of request: April, the 15th, 2023).

General Data Protection Regulation : Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj (date of request: April, the 15th, 2023).

Директива про недобросовісні комерційні практики: Директива європейського парламенту і ради 2005/29/ЄС від 11 травня 2005 року стосовно недобросовісних комерційних практик бізнесу щодо споживачів на внутрішньому ринку та внесення змін до Директиви Ради 84/450/ЄЕС, директив Європейського Парламенту і Ради 97/7/ЄС, 98/27/ЄС та 2002/65/ЄС та Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2006/2004. // Переклад Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції Секретаріату Кабінету Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/%D0%94%D0%B8%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%202005%2029%20%D0%84%D0%A1.pdf (дата звернення: 10 квітня 2023).

Consumer and marketing law (fitness check): Information Report, the Unit for the Single Market, Production and Consumption (INT) and the Policy Assessment Unit (PAS) (Rapporteur: Jorge Pegado Liz ) / European Economic and Social Committee. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a8d7ca32-772c-11e7-b2f2-01aa75ed71a1/language-en (date of request: April, the 15th, 2023).

Директива про електронну комерцію: Директива 2000/31/ЄС Європейського парламенту та Ради Про деякі правові аспекти інформаційних послуг, зокрема, електронної комерції, на внутрішньому ринку від 8 червня 2000 року / Європейський парламент та Рада Європейського Союзу // Переклад здійснено Центром порівняльного права при Міністерстві юстиції України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_224#Text (дата звернення: 10 квітня 2023).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гармонізації законодавства у сфері порівняльної реклами із правом Європейського Союзу: Закон України від 12 листопада 2019 року № 286-IX / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-20#Text (дата звернення: 10 квітня 2023).

Коваль М. Порівняльна реклама в Україні: останні зміни. Юридична газета online. 31 січня 2020 URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/zahist-intelektualnoyi-vlasnosti-avtorske-pravo/porivnyalna-reklama-v-ukrayini-ostanni-zmini.html (дата звернення: 10 квітня 2023).

Serhieiev, D. (2022) Chomu same zaraz vazhlyvo dopomahaty malomu biznesu [Why is it important to help small businesses right now?]. Ekonomichna pravda. 29 kvitnia 2022. Retrieved from: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/04/29/686402/ [in Ukrainian]

Smyrnova, K. (2015). Pravovyi poriadok konkurentsii v Yevropeiskomu Soiuzi (novitni tendentsii rozvytku) [Legal order of competition in the European Union (latest development trends)] Doctor’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian]

Lutsiak, V. (2017). Marketynh maloho vyrobnychoho pidpryiemstva [Marketing of small producing enterprise] Doctor’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian]

Karpenko, Yu., & Suvorova, S. (2017) Marketynh maloho biznesu: orhanizatsiini pidkhody ta osoblyvosti upravlinnia [Small business marketing: organizational approaches and management features]. Chernihivskyi naukovyi chasopys. Seriia 1, Ekonomika i upravlinnia: elektronnyi zbirnyk naukovykh prats. № 1(8). 92–98. Retrieved from: http://stp.diit.edu.ua/index.php/2223-1633/article/view/146159 [in Ukrainian]

Karpenko, N. (2008) Upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvakh maloho ta serednoho biznesu [Marketing management at small and medium-sized enterprises]. Poltava. [in Ukrainian]

Commission proposes a comprehensive reform of data protection rules to increase users’ control of their data and to cut costs for businesses. (2012) European Commission. Press release. Retrieved from: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_12_46

General Data Protection Regulation : Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj

Dyrektyva pro nedobrosovisni komertsiini praktyky [Unfair Commercial Practices Directive]: Dyrektyva yevropeiskoho parlamentu i rady 2005/29/IeS vid 11 travnia 2005 roku stosovno nedobrosovisnykh komertsiinykh praktyk biznesu shchodo spozhyvachiv na vnutrishnomu rynku ta vnesennia zmin do Dyrektyvy Rady 84/450/IeES, dyrektyv Yevropeiskoho Parlamentu i Rady 97/7/IeS, 98/27/IeS ta 2002/65/IeS ta Rehlamentu Yevropeiskoho Parlamentu i Rady (IeS) № 2006/2004. Pereklad Uriadovoho ofisu koordynatsii yevropeiskoi ta yevroatlantychnoi intehratsii Sekretariatu Kabinetu Ministriv Ukrainy – Translation of the Government Office for the Coordination of European and Euro-Atlantic Integration of the Secretariat of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/%D0%94%D0%B8%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%202005%2029%20%D0%84%D0%A1.pdf [in Ukrainian]

Pegado Liz, J. (2017). Consumer and marketing law (fitness check): Information Report, the Unit for the Single Market, Production and Consumption (INT) and the Policy Assessment Unit (PAS) / European Economic and Social Committee. Retrieved from: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a8d7ca32-772c-11e7-b2f2-01aa75ed71a1/language-en

Dyrektyva pro elektronnu komertsiiu [Directive on electronic commerce]: Dyrektyva 2000/31/IeS Yevropeiskoho parlamentu ta Rady Pro deiaki pravovi aspekty informatsiinykh posluh, zokrema, elektronnoi komertsii, na vnutrishnomu rynku vid 8 chervnia 2000 roku / Yevropeiskyi parlament ta Rada Yevropeiskoho Soiuzu // Pereklad zdiisneno Tsentrom porivnialnoho prava pry Ministerstvi yustytsii Ukrainy – Translation by the Center for Comparative Law at Ministry of Justice of Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_224#Text [in Ukrainian]

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo harmonizatsii zakonodavstva u sferi porivnialnoi reklamy iz pravom Yevropeiskoho Soiuzu [On amendments to some legislative acts of Ukraine regarding the harmonization of legislation in the field of comparative advertising with the law of the European Union]: Zakon Ukrainy vid 12 lystopada 2019 roku № 286-IX / Verkhovna Rada Ukrainy. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-20#Text [in Ukrainian]

Koval, M. (2020) Porivnialna reklama v Ukraini: ostanni zminy [Comparative advertising in Ukraine: recent changes]. Yurydychna hazeta online. Retrieved from: https://yur-gazeta.com/publications/practice/zahist-intelektualnoyi-vlasnosti-avtorske-pravo/porivnyalna-reklama-v-ukrayini-ostanni-zmini.html [in Ukrainian]

Article views: 94
PDF Downloads: 47
Published
2023-05-30
How to Cite
Volchenko, N., & Volchenko, Y. (2023). TO THE PROBLEM OF LEGAL REGULATION FOR SMALL BUSINESSES MARKETING ACTIVITIES UNDER THE EUROPEAN INTEGRATION. Economy and Society, (51). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-2
Section
MARKETING