STRATEGIC MIND FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY FOR THE PERSONNEL OF THE ENTERPRISE
Abstract
The article is devoted to the problem of forming strategic conditions for the development of personnel creativity as a basis for the innovative development of the company. Creative staff is the basis for the further development of the company, determining the ability to create competitive advantages, so many scientists investigate various aspects of this problem. The results of the innovative activity of Ukrainian enterprises are analyzed. The need to take into account external and internal conditions for the development of creativity is emphasized. That is why the strategic conditions for the development of personnel creativity should consist of organizational, economic, and psychological conditions, and measures to create them should be systematic and take place according to a defined strategy, the elements of which should be produced by the participants, which strengthens their involvement and responsibility. The main measures are proposed, the implementation of which allows creation of a creative environment in the organization for the collective processing of developments and zoning of the trajectory of the creative space determined by personal motivation. The level of formal and informal education in Ukraine and its influence on the development of the company's personnel was studied. It has been proven that the development of creative space allows for the development of personalities, to create and propose new ideas, developments, etc. The main obstacles to the creative cooperation of personnel are considered. A model of creative development of the company's personnel is proposed. It is emphasized that at the current stage of the development of civilization in the conditions of the active promotion of artificial intelligence, which creates a competitive environment for any individual in many spheres of activity, creativity is an integral component in the structure of professionally necessary qualities of a specialist, which is manifested in the speed of adaptation to sudden changes in the external environment.
References
Харун О.А. Формування креативності персоналу за умов інноваційного розвитку підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. № 6. Ч. 2. С. 142–146. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/16_2_2017ua/33.pdf
Бортнікова М.Г., Крохмальна Я.О. Роль креативного менеджменту у формуванні творчого потенціалу підприємства. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. № 2 (8). URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/dec/29502/220972maket-41-48.pdf
Швець Г.О. Основні характеристики креативного менеджменту. International Journal of Innovative Technologies in Economy, 2(29), 11–17. 2020. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijite/31052020/7064
VI Міжнародний форум «Креативна Україна» 7-8 грудня, 2022 р. URL: https://creativeukraine.org.ua/#about
Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
Гавриш О.М., Пильнова В.П., Пісковець О.В. Інноваційне підприємництво: сутність, значення та проблеми в сучасних умовах функціонування. Економіка та держава. 2020. № 12. С. 109–113. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.12.109
Сафонов Ю.М., Штангрет А.М., Олянишен Т.В., Багінський Д.В. Індустрія 4.0: розвиток людського капіталу й соціальні виклики. Інвестиції: практика та досвід. Економічні науки. 2023. № 9. С. 12–21.
Ткач Т.В. Розвиток особистості засобами неформальної освіти. Актуальні проблеми психології. Т.7. Вип.15. С. 287–291. URL: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2008_15/sb15_72.pdf
Долгова Л.І. Застосування адаптивних організаційних структур в сучасному підприємництві. Ефективна економіка. 2021. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/79.pdf
Хвостенко Т. Креативне середовище необхідне для ефективної роботи. URL: http://iqholding.com.ua/articles/kreativne-seredovishche-neobkhidne-dlya-efektivnoi-roboti
Що нового в Microsoft Teams. URL: https://support.microsoft.com/uk-ua/office/%D1%89%D0%BE-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%B2-microsoft-teams-d7092a6d-c896-424c-b362-a472d5f105de
Прохоровська С.А. Мотивація персоналу підприємств в умовах сучасних викликів. Трансформаційна економіка. 2023. № 2 (02). С. 45–48. URL: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/20
Красноступ В.М. Сутність і значення крос-функціональних команд у системі взаємодії персоналу підприємства. Бізнес-інформ. 2017. № 12.
Harun O.A. (2017). Formuvannya kreativnosti personalu za umov innovacijnogo ro-zvitku pidpriyemstv [Formation of personnel creativity under the conditions of innovative development of enterprises]. Naukovij visnik Uzhgorodskogo nacionalnogo universitetu, vol. 6(2), pp. 142–146. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/16_2_2017ua/33.pdf
Bortnikova M.G., Krohmalna Ya.O. (2022). Rol kreativnogo menedzhmentu u formuvanni tvorchogo potencialu pidpriyemstva [The role of creative management in the formation of the creative potential of the enterprise]. Menedzhment ta pidpriyenictvo v Ukrayini: etapi stanovlennya ta problemi rozvitku, vol. 2 (8). Available at: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/dec/29502/220972maket-41-48.pdf
Shvec G.O. (2020). Osnovni harakteristiki kreativnogo menedzhmentu [The main characteristics of creative management]. International Journal of Innovative Technologies in Economy, vol. 2(29), pp. 11–17. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijite/31052020/7064
VI Mizhnarodnij forum "Kreativna Ukrayina"7-8 grudnya, 2022 r. [VI International Forum "Creative Ukraine" December 7-8, 2022]. Available at: https://creativeukraine.org.ua/#about
Derzhavna sluzhba statistiki Ukrayini [State Statistics Service of Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua
Gavrish O.M., Pilnova V.P., Piskovec O.V. (2020). Innovacijne pidpriyemnictvo: sutnist, znachennya ta problemi v suchasnih umovah funkcionuvannya [Innovative entrepreneurship: essence, meaning and problems in modern operating conditions]. Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 109–113. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.12.109
Safonov Yu.M., Shtangret A.M., Olyanishen T.V., Baginskij D.V. (2023). Industriya 4.0: rozvitok lyudskogo kapitalu j socialni vikliki [Industry 4.0: human capital development and social challenges]. Investiciyi: praktika ta dosvid. Ekonomichni nauki, vol. 9, pp. 12–21.
Tkach T.V. (2008). Rozvitok osobistosti zasobami neformalnoyi osviti [Personality development through non-formal education]. Aktualni problemi psihologiyi, vol. 7, no. 15, pp. 287–291. Available at: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2008_15/sb15_72.pdf
Dolgova L.I. (2021). Zastosuvannya adaptivnih organizacijnih struktur v suchasnomu pidpriyemnictvi [Application of adaptive organizational structures in modern entrepreneurship]. Efektivna ekonomika, vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/79.pdf
Hvostenko T. Kreativne seredovishe neobhidne dlya efektivnoyi roboti [A creative environment is necessary for effective work]. Available at: http://iqholding.com.ua/articles/kreativne-seredovishche-neobkhidne-dlya-efektivnoi-roboti
Sho novogo v Microsoft Teams [What's new in Microsoft Teams]. Available at: https://support.microsoft.com/uk-ua/office/%D1%89%D0%BE-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%B2-microsoft-teams-d7092a6d-c896-424c-b362-a472d5f105de
Prohorovska S.A. (2023) Motivaciya personalu pidpriyemstv v umovah suchasnih viklikiv [Motivation of enterprise personnel in the conditions of modern challenges]. Transformacijna ekonomika, vol. 2 (02), pp. 45–48. Available at: https://transformations.in.ua/index.php/journal/article/view/20
Krasnostup V.M. (2017). Sutnist i znachennya kros-funkcionalnih komand u sistemi vzayemodiyi personalu pidpriyemstva [The essence and importance of cross-functional teams in the system of interaction of the company's personnel]. Biznes-inform, vol. 1.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.