THE ROLE AND SIGNIFICANCE OF INNOVATIONS IN THE FORMATION OF STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES OF THE AGRO-INDUSTRIAL COMPLEX OF UKRAINE
Abstract
A study of the essence of the strategy category was carried out by various scientists. It is determined that it is considered mainly as a set of rules. The main types of strategies are considered, while attention is focused on the essence of the offensive strategy, which involves making massive investments in R&D and conducting marketing research, ensuring organizational adaptation of business entities, conducting active advertising activities. Emphasis is placed on the expediency of forming development strategies, which can be considered as clarifying their main types, taking into account the influence of the innovative factor, the study of which actualizes the function of the influence of innovations, strengthening their role and importance in order to ensure the effective development of economic entities. The main types of development strategies are considered: active and passive. It is proposed to consider the development strategy of enterprises of the agro-industrial complex of Ukraine, taking into account the possibility of their implementation of active strategies in modern business conditions, in relation to innovative strategies. The main types of innovative strategies are considered: traditional, opportunistic, imitative, defensive, dependent, offensive. Strategies have been grouped by structural components, taking into account the possibility of forming development strategies within them. Attention is focused on the fact that increasing the level of development of Ukrainian agro-industrial complex enterprises is possible, in particular, as a result of the formation and implementation of certain strategies, one of which is the product-commodity strategy. The prerequisites for the implementation of such a strategy, the advantages that its implementation gives to business entities, as well as the stages of its formation are considered. The main ways of developing the innovative potential of domestic enterprises and the agro-industrial complex in particular are considered. The typical procedures by which the selection of a product and product strategy should be carried out on an innovative basis and a number of criteria that should be taken into account in such typical procedures are considered, these criteria, in turn, serve as indicators to justify the feasibility of developing and implementing such a strategy. A conclusion was made about the expediency of conducting deep theoretical and practical research on ensuring the effective functioning of enterprises of the agro-industrial complex of Ukraine and the formation of strategies for their development on an innovative basis in order to restore the country's economy in the post-war period.
References
Бутенко А. І., Лазарева Є. В. Інвестиційна діяльність в інноваційній сфері підприємництва України: методи і форми. Вісник економічної науки України. 2007. № 2. С. 14–19.
Хірівський Р., Содома Р., Клебан О., Устиновська Т. Стратегія розвитку АПК України в умовах посилення міжнародної конкуренції. Розвиток маркетингу в АПК. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/8540/1/Econ-28-2021-32.pdf
Бубенко П., Гусєв В. Чому гальмуються інноваційні процеси в Україні. Економіка України. 2009. № 6. С. 30–39.
Бреус С. В., Байрамов М. Управління продуктовими інноваціями у контексті їх впровадження суб’єктом господарювання. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. Вип. 3 (26). С. 55–61. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/26_2020/11.pdf
Антонюк Л. Л. Антонюк Л. Л., Поручник А. М., Савчук В. С. Інновації: теорія, механізм розробки та комерціалізації : монографія. Київ : КНЕУ, 2003. 394 с.
Гудзь О. І. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Економіка і суспільство. 2018. № 18. С. 346–352. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/48.pdf
Aптекaр С. С. Oцінкa ефективнoсті іннoвaційних стрaтегій підприємств. Екoнoмікa Укрaїни. 2017. № 1. С. 42–49.
Крисанов Д. Ф., Водянка Л. Д. Стратегії нарощування інноваційного потенціалу підприємствами харчової промисловості. Економіка і прогнозування. 2015. № 1. С. 89–104.
Колінко Н. О. Управління інноваційною діяльністю як основа якісних зрушень. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". 2011. № 12. С. 43.
Джеджула В. В., Єпіфанова І. Ю., Цвик О. Г. Інноваційна діяльність як чинник конкурентоспроможності підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 4. С. 5–8.
Бреус С. В., Поліщук Т. С. Дослідження сутності інноваційного потенціалу у контексті управління інноваціями на підприємстві. Інфраструктура ринку. 2021. Вип. 51. С. 98–103. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2021/51_2021_ukr/17.pdf
Butenko, A. I., Lazareva, Ye. V. (2007). Investytsiina diialnist v innovatsiinii sferi pidpryiemnytstva Ukrainy: metody i formy [Investment activity in the innovative sphere of entrepreneurship of Ukraine: methods and forms]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Bulletin of the Economic Science of Ukraine, 2, 14–19. [in Ukrainian]
Khirivskyi, R., Sodoma, R., Kleban O., Ustynovska, T. (2021). Stratehiia rozvytku APK Ukrainy v umovakh posylennia mizhnarodnoi konkurentsii [Strategy of development of the agro-industrial complex of Ukraine in the conditions of strengthening the international competition]. Rozvytok marketynhu v APK – Development of marketing in the agricultural industry. Available at: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/8540/1/Econ-28-2021-32.pdf [in Ukrainian]
Bubenko, P., Husiev, V. (2009). Chomu halmuiutsia innovatsiini protsesy v Ukraini [Why are innovative processes slowing down in Ukraine]. Ekonomika Ukrainy – Ukraine economy, 6, 30–39. [in Ukrainian]
Breus, S. V., Bairamov, M. (2020). Upravlinnia produktovymy innovatsiiamy u konteksti yikh vprovadzhennia subiektom hospodariuvannia [Management of product innovations in the context of their implementation by the business entity]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: economy, business and management, 3 (26), 55–61. Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/26_2020/11.pdf [in Ukrainian]
Antoniuk, L. L. Antoniuk, L. L., Poruchnyk, A. M., Savchuk, V. S. (2003). Innovatsii: teoriia, mekhanizm rozrobky ta komertsializatsii [Innovation: theory, mechanism of development and commercialization]. Kyiv : KNEU. [in Ukrainian]
Hudz, O. I. (2018). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: sutnist ta klasyfikatsiia [Strategy of enterprise development: essence and classification]. Economy and Society – Ekonomika i suspilstvo, 18, 346–352. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/18_ukr/48.pdf [in Ukrainian]
Aptekar, S. S. (2017). Otsinka efektyvnosti innovatsiinykh stratehii pidpryiemstv [Evaluating the effectiveness of innovative business strategies]. Ekonomika Ukrainy – Ukraine economy, 1, 42–49. [in Ukrainian]
Krysanov, D. F., Vodianka, L. D. (2015). Stratehii naroshchuvannia innovatsiinoho potentsialu pidpryiemstvamy kharchovoi promyslovosti [Strategies of the expansion of innovative potential ву processing companies]. Ekonomika i prohnozuvannia – Economics and forecasting, 1, 89–104. [in Ukrainian]
Kolinko, N. O. (2011). Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu yak osnova yakisnykh zrushen [Management of innovative activities as the basis of qualitative changes]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika" – Bulletin of Lviv Polytechnic National University, 12, 43. [in Ukrainian]
Dzhedzhula, V. V., Yepifanova, I. Yu., Tsvyk, O. H. (2017). Innovatsiina diialnist yak chynnyk konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Innovative activity as a factor of competitiveness of enterprises]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 4, 5–8. [in Ukrainian]
Breus, S. V., Polishchuk, T. S. (2021). Doslidzhennia sutnosti innovatsiinoho potentsialu u konteksti upravlinnia innovatsiiamy na pidpryiemstvi [Research of the essence of innovation potential in the context of innovation management at the enterprise]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, 51, 98–103. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2021/51_2021_ukr/17.pdf [in Ukrainian]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.