PREREQUISITES FOR SELF-FINANCING OF TARIFF-BASED MUNICIPAL-OWNED ENTERPRISES
Abstract
The article is dedicated to substantiating the prerequisites for self-financing of tariff-based communal enterprises based on the study of the practice of forming tariffs for water supply and wastewater treatment in the regional centers of Ukraine. Municipal-owned enterprises (MOEs) are an integral part of local economy, and according to the reports of the Antimonopoly Committee of Ukraine "On State Aid" [1], they are among the largest recipients of funds from local budgets. In conditions of martial law and a one-third decline in the country's GDP, the rational use of local budget resources becomes particularly relevant, which urges local authorities to optimize the directions of budgetary funds usage. The levels of profit embedding in investment programs of enterprises and the cost of providing water supply and wastewater services for the 1st-2nd half of 2023 were analyzed. A high level of profit in the tariff and increased tariffs in enterprises that update fixed assets under international credit programs was established. The financial results of the pre-war period were analyzed and compared with the results of 2022 of such enterprises, and net losses were established. The potential for self-financing of communal enterprises was substantiated, and the need for its growth in conditions of increased danger associated with martial law was proven. On the one hand, focusing on quality of service rather than profit is natural for municipal institutions as part of the community's life support system, which creates the necessary conditions for the functioning of commercial entities and the population. That is, first and foremost, municipal enterprises must provide high standards of service. On the other hand, the absence of incentives for self-financing creates an additional financial burden on the city budget as the main source of funding for capital investments and covering current financial needs. The state of war and the permanent threat of critical infrastructure damage create additional risks of excessive burden on city budgets that may arise in case of urgent repairs and restoration work on such enterprises. This burden risk will increase if municipal enterprises do not focus on increasing their share of earned capital in financing sources.
References
Аналіз деяких чинників впливу державних та комунальних підприємств на конкуренцію на товарних ринках. Київ : АМКУ, 2022. 109 с. URL: https://amcu.gov.ua/storage/app/uploads/public/613/5d9/a4c/6135d9a4c238a290240634.pdf
Онищук І. Аналіз виконання місцевих бюджетів за 2022 рік. URL: https://decentralization.gov.ua/news/16105
Багацька К.В. За крок до банкрутства. Чому більшість комунальних підприємств є неефективними та збитковими і як це можна змінити. Українська правда. 20.10.2020. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2020/10/20/666444/
Прохоров Б. Що робити Києву з комунальними підприємствами. Дослідження. 15.06.2021. / Б. Прохоров, Г. Бабакішієва, К. Багацька, О. Зеленяк. // Центр економічних стратегій. URL: https://ces.org.ua/kyiv-municipal-enterprises-papers/
Жулін О., Зеленюк-Джунь Л. Управління фінансовими ресурсами комунальних підприємств і перспективи їх розвитку. Бізнес-інформ. 2020. № 7. С. 174–180. URL: http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-7_0-pages-174_180.pdf
Фінансові інструменти: міжнародний досвід випусків муніципальних облігацій : навчальний посібник / В. І. Козак, С. О. Москвін, В. В. Посполітак. Київ : DESPRO, 2020. 109 с.
Максимчук А. Місцеві запозичення як джерело здійснення капітальних видатків місцевих бюджетів. Світ фінансів. 2019. № 2(59). С. 98–108.
Колосова В.П. Співпраця НЕФКО з Україною: стан і проблеми. Національний інститут стратегічних досліджень. 2022. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2022-04/nefko.pdf
Дорошенко С.О. Механізм фінансування державно-приватного партнерства. Держава і регіони. 2013. № 1. С. 60–66.
Забаштанський М., Роговий А. Сучасні аспекти фінансового забезпечення інвестиційної діяльності на засадах державно-приватного партнерства. Науковий вісник Полісся. 2020. № 2(21). С. 121–128.
Парубець О.М., Сугоняко Д.О., Краснянська Ю.В. Напрями вдосконалення механізму фінансування житлово-комунального господарства України. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2017. № 3 (08). С. 302–306.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Офіційний сайт. URL: https://www.nerc.gov.ua/project-decisions
Про ціни і ціноутворення. Закон України № 5007-VI редакції від 09.06.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5007-17#Text
Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги. Постанова КМУ №869 в редакції від 09.06.2022 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/869-2011-%D0%BF#n20
Багацька К.В. Як платники податків фінансують збиткові комунальні підприємства (Дослідження). Главком. 13.12.2018. URL: https://glavcom.ua/economics/finances/yak-platniki-podatkiv-finansuyut-zbitkovi-komunalni-pidprijemstva-doslidzhennya-552779.html
Analiz deiakykh chynnykiv vplyvu derzhavnykh ta komunalnykh pidpryiemstv na konkurentsiiu na tovarnykh rynkakh (2022) [Analysis of some factors influencing competition in product markets by state and municipal enterprises]. The Antimonopoly Committee of Ukraine. 109 p. Available at: https://amcu.gov.ua/storage/app/uploads/public/613/5d9/a4c/6135d9a4c238a290240634.pdf
Onyshchuk I. (2023). Analiz vykonannia mistsevykh biudzhetiv za 2022 rik [Analysis of local budgets performance in 2022]. Available at: https://decentralization.gov.ua/news/16105
Bagatska K. (2020) Za krok do bankrutstva. Chomu bilʹshistʹ komunalʹnykh pidpryyemstv ye neefektyvnymy ta zbytkovymy i yak tse mozhna zminyty [One step away from bankruptcy. Why most communal enterprises are inefficient and unprofitable and how to change that]. Ukraiins`ka Pravda – The truth of Ukraine. 20.10.2020. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2020/10/20 /666444/
Prohorov B., Babakishiyeva H., Bagatska K. and Zelenyak O. (2021). Shcho robyty Kyievu z komunalnymy pidpryiemstvamy. Doslidzhennia [What to do with communal enterprises in Kyiv. Research]. Center for Economic Strategies. Available at: https://ces.org.ua/kyiv-municipal-enterprises-papers/
Zhulin O., Zelenyuk-Dzhun L. (2020) Upravlinnya finansovymy resursamy komunal'nykh pidpryyemstv i perspektyvy yikh rozvytku.[ Management of financial resources of communal enterprises and prospects for their development]. Business-Inform, 7, 174–180. Available at: http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-7_0-pages-174_180.pdf
Kozak V.I., Moskvin S.O. and Pospolitak V.V. (2020) Finansovi instrumenty: mizhnarodnyi dosvid vypuskiv munitsypalnykh oblihatsii: navchalnyi posibnyk [Financial instruments: international experience of issuing municipal bonds: a textbook]. DESPRO, 109 p.
Maksymchuk A. (2019). Mistsevi zapozychennya yak dzherelo zdiysnennya kapital'nykh vydatkiv mistsevykh biudzhetiv [Local borrowings as a source of capital expenditures for local budgets]. Svit Finansiv – World of Finance, 2(59), 98–108
Kolosova V.P. (2022). Spivpratsia NEFKO z Ukrainoiu: stan i problemy [NEFKO collaboration with Ukraine] Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen – National Institute of strategic studies. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2022-04/nefko.pdf
Doroshenko S.O. (2013). Mekhanizm finansuvannya derzhavno-pryvatnoho partnerstva [Mechanism of financing public-private partnership]. Derzhava I rehiony – State and Regions, 1, 60–66.
Zabashchanskyi M., Rohovy A. (2020) Suchasni aspekty finansovoho zabezpechennya investytsiynoyi diyalnosti na zasadakh derzhavno-pryvatnoho partnerstva. [Modern aspects of financial support for investment activities based on public-private partnership principles]. Naukovyi visnyk Polissia – Scientific Bulletin of Polissia, 2(21), 121–128.
O.M. Parubets, D.O. Suhiyanko, and Yu.V. Krasnyanska. Napryamy vdoskonalennya mekhanizmu finansuvannya zhytlovo-komunalnoho hospodarstva Ukrayiny [Directions for improving the mechanism of financing housing and communal services in Ukraine]. Skhidna Yevropa: Ekonomika, Biznes ta Upravlinnia – Eastern Europe: Economics, Business and Management, 3(08), 302–306.
Natsional'na komisiya, shcho zdіysnyuє derzhavne rehulyuvannya u sferakh enerhetyky ta komunal'nykh posluh. Ofitsiynyy sajt [The National Commission carrying out state regulation in the spheres of energy and communal services. Official site]. Available at: https://www.nerc.gov.ua/project-decisions
Pro tsiny i tsinoutvorennia. Zakon Ukrainy [About Prices an Pricing, The las of Ukraine]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5007-17#Text
Pro zabezpechennya yedynoho pidkhodu do formuvannya tarifiv na komunalni posluhy. Postanova KMU [On ensuring a unified approach to the formation of tariffs for communal services. Resolution of the CMU]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/869-2011-%D0%BF#n20
Bagatska K. (2018). Yak platnyky podatkiv finansuyut zbytkovi komunal'ni pidpryyemstva (Doslidzhennya) [How do the tax payers finance the municipal-owned enterprises’ losses (Research)]. Glavkom. Retrieved from: https://glavcom.ua/economics/finances/yak-platniki-podatkiv-finansuyut-zbitkovi-komunalni-pidprijemstva-doslidzhennya-552779.html
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.